hegra Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvorfor skal dynamoen ut ? Har du målt spenning på forbruk slik Brigg foreslo? Hvis du har byttet skilledioden med noe annet kan jo feilkobling være problemet og ikke dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Jeg har i tidligere innlegg argumentert for at det ikke nødvendigvis er noe feil med dynamoen. Finn fram multimeteret og mål ladespenningen på begge batteriene. Og om du ikke har multimeter er det sannelig på tide at du skaffer deg ett. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MR Swe Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Tror jeg prøver og montere tilbake vp skillediod for og se om alt virker som det skal da... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Har multimeter brigg.. skal måle når jeg er tilbaka .må bare ha lunsjpause Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvis det er PSR som skal fordele da er den -relebasert-. Alt som er relebasert krever at senseledninger kobles enten på inngangen til reléet, eller til kontakten som heter "sense" så sant det er PSR vi snakker om. "Sense" på PSR følger alltid batteriet / batteriene som er koblet inn i ladekretsen/til dynamoen. Å koble "over" reléet betyr at dynamoen kan miste kontakt og gjør nettopp slike feil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Brigg Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Da tror jeg kanskje vi begynner å se årsaken til problemet. Har du rukket å gjøre noen målinger MR Swe? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dinamo Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 MR Swe skrev for 7 timer siden: Tror jeg prøver og montere tilbake vp skillediod for og se om alt virker som det skal da... og eg trur at dette er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Joda, det vil sikkert virke og er vel forsåvidt en grei måte å teste dynamo og resten av anlegget på. Men MR Swe har koblet til en sterling prosplit med 3 utganger for å lade 3 ulike batteribanker om jeg ikke husker feil (nevnt i en annen tråd angående eget batteri til truster) Skilledioden har bare to utganger så sånn sett har han vel bedre nytte av prospliten enn dioden. Men når senseledning fremdeles står på forbruk så er det vel rimelig sikkert at dette er feilkoblet og trolig årsaken til den høye ladespenningen. For ordens skyld : Senseledning skal stå på forbruk om den gamle dioden kobles til igjen. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Vil gjerne ha pro sliten da den har 3 utganger.. sense ledingen er ikke noen problemer og flytte på men så skal jeg oh ha en kabel til tenningen eller b+ og et ju nesten umuligt og komme åt dynamon på baksiden.. men hvilken kabel skal jeg koble på tenningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Jeg kjenner ikke det aktuelle skillereleet. Men du skriver kabel til tenning eller B+. Den tykke kabelen som tidligere gikk inn på skilledioden er koblet til dynamens B+, denne har du jo lett tilgjengelig ved skillereleet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MR Swe Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Oppdatering...etter krypet ned som en slange i motorrommet og festet kabel på dynamon og flyttet senskabel ser alt mye bedre ut..test tur nå Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 .Ser ut som ladningen er som den skal.stort takk til dere og speceillt jørg som yter helt klart super service..ingen forhandlare er i nerheten.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Flott at du fant ut av det. Og så sparte du noen lapper på at du ikke trengte ny dynamo. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.