Jump to content

Rimelig håndholdt VHF - tips?

MegaTrondy

Recommended Posts

MegaTrondy skrev On 8.4.2017 at 20.23:

Hvordan er den tommelfinger regelen igjen? Er det 3 ganger watt styrke for å doble rekkevidden? Vet at antenne høyde og plassering har mest å si, men tenker sånn generelt.

Rent teoretisk må du firedobble effekten for å dobble rekkevidden. Men antennen og dens plassering er viktigere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Pequod skrev 9 minutes ago:

Men vil det ha noen stor betydning for rekkevidden? Utgangseffekten er jo uansett den samme?

Rekkevidden er mer avhengig av høyden over havet enn av utgangseffekt. Og det er enklere å plassere en ekstern antenne høyt, enn å klatre opp i mastetoppen med en håndholdt VHF. Vel, om du har en mastetopp ... 

Ja, en ekstern antenne montert på feks. en targabøyle betyr mye mer enn litt øking av effekten. Det finnes tabeller (også her på forumet) av rekkevidden som funksjon av høyden. Klatret du, om du hadde hatt seilbåt opp i toppen av masten, ville rekkevidden av din håndholdte VHF på 5W øket dramatisk, den ville rukket mye lenger enn min fastmonterte 25W VHF i Trudelutt.

Der var du før meg med VHF i mastetoppen alf-inge, he he.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...

Tar frem igjen denne tråden.

Jeg hadde bestemt meg å velge mellom 2 håndholdet VHF'er; Icom IC-M93D eller Standard Horizon HX 870.

Men etter at jeg fikk sett på en COBRA MR-HH600 hos FLAK, , så ble jeg i tvil, denne så delikat ut. Mye utstyr, 1.3 og 6 watt sender effekt, ekstra batterikasse for AA batterier, ladekabler, blåtann og med mere. Er det noen som har erfaring med Cobra? Er dette et billigmerke? Det er Icom jeg i utgangspunktet stoler mest på.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Cobra er i hvert fall ikke noe billigmerke. Vi kjøpte en håndholdt for ca. 15 år siden. Som eneste 'feature' er at den er oppladbar, og skitdyr den gangen. Dette var Huldas første VHF, før vi fikk rigg på båten. Mulig den egentlig er 17 år gammel. Har ligget og skranglet rundt, ramla ned, vært ute i all slags vær, til alle årstider. Funker så det griner. Den vi har er i hvert fall av enestående kvalitet.

Og der er den parkert i dag: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-på-oppfordring/?page=16

Redigert av Hulda (see edit history)
John_Kr skrev for 4 timer siden:

Tar frem igjen denne tråden.

Jeg hadde bestemt meg å velge mellom 2 håndholdet VHF'er; Icom IC-M93D eller Standard Horizon HX 870.

Men etter at jeg fikk sett på en COBRA MR-HH600 hos FLAK, , så ble jeg i tvil, denne så delikat ut. Mye utstyr, 1.3 og 6 watt sender effekt, ekstra batterikasse for AA batterier, ladekabler, blåtann og med mere. Er det noen som har erfaring med Cobra? Er dette et billigmerke? Det er Icom jeg i utgangspunktet stoler mest på.

Begge de to andre du nevner har også 1 - 3 og 6 watt senderefekt. 

På SH 870 så følger det også med det samme som du skriver til Cobra sin - ladekasett, ekstra batterikasse etc.

Cobra kommer med bluethoot så man skal kunne svare b.l.a mobile fra på den! Er redd det begynner å bli for mye unødig utstyr på de. En VHF er der for sikkerheten. Hadde  jeg kunne velge her hadde jeg gått for en av de to første du nevner - min personlig mening.

NB - som en "kuriositet" på onsdg så stod jeg på toppen av Hamburgø med en SH 870, nådde Tjøme på 07 klokkeklart - det er litt over 30 nm opp til Halden senderen (07) Ja jeg stod høyt , og den står høyt, men lell.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hej

Du skall absolut köpa en med GPS och DSC. Jag har en Standard Horizon 870
med GPS och DSC, den fungerar bra och flyter. Jag har också en Icom som är
ca 20 år fungerar felfritt fortfarande. En liten rolig sak med Icom och generalagenten i Sverige
SRAB, för ett par år sedan gick bältesfästet sönder, jag ringde och frågade
om det finns ett som reservdel till en så gammal Vhf. Inga problem vi
skickar ett med posten omgående och det var gratis. När jag köpte min
Standard Horizon så var det den första som hade GPS och DSC och fick bra
pris på båtmässan i Göteborg. Standard Horizon är kända för att göra bra saker precis som
Icom. Skulle jag köpt nytt idag hade det nog blivit en Icom,

Hälsningar Ove

Nå er det slik at jeg ikke har sett noen av de tre alternativene i virkelighet ...

Icom er jeg kjent med fra jobben og det er et merke vi kan stole på, samt at jeg har hatt utallige fastmonterte modeller, men Icom modellen mangler noe ustyr som evetuelt må etterskaffes, den er den dyreste modellen. Mangler 12v lader for å ha i båten samt ekstra batteripakke for AA batterier i tilfelle strømtom. Lite batteri 1500mAh

Standard Horizon virker litt klompete og stor, ellers så har den det meste av utstyr med i pakken.

Cobraen er liten og hendig, stort batteri (2000 mAh) og er komplett med alt utsyr du trenger i esken.

Når det gjelder rekkevidden så tror jeg det er hipp som happ hvilken modell du velger.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Minus med icom sin er at den irrer på ladepunktene slik at ledning ved loddepunkt løsner på batteri hvis de ikke blir rengjort skikkelig eller satt inn med prevantivt middel. Gjelder særlig de som "bader" mye i salt vann og man ser det gjerne ved at den ikke lader skikkelig eller begynner å blinke rødt. Skal visst ikke være så vanlig på Horizon sin.

Redigert av TB22 (see edit history)

Jeg har en Simrad HT-50 (gammel nå), den er grei den bort sett fra batterikapasitet og muligheten til å lade om bord. Det er ikke ofte man kan si at man virkelig har bruk for VHF, men den ene gangen jeg matte bruke VHF så gikk jeg tom for strøm, derfor etter denne hendelsen har jeg valgt fastmontert radio. Nå har jeg fått litt avstand fra hendelsen og ny båt på tur og jeg velger på nytt en håndholdt radio og da med lademuligheter eller backup strøm av noe slag.

En annen sak er at jeg kunne tenkt meg et feste til radioen ved skuldra eller på vesten slik at jeg har den tilgjengelig hele tiden, har ikke sett noe slikt utstyr.

På vår gamle Cobra holder batteriene hele dagen. Det er fire oppladbare AA-batterier i magasinet. Det ene batteriet konket for et par år siden. Byttet dette ene batteriet og VHF'en er opp og går igjen. Holder mer enn 12 timer lytting. Utrolig at den kjører så lenge på 17 år gamle batterier. Cobra'en er også utstyrt med klips og greier. På en seiler henger dette seg opp i et eller annet. Har den derfor liggende innen rekkevidde. Så er det jo alltid et spørsmål om hvor mange funksjoner man skal dytte inn i en slik liten sak. Cobraen vår er vanntett, den flyter og den kan motta og sende. Det er det hele. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...