Vosso63
Eddiken skrev for 1 time siden:Da er rivingen begynt, gammelt dekk skal bort da det var pilleråttent
Bjelkene kan brukes fortsatt
Jeg tenker på å legge 2'4 oppå det gamle bjelkelaget, for å høyne dekket litt. Noen tanker rundt dette?
Jeg antar at du tenker å høyne sperrebjelkene ved å legge disse høyere opp? Trenger du egentlig å ha det gamle "reisverket"? Det ser ikke ut til å være behandla med noe særlig stoff, så å beholde det vil snarere øke framtidige problemer enn å lette arbeidet. Jeg ville gjort som Dinamo antyder: Heis ut motoren og få den i hus, slik at du kan ta den til vinteren. Båten kan du bruke sommeren til. Å jobbe med båt inni presenningstelt er slitsomt, særlig om du må kappe, høvle og slipe uttafor teltet. (Jeg har holdt på med det ei stund). Lag nye bjelker til ny dørk, og prøv å få en svak krumming på dem, slik at du kan ha sjøllensende dørk/dekk baki der. (Jaja, det med krumminga var kanskje i overkant unødvendig og tullete) Dekket lager du av entoms staver som det er høvla natespor i. Liker du ikke trevirke, kan du bruke epoksy på finerplater (eller glassfiber - noe som er uttafor min interessesfære). Jeg har laga dekk av staver, og det var altså så givende og ga så utrulig fint resultat at jeg anbefaler alle å gjøre det! Hvis du altså legger sperrebjelkene høyere, får du sannsynligvis motoren nedi, og sparer enormt med plass. Over motoren, med plass til å komme nedi der, har du luke på en karm. Med såpass lite rom akterut har det liten hensikt med adskilte rom. Du skal kanskje ha spylepumpe nedi der, lensepumpe, dieselfilter og lyddemper og gudveithva. Du har jo likevel et skott under akterdekket. Inni styrhuset kan du senke så langt du vil, og kanskje dra denne lavere dørken akterover til motoren. Jeg ser ikke nytten i den meteren som dørken går framom motoren.
Til nytt treverk bestiller du førsteklasses virke hos et lokalt sagbruk. Det er absolutt intet å spare på konstruksjonsvirke eller fos materiale! Og, framfor alt, sjøl om du velger å overse alle de andre råda mine: Bruk aldri grønn material! Det suger vann og beholder det til de klamme høst- og vår-dagene da det skaper et sopp- og råte-eldorado. Bruk kjerneved i bjelker og sperr. Det holder plenty, særlig om det behandles en smule.