ko-stens Startet 5.April.2017 Link til dette innlegget Startet 5.April.2017 Det nærmer seg tiden å gjøre litt med båten... Begynte så smått i fjor sommer/høst, da jeg ikke fikk brukt den stort pga havarert motor og havarert båthenger, men nå er alt i orden, unntatt dette fordømrade bunnstoffet... Båten ser ikke ut i måneskinn under. Har brukt høytrykksspyler og "flådd" av det verste. Det som sitter igjen, sitter som fyttihe"#$£.... Har prøvd malingsskrape og Duxola, men det kommer til å gå måneder og år før jeg er ferdig. Så da lurer jeg på å gjøre det fryktelig enkelt; kjøpe bunnstoff, lukke øya og kline på... Blir dette helt bak mål? Alt løst er jo borte. Problemet er at ujevnhetene kanskje kan synes? Nå skal jo alt som har bunnstoff på seg være under vann, så det blir jo ikke akkurat synlig når man er utpå fjorden, så det spiller kanskje ingen rolle. Slik ser det ut nå: http:// Stygt som juling, men skroget er faktisk bra under. Bunnstoffet er av hard type og smitter ikke av, så nytt bør vel sitte greit da? Det frister altså fælt å gjøre det enkelt, men går det bra? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Smør på bunnstoff du, og nyt sommeren! Ikke noe å bekymre seg for.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 (redigert) denne ser jo "strøken" ut under....smør på :) sjekk for sår og dype kutt bare... Redigert 6.April.2017 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
oyster Svart 6.April.2017 Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 ko-stens skrev On 5.4.2017 at 22.55: Båten ser ikke ut i måneskinn under. Om månen skinner på kjølen har du større problemer enn bunnstoffet! (Unnskyld, klarte ikke å dy meg.) Men det som kan være viktig, som nevnt av forrige taler, er skader som går inn i laminatet. Polyesteren er i seg selv ikke diffusjonestett, så det kan være en rimelig forsikring å sjekke dette, for å unngå denne styggedommen hvis navn vi ikke nevner (Osmose altså.) Bunnstoffet er vel i seg selv ikke en fullgod beskyttelse mot dette. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 On 6.4.2017 at 11:37 PM, oyster said: Om månen skinner på kjølen har du større problemer enn bunnstoffet! (Unnskyld, klarte ikke å dy meg.) Hehe... Må innrømme at formuleringen ikke helt passet inn! Jeg har kjent, følt, tatt på, glant, glodd og sett etter skader, men finner ingen, så det er vel bare å kjøre på, tenker jeg. Tenker å legge meg innunder med grovpapir, type 80 - 120 på "Mousen" og få jevnet ut "det topografiske kartet" under der og vaske med aceton eller noe slik før jeg har på noe nytt. Det er litt tykt, det svarte, så greit å få redusert det litt, i det minste. Men hva skal/bør jeg ha på? Det er for øvrig en Skibsplast 460 TS daycruiser med fartspotensiale inntil ca 40 knop. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Jeg ville smurt på og kost meg gjennom sommeren og tatt tak i det som måtte dukke opp til høsten, du ser ingen skader så kos deg med båten Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) På Alicraften var det smurt bunnstoff oppå bunnstoff siden 80-tallet elns. 10 lag med bunnstoff. Men fikk beskjed fra den gode hjelpende mekaniker om å fjerne helheten (har tatt det engang med bunnstoffjerner smøring så høytrykksspyler men kun noen lag med bunnstoff kom av) siden da vil båten bli raskere og mer drivstoffvenlig samt gå bedre i vannet. Så nå skal den smøres inn engangtil med bunnstoffjerner så spyles og deretter males over med bunnstoff etter at den har tørket fra spylinga. Vet ikke hvor mye det er å hente på å ha båten helt ren med kun ett lag bunnstoff men siden den gode mekaniker kan utrolig mye om båt så blir det gjort slik så Alicraften får sitt livs første ekte bunnstoffjerning (tidligere eiere har bare smurt på lag etter lag). PS. Rødt og sort tror dette var favorittfarger på bunnstoff ikke kun på Alicraften i det siste (under fra tidligere tider var det også grått og andre farger) Redigert 10.April.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Og neste sesong flekker du bare over der det er blitt tynnslitt. Så slipper du at det blir tykkere og tykkere for hver gang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ko-stens Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Jau, da er det gjort... Utrolig flaks at jeg fikk inn båten akkurat rett før drittværet satte i gang! Snør som fy ute nå, så der går det ikke an å drive med noen båt... Uansett, jeg gikk over og så etter skader og merker i skroget og stakk en tur på Biltema og kjøpte liten boks med gelcoat og herder. Tok en bitteliten pensel og fylte de verste ripene under. Det var ikke gjennom noen steder, så det var nok ikke nødvendig, men nå er en da sikker på at det er bra. Gikk også over og tørket av med aceton. Du verden så seigt klin det blir av slikt... Stakk deretter på den lokale båtsjappa og kjøpte bunnstoff, selvpolerende Hempel Mille NCT. Det er nok noe av det samme som var/er under. Hardt bunnstoff, som jeg trodde det var først, smitter vel ikke av når man gnur på med fingrene? Maskeringstape og rullesett kjøpte jeg for tredve kroner eller noe slik på Biltema. Lot gelcoat-stripene tørke over natta, og i dag tidlig var det hardt og fint. Da var det bare å gå i gang innunder der. Trangt og klinete når båten står på hengeren, men tok da ned siderullene og støttet båten med et par lekter. Klarte faktisk å bruke så å si hele boksen på 0,75 liter. Det lille som var igjen hev jeg i søpla sammen med rulla. Det ser da ikke så verst ut, men så etter noen timer, tenkte jeg å ta et par bilder til annonse. Da oppdaget jeg noe av det mest irriterende på lenge! Se selv... At det går an ikke å se dette, da! Oppdaget det ikke før jeg tittet på bildene, tre timer etterpå. Det verste er at jeg ikke hadde igjen noe å ha på, og etter tre timer er vel alt tørt, tenkte jeg. Tuslet ut i garasjen bare for å sjekke om det var igjen en rest i boksen, og jaggu, det var igjen litt tjukk guffe i bunnen som ikke hadde tørket helt! Så nå er det endelig over. Den lille tjukke guffa bør også holde til kjølen under der rullene er. Kommer til å prøve å dytte den noen cm bakover på hengeren og ta det før påsken er over. Da bør den være klar til sjøsetting. Det som gjenstår nå er å fikse på vindskjermen på toppen. Den er pussig nok nokså skjev, oppdaget jeg. Ser det godt forfra, men ikke når en står i båten. Må ha blitt bøyd forover av en eller annen grunn. Kan bli artig å se om glasset sprekker. Kan kanskje ta den av og bøye litt tilbake og poppe den på igjen. Så er det hengeren sin tur, da en låsesplint til bakerste kjølrulle er borte. Det gjør at rulla kan dette av. Må lage ny aksling der. Gjorde det på en av de foran og, så det bør gå fint. Og helt til slutt får jeg polere vidunderet over vannlinjen. Kommer til å kjøre en runde eller tre og finjustere motor før jeg eventuelt annonserer den. Har ikke helt bestemt meg ennå. Får nå se... Redigert 13.April.2017 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.