Jump to content

Kad44edc oljelekkasje


Diagenic

Recommended Posts

Støtter forslaget til Morten. Mest sansynlig dreneringshullet til intercooler som skvetter olje på grunn av slitt turbo. Kommer dette etter kort tids kjøring, eller er det over lang tid? Om det kommer olje etter kort tids kjøring, så er dette ikke bra. Blir det for mye gjennomslag av olje gjennom turbo, så kan dette medføre at motoren begynde å tenne på oljen i motoren og gjør den umulig å stoppe.

Link to post

Har ikke noe bilder eller tegning men hvis du tar en kikk under intercooler eventuelt bruker et speil så bør du kunne lokalisere det. Det er der for å gi en indikasjon på olje eller vannlekkasje. Hvis det kommer herfra kan det kansje være greit om en fagperson tar en vurdering hvis du er usikker. Det vil ikke komme oljesprut herfra men som du sier litt over tid.

Link to post

Har hatt oljelekkasje fra turbo ut mot kompressor i noen år. Skvetter da litt ut dette hullet på undersiden av mellomkjøleren. Hos meg har dette ikke vært målbart på peilepinnen. Har skiftet lagre i turbo i år og tørket opp i kjøleren.

Har hørt at dette kan skje om man kjører mye på lave turtall. Andre sier dette kan skje dersom veivhusventilasjonen er litt for dårlig

Link to post
Rollo H skrev 1 time siden:

Dette kan også skyldes for mye olje på motoren, da vil man også få disse symtomene med olje fra dreneringshullet på laddeluftkjøleren på kad motorene. Kad motorene liker seg bedre med oljenivået mellom min og maks, kommer du på maks merket så kan det komme olje fra dreneringshullet ved pådarag ;)

Tull!! Hvordan er det mulig?

Link to post
bellen skrev for 2 timer siden:

Tull!! Hvordan er det mulig?

Tull? Oljedamp fra motoren grunnet for mye olje i motoren som suges inn i turboen, og eller overtrykket fra kompressoren ved lave turtall som presser litt olje gjennom lagret i turboen. Dette er helt normal på kad motoren, luften i fra turboen går gjennom intercoolern og da drar den med seg litt olje svetting i fra turboen og samler seg i bunnen av intercoolern. Så drypper det ned på bakre motorlabb på bb side.

Link to post

Turboen suger ikke oljedamp. Turboens glidelagre er smurt av olje. Slik jeg har fått det forklart bidrar oljetrykket til å holde tett hhv mot turbin og kompressorside av turboen.

dersom veivhusventilasjonen ikke er god nok, f.eks ved at slangen fra blokken ligger i knip eller lignende, kan man få et mottrykk fra sumpen og opp i turboens lagerhus. Dette er omtalt av blant annet Norsk Turboservice.

http://www.turboservice.no/informasjon/19

 

jeg har ikke hørt noe om at det samme kan skje dersom man fyller for mye olje på. Igjen med referanse til Norsk Turboservice, sier de imidlertid at lekkasje av olje fra turbo kan forårsakes av lavt oljetrykk, f.eks som følge av for lite olje på motor.

oljelekkasje til turboens kompressorside følger luftrøret og havner i mellomkjøleren 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...