Poseidon Startet 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2005 (redigert) Selv om det kan oppfattes som en anelse 'Off topic' så tillater jeg meg å ta med denne linken til Stavanger Aftenblad for å vise at båtlivet kan praktiseres på forskjellige måter. Samtidig kan det være på sin plass å minne om at vi i Norge er ufattelig heldige som har farvann og havner som gjør det mulig å ta slike kolosser midt inn i byene - veldig spesielt i forhold til hva man ofte finner ellers i verden. Redigert 24.Juni.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 (redigert) Hei. Foto: Dette var da et helt fantastisk flott bilde hjemmefra. her har fotografen fått med seg gammel bebyggelse, torget, Kiellandstatuen, fiskekummene (så vidt) og for ikke å forglemme selve havnen med DET skipet. Da blir fritidsbåtene i gjestehavnen like fremfor baugen ganske små! Lars H. Redigert 24.Juni.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FreddyB Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 Nesten som ein kval og ein stim med krill, dette.. Sitér dette innlegget Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip.. Forland Plattgatter - Olida. Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 Yes, så den la til i Vågen i 7:30 tiden. Flott greier. Veldig mange båter i gjestehavna også forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 Veldig mange båter i gjestehavna også forøvrig.Her fra et av webkameraene over gjestehavnen: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 (redigert) Digert skip ja. BYDELEN Gamle Stavanger blir liten på siden av denne kolossen. Hører de driver og fløyter nå (så rutene dirrer her jeg sitter), så de skal vel snart gå, eller kanskje de bare kaller turistene hjem til middag ?? Redigert 24.Juni.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
880 Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 Fulgte QM2 ut under Askøybroen i går, lå utenfor Kleppestø og så den komme ut av tåken som et spøkelsesskip.. La oss til under Askøybroen for å bivåne hvor liten klarering til broen det er når hun går under. Et flott skip.. Hadde desverre ikke kamera med, det hadde blitt noen flotte bilder.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
skippy Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 Var ned og kikket både når hu kom og var i havna med båten når hu gikk. Det som forundret meg var at hu klarte seg helt uten slepere. At hun gikk til kai var greit, men at damen snudde alene inne i vågen. Gikk på siden av henne når Prinsesse Ragnhild kom inn. Fikk frysninger når damene hilste på hverandre. Var litt kjekt å få med. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 Hører de driver og fløyter nå (så rutene dirrer her jeg sitter), så de skal vel snart gå, eller kanskje de bare kaller turistene hjem til middag ?? Gikk på siden av henne når Prinsesse Ragnhild kom inn. Fikk frysninger når damene hilste på hverandre. Var nok det jeg hørte da ja. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hasog Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 sensajon at det kommer en liten båt til Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 Det skipet der har jeg vært bitter på i over et år nå, etter at det tøffet ut Oslofjorden midt under Færdern i fjor. Og dermed presset oss ut i motstrømmen ved Askholmene. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 Det skulle dermed være åpnet for en masse innlegg om seilbåters vikeplikt for nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 Det skulle dermed være åpnet for en masse innlegg om seilbåters vikeplikt for nyttetrafikk. <{POST_SNAPBACK}> La sirkuset begynne! Jeg er med!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Baltic Svart 25.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2005 La sirkuset begynne! Jeg er med!! <{POST_SNAPBACK}> OK! Mange seilbåter oppfører seg som om dem er alene på fjorden... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 (redigert) Det som forundret meg var at hu klarte seg helt uten slepere. At hun gikk til kai var greit, men at damen snudde alene inne i vågen. Det klarer hun fordi hun kan rotere sine elektromotorer som henger under skipet 360 grader. Sparer mye i tauebåtutgifter på det. "An all-electric ship, the QM2 gets its power from six powerplants. Four of these are "smokeless" diesel engines. Built by Finland's Wärtsilä, the engines use common rail technology that electronically regulates the amount and timing of the fuel delivery. This enables the engines to operate at maximum efficiency while spewing a minimal amount of smoke. Oxides of nitrogen that form during high-temperature combustion are reduced by cooling each cylinder with a spray of water immediately before fuel injection. A pair of gas turbines, whose design was derived from jet aircraft engines, round out the power mix. When all the generators are running, the QM2 cranks out enough electricity to light a small city. The electrical output is divided between propulsion and what naval architects call the "hotel load"--lights, elevators, air conditioning, and the computer systems that do everything from monitoring smoke detectors to connecting each cabin to the Internet. Propulsion is provided by a school of Mermaids. In addition to being a mythical marine beauty, the Mermaid is also the trade name for the propulsion system that has revolutionized marine transport. Developed by Alstrom of Sweden, a Mermaid is a streamlined pod that contains an AC-powered motor coupled with a propeller system. Each Mermaid is matched to the design of the ship, and can rotate 360°. The captain or the ship officer assigned to the helm controls the ship with a joystick like that found on a video game. Beyond the obvious space savings, Mermaids eliminate the need for a propeller shaft running through the ship. Removing the shaft reduces noise and vibration levels. The QM2 has four of the most powerful Mermaids ever built, which together are rated at 85 megawatts and deliver 157,000 hp, according to Cunard." Redigert 26.Juni.2005 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Det klarer hun fordi hun kan rotere sine elektromotorer som henger hunder skipet 360 grader. Sparer mye i tauebåtutgifter på det. Ønsker meg et par av de der til Hangarskibet til jul. Kan spare mange svettedråper og et par hjerteinfakt på den måten... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Ønsker meg et par av de der til Hangarskibet til jul. Kan spare mange svettedråper og et par hjerteinfakt på den måten... <{POST_SNAPBACK}> Volvo IPS.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Volvo IPS.. <{POST_SNAPBACK}> Ja, kanskje det, en i hver ende ... Får legge inn en søknad om finansiering til QB ... som i øieblikket sitter pal med symaskinen for å omgardinere Hangarskibet totalt ... meget vellykket så langt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Hei. Med det propellarangementet og en så stor båt, er det noen som vet dyptgående? Riktignok er Vågen i Stavanger dyp, se kartet under, men det kan da ikke ha vært så mye klaring til bunnen da hun lå kailangs? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Hei Lars, Kaidybdene i Stavanger er som du ser av kartet varierende, og du har kanskje lagt merke til at man i enkelte helt spesielle tilfeller legger et par små "lektere" mellom skipet og kaien for å bringe skutesidene noen meter ut. Dette gjøre noen ganger pga dypgående, og andre ganger pga utstikkende utstyr som f.eks stabilisatorer eller "hysj-hysj" på marinefartøyer. I dette tilfellet benyttet man også et par slike "lektere". Dypgående forut var forøvrig 10 meter, dypgående akter fikk jeg ikke anledning til å sjekke pga Schengengjerdet. Hun gikk altså ut helt uten taubåthjelp. Det foregikk ved at hun bakket opp mot det tofargede lyset ved Natvigs Minde, der hvor dybden er angitt til 18 meter. Da fikk hun plass nok til å arbeide baugen styrbord over og komme seg helt opp på en nordlig kurs ut Byfjorden. Det var et vakkert stykke manøvrering, og jeg regner med at 2-3 loser hadde brukt noen timer på den planleggingen før de gjorde jobben i praksis Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lippert Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 (redigert) Med det propellarangementet og en så stor båt, er det noen som vet dyptgående? Litt mer googleing gav denne informasjonen: Length 345 metres / 1132 feet Beam 41 metres / 135 feet Beam at Bridge Wings 45 metres / 147.5 feet Draft 10 metres / 32 feet 10 inches Height (Keel to Funnel) 72 metres / 236.2 feet Gross Registered Tonnage Approximately 150,000 gross tons Top Speed Approximately 30 knots (34.5 mph) Jeg lurer på hvor mye sjø hun graver opp ved full fart? Redigert 26.Juni.2005 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Røylen Svart 27.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2005 (redigert) dypgående akter fikk jeg ikke anledning til å sjekke pga Schengengjerdet. <{POST_SNAPBACK}> Schengengjerdet? Er gjerdet satt opp for å sikre Schengenlandet Norge mot "uheldige" besøk fra fartøyene? Jeg kjenner ikke Stavanger havn spesielt godt, men inngjerdingen av kaier i de fleste andre havner er et resultat av ISPS-koden. Dvs. at gjerdene er satt opp i hovedsak for å sikre fartøyene mot "uheldige" besøk fra landsiden Redigert 27.Juni.2005 av Røylen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.