Jump to content

Billig, bensin vennlig, rask båt med litt plass.

Jan Magnus

Recommended Posts

Hei, jeg har lett i en god stund etter en båt som oppfyller krava. Kansje du kan hjelpe.

Helst under 70 000kr

Den må ikke sluke (bruke mye bensin)

minste-fart på ca 30knop.

Helst litt plass i den.

Være litt uvanelig feks: Bråkete, ser kul ut osv

Jeg har snart lappen, men kjørt båt nesten hele live, så har god kontroll på kjøringa.

Jeg vet det er litt kresene krav, men jeg har lett i en god stund og finne sjeldent en billig Hydrolift X-17 med 175hk:wink:

Den må ikke sluke (bruke mye bensin) kan bety hvasomhelst. For noen betyr det 10 liter i timen for andre 100 liter. 

Om du har lett en god stund uten å finne så finnes det vel ikkje da. Alt båtsalg her i landet tar utgangspunkt i landets største bruktmarked på finn.no. 

Javel så du er altså 15 år da om en skal forstå deg rett og er sjølvsagt verdensmester med god kontroll. Det er ikkje så vanskelig å finne en båt som går over 30 knop og koster mindre enn 70 000.  Ser du nevner Hydrolift x17, om du mener den representerer en mal for ditt søk så stemmer det dårlig med teksten. Den er tilnærmet mikroskopisk mht plass og sluker bensin- Ikkje spesielt god fart mht effekt. Ser heilt ordinær ut. 

Hei, og velkommen til båtplassen! Beklager alle de sure kommentarene over. For å svare på spørsmålet ditt:

Wesling 16 ht. Ligger en del ute nå til mellom 50' og 80'. Jeg hadde den båten da jeg var på din alder. Genial båt. Går bra (80hk gir 38 knop), stødig i sjøen, plass til deg, en kompis og to damer ? I tillegg kan du overnatte i den hvis behov og den tåler et regnskyll når du er på fest på en eller annen holme. At den ikke ser kulest ut må du leve med, med det budsjettet du har.

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Mouche skrev for 6 timer siden:

Spesiell båt. Nei, en Wesling er ingen spesiell båt, en hyllevare som er solgt i bøtter og spann og satt i produksjon igjen og derfor ikke hva TS ser etter vil jeg hevde.

Kanskje komme med et forslag selv da? :thumbsup: Det samme kan forøvrig sies om Hydroliften trådstarter nevner...

Jan Magnus skrev 27 minutes ago:

Napoli, kjører allerede noe som ligner litt, det er ikke helt min type båt. Men tusen takk for forslaget ;D

Bare hyggelig - men tror kanskje at det hadde hjulpet om du hadde nevnt hva som var viktigst for deg, evt hva du skal bruke den til. Det fins jo sånt som Argocat 21 (Video) med alt fra 100 - 250 hk. Den gjør mellom 70 og 90 knop med toppmotorisering, lift, riktig propell osv. MEN - den krever at du KAN kjøre båt...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 12 minutes ago:

Kanskje komme med et forslag selv da? :thumbsup: Det samme kan forøvrig sies om Hydroliften trådstarter nevner...

Bare hyggelig - men tror kanskje at det hadde hjulpet om du hadde nevnt hva som var viktigst for deg, evt hva du skal bruke den til. Det fins jo sånt som Argocat 21 (Video) med alt fra 100 - 250 hk. Den gjør mellom 70 og 90 knop med toppmotorisering, lift, riktig propell osv. MEN - den krever at du KAN kjøre båt...

Ja, det skjønner jeg. Dette med å kjøre båt kan jeg uansett størrelse (max

x 50+ fot) har tenk på speedbåt et par ganger, men det er det jeg har kjørt frem til nå. Og i undoms tiden har jeg fått flere venner som er intreserte i å kjøre ut på en holme og gjøre et eller annet. Men de båtene som ser litt ''nyere'' ut og er billige er vanskelige. efks; et svært projekt, fordi alt med fiksing er ikke noe problem deler finner jeg på Flak.no og Biltema. tenker på noe runt en askeladden 535 invander til en sjergårdsjeep. 

Den siste må tolles inn, og er du sikker på at du vil deg selv så mye vondt med å kjøpe en eldre 50 4 takt. Dosse har hatt srore problemer med.kjølingen og tæring☺

Mwn utenbords er lettest å ha med å.gjøre er nin erfaring..men tenker det sikkert er greit å begrense seg til en ish 90/100 hk. For dridtsikkerheten sindel kan det være greit med en totakt når.en ser på båt i de baner som du gjør☺

Redigert av andk (see edit history)
Jan Magnus skrev for 16 timer siden:

Har sett litt på en Hydrolift T20, men er fortsatt litt usikker.

For eksempel denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93307758

70 knop

+ at jeg kan prute på den.

Nok en morroklump selger som ikke har peiling på hva en fult overhalt motor betyr så jeg ville ikke lagt for mye i beskrivelsen komplett opppusset båt.

Redigert av pipe (see edit history)

@Jan Magnus- Vil du egentlig ha hjelp her? Jeg ser jo at du sitter med fasiten allerede. Du vil ha en Hydrolift, som ikke bruker fuel, men som går 70+ knop, som kan brukes som en skjærgårdsjeep og som koster under 80 000,-. Det fins ikke. Du er nødt til å ta noen kompromisser, og prioritere hva om er viktig for deg. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å finne en Smuggler 21ss- det er det nærmeste du kommer alt som er listet opp over.

Så over til litt generell opplæring (blir sikkert arrestert av noen som mener at jeg tar feil på noe her - men i all hovedsak stemmer det som står under):

- Diesel bruker mindre fuel enn tilsvarende raske bensinmotorer (dvs Dracoen som blir henvist til over her er den som bruker minst fuel av alle båtene i denne tråden),

- Utenbords 4-takt bruker like mye som innenbords 4-takt (sånn ca).

- Totaktere bruker mer fuel enn 4-taktere (uansett merke på motor).

- ALLE motorer over 200 HK sluker fuel når de kjøres hardt.

- Eldre båter pleier å trenge mindre motor for å oppnå samme fart, grunnet lettere skrog. De pleier derimot ikke å være så kule å se på.

- ALLE speedbåter er kjørt hardt (og ja, den Hydroliften du viser til regner jeg som speedbåt), det er jo hele grunnen til å kjøpe den typen båt.

Med den erfaringen du sitter med når det gjelder båt, ville jeg valgt en dyp v-bunn, som IKKE gjør over 40 knop. Med andre ord  -den Askeladden du viser til virker fin. Den er hverken bråkete, spesiell, uvanlig eller ser kul ut, men den funker...

Redigert av Napoli (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...