ko-stens
Jau, da er det gjort... Utrolig flaks at jeg fikk inn båten akkurat rett før drittværet satte i gang! Snør som fy ute nå, så der går det ikke an å drive med noen båt...
Uansett, jeg gikk over og så etter skader og merker i skroget og stakk en tur på Biltema og kjøpte liten boks med gelcoat og herder. Tok en bitteliten pensel og fylte de verste ripene under. Det var ikke gjennom noen steder, så det var nok ikke nødvendig, men nå er en da sikker på at det er bra. Gikk også over og tørket av med aceton. Du verden så seigt klin det blir av slikt...
Stakk deretter på den lokale båtsjappa og kjøpte bunnstoff, selvpolerende Hempel Mille NCT. Det er nok noe av det samme som var/er under. Hardt bunnstoff, som jeg trodde det var først, smitter vel ikke av når man gnur på med fingrene? Maskeringstape og rullesett kjøpte jeg for tredve kroner eller noe slik på Biltema.
Lot gelcoat-stripene tørke over natta, og i dag tidlig var det hardt og fint. Da var det bare å gå i gang innunder der. Trangt og klinete når båten står på hengeren, men tok da ned siderullene og støttet båten med et par lekter. Klarte faktisk å bruke så å si hele boksen på 0,75 liter. Det lille som var igjen hev jeg i søpla sammen med rulla.
Det ser da ikke så verst ut, men så etter noen timer, tenkte jeg å ta et par bilder til annonse. Da oppdaget jeg noe av det mest irriterende på lenge! Se selv...
At det går an ikke å se dette, da! Oppdaget det ikke før jeg tittet på bildene, tre timer etterpå. Det verste er at jeg ikke hadde igjen noe å ha på, og etter tre timer er vel alt tørt, tenkte jeg. Tuslet ut i garasjen bare for å sjekke om det var igjen en rest i boksen, og jaggu, det var igjen litt tjukk guffe i bunnen som ikke hadde tørket helt! Så nå er det endelig over. Den lille tjukke guffa bør også holde til kjølen under der rullene er. Kommer til å prøve å dytte den noen cm bakover på hengeren og ta det før påsken er over. Da bør den være klar til sjøsetting.
Det som gjenstår nå er å fikse på vindskjermen på toppen. Den er pussig nok nokså skjev, oppdaget jeg. Ser det godt forfra, men ikke når en står i båten. Må ha blitt bøyd forover av en eller annen grunn. Kan bli artig å se om glasset sprekker. Kan kanskje ta den av og bøye litt tilbake og poppe den på igjen.
Så er det hengeren sin tur, da en låsesplint til bakerste kjølrulle er borte. Det gjør at rulla kan dette av. Må lage ny aksling der. Gjorde det på en av de foran og, så det bør gå fint.
Og helt til slutt får jeg polere vidunderet over vannlinjen.
Kommer til å kjøre en runde eller tre og finjustere motor før jeg eventuelt annonserer den. Har ikke helt bestemt meg ennå. Får nå se...