andjohansson Startet 4.April.2017 Link til dette innlegget Startet 4.April.2017 Prøver mitt første forum innlegg her etter gjentagende feilsøking og testing. Vi har en Webasto Airtop 3500 som er montert i våres nyinnkjøpte Searay. Tidligere eier nevner at den har fungert smertefritt de siste årene og at det ikke skal være noe problem, men den gang ei. Når vi vrir om kontrollen til maks starter den med blinkeprossedyre og vifte starter med en gang. Blinkeprossedyren er 7 lange og 4 korte. Så langt vi har lest oss opp vil dette tilsi diesel pumpe/tilføresel. Vi har da målt litt og på koblingen som går til diesel pumpe (Thomas) og der måler vi 10V hele tiden så fremt webasto er skrudd på. På batteri måler vi selvsagt 12 volt. Når vi setter på webastoen hører vi heller ikke noen lyd i pumpe, vi kobler da 12 volt direkte på pumpe for å se om feilen ligger der, da hører vi et klikkelyd som viser et tegn på at den slår til. Men den starter ikke å pumpe. Men dette er kanskje en pumpe som skal ha puls strøm? Det virker da ei heller som den suger diesel. Vi har tatt opp diesel slangen fra tanken og den suger da ikke luft eller diesel. Dvs ser ikke noe bevegelse i rørene. Pumpen er montert vertikalt og alt ser veldig rent og pent ut. Noen som har tids til oss her? Kjøpe ny diesel pumpe til webastoen, kan vi mate diesel manuelt for å teste? Kontroller på webasto? På forhånd takk :) Mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 (redigert) Fant noen manualer og ingen sier noe om lange og korte blink. Så på det med 7 blink og der sier manualene " Metering pump interrupt or short circuit". Men 10v på pumpa synes jeg var lite. Jeg kan ikke denne så det er bare synsing. Skjer det samme med motor i gang? Redigert 4.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 Du får nok ikke korrekt spenningsmåling hvis du måler på pumpa. Denne skal helt riktig som antydet lenger opp ha pulstrøm. Takten på pulsene bestemmer hvor mye diesel den skal pumpe. Aller først er det viktig å sjekke det lille filteret som skal sitte mellom tanken og pumpa. Hvis du akkurat har overtatt båten har du kanskje kjørt i litt røffere sjø enn båten har gått i tidligere og virvlet opp rusk i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 Aller først må du slukke feil meldingen. Prøv så å starte på nytt. Jeg har det samme hver vår. Webaston prøver å starte 3 ganger. Så kommer feilkoden på diesel. Resetter og prøver igjen... måtte ett år bruke hårføner på pumpa da den hadde sattseg. Voks dannelse??. Funka ettet det. I år har jeg byttet glødegitteret og da startet den på første forsøk. Tilfeldig? Hvem vet. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 12 v er for lite spenning til å gløde, derfor tillater ikkje elektronikken å pumpe diesel. Du kan ha pådradt deg feilkoder pga startforsøk med for lav spenning. Slette feilkoder har eg ikkje greie på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
andjohansson Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Takker for alle tips. Vil prøve å koble utenom filter samt måle spenning til pumpe mellom -pol på batteri og pumpe for å se om potensiale er forskjellig som gjør at vi måler 10v på pumpe. Hadde mistanke at vi måtte prøve flere ganger for å få pumpe fram diesel men det har vi forsøkt mange ganger uten hell. Har funnet brukerveiledningen og funnet ut at den egentlig klager på pumpen som dere også skriver, vurderer å kjøpe denne for å teste. Koster 7-800 kr i norge, 30$ i usa. /AJ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.