Diagenic Startet 7.April.2017 Link til dette innlegget Startet 7.April.2017 Noen som har erfaring med oljelekkasje/oljesprut fra motor på ankerwinchkassa på en Scand 9200 med kad44, se vedlagte bilder. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hvis du tenker på den sorte flekken lengst inne på siden av kassa så vil det første jeg tenker på er utåndingsfilteret er tett eller noe med slangen til filteret enten hull eller ramlet av. Jeg ville sjekke det. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Morten:) Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Er et "sladrehull" under intercooler, sjekk om det er mer olje under den kan skyldes sliten turbo. Morten Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Støtter forslaget til Morten. Mest sansynlig dreneringshullet til intercooler som skvetter olje på grunn av slitt turbo. Kommer dette etter kort tids kjøring, eller er det over lang tid? Om det kommer olje etter kort tids kjøring, så er dette ikke bra. Blir det for mye gjennomslag av olje gjennom turbo, så kan dette medføre at motoren begynde å tenne på oljen i motoren og gjør den umulig å stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Diagenic Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Takk for svar. Det er flekken på kassa. Bildene er fra annonsen jeg kjøpte båten fra ifjor. Nå er det mer olje, ikke flytende men seig. Dette har kommet over tid. Kunne ikke se noen sprut når jeg varmkjørte motoren i havn forrige helg. Fint hvis noen har bilder/tegning av hva jeg må sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Har ikke noe bilder eller tegning men hvis du tar en kikk under intercooler eventuelt bruker et speil så bør du kunne lokalisere det. Det er der for å gi en indikasjon på olje eller vannlekkasje. Hvis det kommer herfra kan det kansje være greit om en fagperson tar en vurdering hvis du er usikker. Det vil ikke komme oljesprut herfra men som du sier litt over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Har hatt oljelekkasje fra turbo ut mot kompressor i noen år. Skvetter da litt ut dette hullet på undersiden av mellomkjøleren. Hos meg har dette ikke vært målbart på peilepinnen. Har skiftet lagre i turbo i år og tørket opp i kjøleren. Har hørt at dette kan skje om man kjører mye på lave turtall. Andre sier dette kan skje dersom veivhusventilasjonen er litt for dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Du vil nok ikke se olje som spruter ut her. mulig du kan kjenne noe dersom du holder en finger i under hullet mens kompressoren går. Og du vil antakelig også se litt olje nedover langs startmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Diagenic Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Skal sjekke ila noen dager hvor det kan komme fra. Takk for svar så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Rollo H Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Dette kan også skyldes for mye olje på motoren, da vil man også få disse symtomene med olje fra dreneringshullet på laddeluftkjøleren på kad motorene. Kad motorene liker seg bedre med oljenivået mellom min og maks, kommer du på maks merket så kan det komme olje fra dreneringshullet ved pådarag ;) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Rollo H skrev 1 time siden: Dette kan også skyldes for mye olje på motoren, da vil man også få disse symtomene med olje fra dreneringshullet på laddeluftkjøleren på kad motorene. Kad motorene liker seg bedre med oljenivået mellom min og maks, kommer du på maks merket så kan det komme olje fra dreneringshullet ved pådarag ;) Tull!! Hvordan er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Diagenic Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Oljenivået er perfekt midt mellom min og max Sitér dette innlegget Link to post
Rollo H Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 bellen skrev for 2 timer siden: Tull!! Hvordan er det mulig? Tull? Oljedamp fra motoren grunnet for mye olje i motoren som suges inn i turboen, og eller overtrykket fra kompressoren ved lave turtall som presser litt olje gjennom lagret i turboen. Dette er helt normal på kad motoren, luften i fra turboen går gjennom intercoolern og da drar den med seg litt olje svetting i fra turboen og samler seg i bunnen av intercoolern. Så drypper det ned på bakre motorlabb på bb side. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Hvordan suger turboen oljedamp da? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Turboen suger ikke oljedamp. Turboens glidelagre er smurt av olje. Slik jeg har fått det forklart bidrar oljetrykket til å holde tett hhv mot turbin og kompressorside av turboen. dersom veivhusventilasjonen ikke er god nok, f.eks ved at slangen fra blokken ligger i knip eller lignende, kan man få et mottrykk fra sumpen og opp i turboens lagerhus. Dette er omtalt av blant annet Norsk Turboservice. http://www.turboservice.no/informasjon/19 jeg har ikke hørt noe om at det samme kan skje dersom man fyller for mye olje på. Igjen med referanse til Norsk Turboservice, sier de imidlertid at lekkasje av olje fra turbo kan forårsakes av lavt oljetrykk, f.eks som følge av for lite olje på motor. oljelekkasje til turboens kompressorside følger luftrøret og havner i mellomkjøleren Sitér dette innlegget Link to post
Diagenic Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Har nå funnet lekkasjen, det er ingen VP pakning å få tak i, så det må brukes sort paknings masse. Sikkert trangt å få av alle skruene, men det er eneste mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.