Jump to content

En kjekk liten båt på Stavangerbesøk


Poseidon

Recommended Posts

Selv om det kan oppfattes som en anelse 'Off topic' så tillater jeg meg å ta med denne linken til Stavanger Aftenblad for å vise at båtlivet kan praktiseres på forskjellige måter.

 

Samtidig kan det være på sin plass å minne om at vi i Norge er ufattelig heldige som har farvann og havner som gjør det mulig å ta slike kolosser midt inn i byene - veldig spesielt i forhold til hva man ofte finner ellers i verden.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei.

 

Bilde

Foto: Bilde

 

 

Dette var da et helt fantastisk flott bilde hjemmefra. her har fotografen

fått med seg gammel bebyggelse, torget, Kiellandstatuen, fiskekummene

(så vidt) og for ikke å forglemme selve havnen med DET skipet. Da blir

fritidsbåtene i gjestehavnen like fremfor baugen ganske små!

 

Lars H.BildeBilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fulgte QM2 ut under Askøybroen i går, lå utenfor Kleppestø og så den komme ut av tåken som et spøkelsesskip..

 

La oss til under Askøybroen for å bivåne hvor liten klarering til broen det er når hun går under.

Et flott skip..

 

Hadde desverre ikke kamera med, det hadde blitt noen flotte bilder..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Var ned og kikket både når hu kom og var i havna med båten når hu gikk.

Det som forundret meg var at hu klarte seg helt uten slepere. At hun gikk til kai var greit, men at damen snudde alene inne i vågen.

Gikk på siden av henne når Prinsesse Ragnhild kom inn. Fikk frysninger når damene hilste på hverandre.

Var litt kjekt å få med.

 

 

Johnny

Link to post

Det som forundret meg var at hu klarte seg helt uten slepere. At hun gikk til kai var greit, men at damen snudde alene inne i vågen.

Det klarer hun fordi hun kan rotere sine elektromotorer som henger under skipet 360 grader. Sparer mye i tauebåtutgifter på det.

 

 

"An all-electric ship, the QM2 gets its power from six powerplants. Four of these are "smokeless" diesel engines. Built by Finland's Wärtsilä, the engines use common rail technology that electronically regulates the amount and timing of the fuel delivery. This enables the engines to operate at maximum efficiency while spewing a minimal amount of smoke. Oxides of nitrogen that form during high-temperature combustion are reduced by cooling each cylinder with a spray of water immediately before fuel injection. A pair of gas turbines, whose design was derived from jet aircraft engines, round out the power mix.

 

When all the generators are running, the QM2 cranks out enough electricity to light a small city. The electrical output is divided between propulsion and what naval architects call the "hotel load"--lights, elevators, air conditioning, and the computer systems that do everything from monitoring smoke detectors to connecting each cabin to the Internet. Propulsion is provided by a school of Mermaids.

 

In addition to being a mythical marine beauty, the Mermaid is also the trade name for the propulsion system that has revolutionized marine transport. Developed by Alstrom of Sweden, a Mermaid is a streamlined pod that contains an AC-powered motor coupled with a propeller system. Each Mermaid is matched to the design of the ship, and can rotate 360°. The captain or the ship officer assigned to the helm controls the ship with a joystick like that found on a video game.

 

Beyond the obvious space savings, Mermaids eliminate the need for a propeller shaft running through the ship. Removing the shaft reduces noise and vibration levels. The QM2 has four of the most powerful Mermaids ever built, which together are rated at 85 megawatts and deliver 157,000 hp, according to Cunard."

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Hei.

 

Med det propellarangementet og en så stor båt, er det noen som vet dyptgående?

Riktignok er Vågen i Stavanger dyp, se kartet under, men det kan da ikke ha vært

så mye klaring til bunnen da hun lå kailangs?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars,

 

Kaidybdene i Stavanger er som du ser av kartet varierende, og du har kanskje lagt merke til at man i enkelte helt spesielle tilfeller legger et par små "lektere" mellom skipet og kaien for å bringe skutesidene noen meter ut. Dette gjøre noen ganger pga dypgående, og andre ganger pga utstikkende utstyr som f.eks stabilisatorer eller "hysj-hysj" på marinefartøyer.

 

I dette tilfellet benyttet man også et par slike "lektere". Dypgående forut var forøvrig 10 meter, dypgående akter fikk jeg ikke anledning til å sjekke pga Schengengjerdet. Hun gikk altså ut helt uten taubåthjelp. Det foregikk ved at hun bakket opp mot det tofargede lyset ved Natvigs Minde, der hvor dybden er angitt til 18 meter. Da fikk hun plass nok til å arbeide baugen styrbord over og komme seg helt opp på en nordlig kurs ut Byfjorden.

 

Det var et vakkert stykke manøvrering, og jeg regner med at 2-3 loser hadde brukt noen timer på den planleggingen før de gjorde jobben i praksis :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Med det propellarangementet og en så stor båt, er det noen som vet dyptgående?

Litt mer googleing gav denne informasjonen:

 

Length 345 metres / 1132 feet

Beam 41 metres / 135 feet

Beam at Bridge Wings 45 metres / 147.5 feet

Draft 10 metres / 32 feet 10 inches

Height (Keel to Funnel) 72 metres / 236.2 feet

Gross Registered Tonnage Approximately 150,000 gross tons

Top Speed Approximately 30 knots (34.5 mph)

 

Jeg lurer på hvor mye sjø hun graver opp ved full fart?

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

dypgående akter fikk jeg ikke anledning til å sjekke pga Schengengjerdet.

<{POST_SNAPBACK}>

Schengengjerdet? :crazy: Er gjerdet satt opp for å sikre Schengenlandet Norge mot "uheldige" besøk fra fartøyene?

 

Jeg kjenner ikke Stavanger havn spesielt godt, men inngjerdingen av kaier i de fleste andre havner er et resultat av ISPS-koden.

 

Dvs. at gjerdene er satt opp i hovedsak for å sikre fartøyene mot "uheldige" besøk fra landsiden :wink:

Redigert av Røylen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...