Jump to content

Sabb 2h. Tips, råd


Eddiken

Recommended Posts

Nå er det sikkert, nå er båten betalt, frakt ordnet, gode gamle 'fenix er ute til salgs og alt er bare velstand. Da blir den hentet så snart påsken er over :D

Satser på å få den i såpass stand at den kan settes ut så snart som mulig. Håper iværtfall å få med meg seifisket på høsten :)

Så nå blir det prosjekt-tråd

Kan man endre navn på tråden forresten? God påske til alle sammen der ute :)

Link to post

Jeg syns det høres rart ut å kjøpe gir til en motor som det ikke er gir på, men så er jeg ingen maskinist! Når det er sagt, i ærlighet, skal jeg, blotta for ydmykhet, påstå at noe særlig mer manøvrerdyktig enn en 2 sylindra sabbdiesel og vribar propell skal du lete lenge etter. Særlig til en slik litt høy og kort sjark. Du snur den på femøringen og vil lære deg en eminent teknikk etter svært kort tid. Det er ikke mer enn en fem års tid sida jeg så en sjark på 22-24fot med en slik innretning, i et havnebasseng, med en erfaren fisker gjøre de reineste akrobatikkøvelsene. Jeg kan ikke tenke meg at du skal ut med allverdens mammon for å få fiksa aksling, hylse og propell. Min 30hk ble levert både med klassisk omstyring (vribar propell) og med gir. Med mine 32fot og lange kjøl, ville nok kanskje gir vært å foretrekke, sjøl om jeg, i stille vær og få tilskuere, faktisk også klarer å snu på femøringen, med motoren i passe turtall og bare "vende" (det er et anna ord for det, men det er det ikke lov til å skrive) propellen fram og tilbake.

Link to post
Eddiken skrev for 12 timer siden:

Det er et hbw-150 2,5R

Dette gearet er i alle fall stort nok til ein Sabb 2H. Hvis Sabb hadde satt eit lignande gir på ein 2H, ville det antagelig vore eit hbw-100.

Men nokre bilder av båt og motor, ville vore svært greit - berre for å vita meir om kva det er snakk om, kva som er der og kva som ikkje er der.

 

Magne

Link to post

Arbeidsledig blir du ikke med det første men det kan sikkert bli en fin fiskebåt dette.Dørk kan nok bygges opp litt skulle en tro ja.

Sabben er en god motor,men bråker jæ...g,dog ikke så mye som 10g.Motoren ble levert med kobling dvs.ikke gear men mekanisme som flytter akslingen frem og tilbake slik att prop blader vries.

Motoren kunne også bestilles med vanlig gear fra sabben her i Bergen.

Sabbmotorene er gode men ikke bedre enn andre motorer.De fleste marinediesler går like lenge som Sabben bare de får ordentlig vedlikehold.Sabben er derimot ledende på støy og vibrasjoner,samt på delepriser.

Lykke til med båten iallefall.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Dette ser vel ut som eit prosjekt, litt for omfattande for å få på sjøen denne sommeren. Derfor foreslår eg at motoren blir tatt ut, og i hus, slik at ikkje ting ruster fast når den står for tur for over(m/h)aling.

 

Edit:

men ta eit bilde av akselen der den stikk ut bak båten (på utsiden av båten). Då blir det greit å sjå om dette er vridbar propell med omstyring. eller fast propell og gear.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Eddiken skrev for 1 time siden:

Da er rivingen begynt, gammelt dekk skal bort da det var pilleråttent:worry: 

Bjelkene kan brukes fortsatt

Jeg tenker på å legge 2'4 oppå det gamle bjelkelaget, for å høyne dekket litt. Noen tanker rundt dette?:smiley:

Jeg antar at du tenker å høyne sperrebjelkene ved å legge disse høyere opp? Trenger du egentlig å ha det gamle "reisverket"? Det ser ikke ut til å være behandla med noe særlig stoff, så å beholde det vil snarere øke framtidige problemer enn å lette arbeidet. Jeg ville gjort som Dinamo antyder: Heis ut motoren og få den i hus, slik at du kan ta den til vinteren. Båten kan du bruke sommeren til. Å jobbe med båt inni presenningstelt er slitsomt, særlig om du må kappe, høvle og slipe uttafor teltet. (Jeg har holdt på med det ei stund). Lag nye bjelker til ny dørk, og prøv å få en svak krumming på dem, slik at du kan ha sjøllensende dørk/dekk baki der. (Jaja, det med krumminga var kanskje i overkant unødvendig og tullete) Dekket lager du av entoms staver som det er høvla natespor i. Liker du ikke trevirke, kan du bruke epoksy på finerplater (eller glassfiber - noe som er uttafor min interessesfære). Jeg har laga dekk av staver, og det var altså så givende og ga så utrulig fint resultat at jeg anbefaler alle å gjøre det! Hvis du altså legger sperrebjelkene høyere, får du sannsynligvis motoren nedi, og sparer enormt med plass. Over motoren, med plass til å komme nedi der, har du luke på en karm. Med såpass lite rom akterut har det liten hensikt med adskilte rom. Du skal kanskje ha spylepumpe nedi der, lensepumpe, dieselfilter og lyddemper og gudveithva. Du har jo likevel et skott under akterdekket. Inni styrhuset kan du senke så langt du vil, og kanskje dra denne lavere dørken akterover til motoren. Jeg ser ikke nytten i den meteren som dørken går framom motoren.

 

Til nytt treverk bestiller du førsteklasses virke hos et lokalt sagbruk. Det er absolutt intet å spare på konstruksjonsvirke eller fos materiale! Og, framfor alt, sjøl om du velger å overse alle de andre råda mine: Bruk aldri grønn material! Det suger vann og beholder det til de klamme høst- og vår-dagene da det skaper et sopp- og råte-eldorado. Bruk kjerneved i bjelker og sperr. Det holder plenty, særlig om det behandles en smule.     

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Du må sjølsagt bruke akkurat hvilke materialer du vil, og du syns sikkert at jeg er en romantisk tulling sørfra, men jeg har altså nylig renovert det indre i en båt. Det var fuktig/vått etter å ha vært tildekka i et år. Innunder dekk, innunder dollbord, inni ripa, under dørk, attmed motor, batterier og anna som liker å ha det tørt. Grønne materialer, særlig av typen terrassebord, suger vann. Dette vannet slipper ikke ut, om det ikke er luftning, og skaper slik et fryktelig fuktig miljø. Velegna for mikroorganismer, og for rust og anna korrosjon. At terrasseborda/de grønne materialene i seg sjøl ikke råtner hjelper fint lite når de suger til seg, og holder på fuktighet (som er ferskvann). Jeg har trebåt. I den har jeg deler fra tre andre tilsvarende båter. Disse er kondemnert, mye pga dekking og plastring av trevirke som har vært vått. Det ordinære trevirket som suger minst vann er kjerneved av furu. Terrassebord og grønne materialer er en spletta ny oppfinnelse som ikke eksisterer i noen båttradisjon noen steder i hele verda!

Link to post

For all del takk for tips. Om jeg skulle bygd meg en snekke for tur og kos hadde jeg nok lagt mer arbeid i å få natet et tredekk osv. 

Nå er jeg bare 17 år og ikke flust av penger, så prøver å komme billigst unna med det. Og i og med st vi hadde liggende gamle verandabord så ble det de, kanskje ikke det smarteste valget men :smiley:

Link to post

Plastra inn et dekk på en 25 foting for 4 år sidenmed verandabord å det er nå enda like helt og ikke spor av råte. 

Har allerede isolert og kledd igjen tak og vegger på rorhuset. Dekket er også lagt nytt. Mangler bare å få laget motorkasse før det skal plastes.

Det frister ikke så mye lengre å legge ut bilder av framgangen, når folk alltid har noe å si imot på måten jeg gjør ting på.

dessuten fikk jeg ikke endra tittelen heller:wflag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...