Jump to content

Ny dynamo til VP TAMD31p


MR Swe

Recommended Posts

Jeg har i tidligere innlegg argumentert for at det ikke nødvendigvis er noe feil med dynamoen. Finn fram multimeteret og mål ladespenningen på begge batteriene. Og om du ikke har multimeter er det sannelig på tide at du skaffer deg ett. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis det er PSR som skal fordele da er den -relebasert-.
Alt som er relebasert krever at senseledninger kobles enten på inngangen til reléet,
eller til kontakten som heter "sense" så sant det er PSR vi snakker om.

 

"Sense" på PSR følger alltid batteriet / batteriene som er koblet inn i ladekretsen/til dynamoen.
Å koble "over" reléet betyr at dynamoen kan miste kontakt og gjør nettopp slike feil.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joda, det vil sikkert virke og er vel forsåvidt en grei måte å teste dynamo og resten av anlegget på. Men MR Swe har koblet til en sterling prosplit med 3 utganger for å lade 3 ulike batteribanker om jeg ikke husker feil (nevnt i en annen tråd angående eget batteri til truster) Skilledioden har bare to utganger så sånn sett har han vel bedre nytte av prospliten enn dioden. Men når senseledning fremdeles står på forbruk så er det vel rimelig sikkert at dette er feilkoblet og trolig årsaken til den høye ladespenningen. For ordens skyld : Senseledning skal stå på forbruk om den gamle dioden kobles til igjen.

Link to post

Jeg kjenner ikke det aktuelle skillereleet. Men du skriver kabel til tenning eller B+. Den tykke kabelen som tidligere gikk inn på skilledioden er koblet til dynamens B+, denne har du jo lett tilgjengelig ved skillereleet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...