Midtpinne Startet 5.April.2017 Link til dette innlegget Startet 5.April.2017 Som tittelen sier mistenker jeg at noe er feil med landstrømmen. Enten har jeg et problem i båten, eller så er det noe feil med strømmen i båthavna. Dersom jeg lader telefonen via laptoppen mens jeg er tilkoblet landstrøm kjenner jeg en svak sitring i fingrene dersom jeg tar i telefonen og godset på laptoppen samtidig. Jeg kan også kjenne det på enkelte plasser direkte på laptoppen. Jeg kjenner ikke strøm når landstrømmen er koblet fra. Akkurat nå kjører jeg aggregatet og har det koblet til landstrømmen i båten. Nå kjenner jeg ikke noe strøm. Er det noen som har noen gode ideer for hva det kan være og hvordan jeg feilsøker. Jeg har ikke multimeter, men klarer og skaffe meg et i løpet av helga. Hva er konsekvensene her? Betyr dette at jeg ikke bør ligge på landstrøm i frykt for å tære bort kjøl og propellanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Kan høres ut som jordingsfeil, ville ha kontaktet dem som driver havna for å få det sjekket opp. Hvis det er jordingsfeil er det ikke så lurt å ligge med landstrømmen på nei (en i havna fikk tært seildrevet på båten ved feil på naboens strøm, kunne stappe en 5-krone gjennom de største hullene i drevet). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Jeg ville ikke vært bekymret for tæring men konsentrert meg om å overleve i første omgang, dvs hatt landstrøm behørig frakoplet frem til dette var sjekket ut. Vil tro du kan risikere en mye kraftigere karamell om du berører noe som leder bedre. Om mulig så ville en beskrivelse av hvordan ditt landstrømanlegg er jordet kunne føre til bedre hjelp fra mange kunnskapsrike folk på emnet her på BP (jeg er ikke en av dem, men leser ivrig) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Jeg klør meg litt i hodet her, prøver å følge ledningene og se hvordan det er koblet. Jeg har akkurat fått båten hjem og er ukjent med hvordan ting er lagt opp. Jeg prøvde i dag og se om landstrømanlegget er jordet i båten, men kunne ikke se noe. Foreløbig tror jeg det er helt enkelt en ledning inn i båten strekt til noen dobbeltkontakter i båten. En kontakt i forpiggen, en i salong og en til hver batteribank. Det er montert to batteriladere som kobles til stikkene ved batteribankene, en til hver batteribank. Vet ikke om det har noe å si, men jeg har forsåvidt akkurat fått satt inn ny motor og denne er topolet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 En kjapp test er jo å kappe jordlederen fra landstrømmen slik at du ikke tar med deg "landjord" ombord. Dette kan du gjøre i en av endene på landstrømskabelen. (det holder med å koble den fra i en av endene og tape den vekk fra de andre lederne) Dette er ingen permanent løsning selfølgelig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Midtpinne Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 5 minutes ago, RSL said: En kjapp test er jo å kappe jordlederen fra landstrømmen slik at du ikke tar med deg "landjord" ombord. Dette er en enkel og grei test jeg kan gjøre allerede i morgen, det var en god idé. Hva forteller dette meg egentlig? Forteller det meg om det er feil på landsiden eller i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Flere innlegg slettet i denne tråden, men jeg oppsummerer dagens funn. Jeg fikk ikke gjort så mye da det først kom folk og det ble kaffedrikking, så kom kone og unge og det ble en kjapp svingom på fjorden. Jeg har to ladere på 20A hver fra Biltema som lader hver sin batteribank. Uavhengig av hvilken lader som er koblet til får jeg strøm i meg når batteribank nr. 2 er aktiv. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Høres ut til at landstrømsanlegget ditt ikke er helt ihht. lover og regler. Jeg ville derfor forsøkt å få det lovlig, dvs. med jordfeilbryter og sikring, gjerne i form av en jordfeilautomat i en kapsling rett etter inntaket, deretter går du ut til forbukerne, som for eksempel varmtvannstank, batterilader, stikk osv. Dette er en oppgave for fagfolk, og skal dokumenteres. Kapp ikke jordingen din om du ikke har en skilletrafo, alt annet kan medføre livsfare... Klart du kan gjøre det i en feilsøking situasjon som RSL sier, men ikke permanent. Her er det viktig at du er bevisst på hva du gjør, hvis ikke løper du stor risiko, som nevnt ovenfor, med fare for materiell og helse. Dersom du fikser dette selv, ville jeg startet med å måle spenningen på strøsøylen på brygga, mellom fase-fase, og fase-jord. Først den ene fasen mot jord, deretter den andre. Dersom spenningen er på rundt 137V, mellom hver fase og jord, er sannsynligheten for at problemet er om bord hos deg. Koble deretter inn landstrøm kabelen og mål mellom fase og jord i en stikk i båten. Her også skal den i utgangspunktet være på ca. 137V. Deretter kobler du vekk en og en forbruker, som for eksempel batterilader, deretter vv.tank osv, helt til feilen er borte. Når feilen forsvinner, vet du hva det var som laget den, og denne må da repareres eller erstattes. Finner du ikke feilen etter denne fremgangsmåten, vil antagelig feilen kunne ligge i en kabel, og nå anbefaler jeg VIRKELIG at du kontakter fagfolk Lykke til! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Midtpinne Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Jeg er ganske enig med deg Fernanda. Jeg kommer ikke til å kappe jord, og jeg trenger nok hjelp av fagfolk. Jeg har akkurat blåst alt jeg eier og litt til på motor så det kommer ikke til å bli gjort noe stort og dyrt i år. Jeg tenker at jeg må finne ut hva som er feil og få koblet det fra. Jeg tror feilen ligger i båten. Den gamle varmtvannstanken er lekk og ny er på vei i posten. Når jeg bytter den får jeg også en god mulighet til å sjekke en god del ledninger som ligger bak den. Jeg tror det er noe som er koblet til batteribank nr. 2 som skaper problemer. Det er en del utstyr som er koblet forbi hovedbryteren i båten. Det jeg umiddelbart vet om er VHF, lensepumpe og dieselvarmer. Jeg får strøm i meg uansett om hovedbryter er på eller ikke så lenge det er koblet batterilader til batteribank nr. 2. Batteriladerne henter strøm fra landstrømanlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.