Jump to content

Fritidsbåtkonferansen - tillate fri fart med 10 hk for 11-16 åringer

mons

Recommended Posts

Takk Mega Trondy for en rekke linker til medieoppslag som i stor grad henviser til at ungdommer som er passert 16 ikke er i stand til å kjøre hurtiggående båt og havner i ulykker. De angitte tilfellene handler mye om ungdommer over 16 eller foreldre med barn om bord som ikke har lært å føre en båt.

Minst ett av tilfellene handler om en 25 hester. Da har vel far kjøpt større motor ettersom 10 hk uansett ikke er et lovlig alternativ.

Skulle ønske disse hadde fått kjørt litt fortere når de var 14 år, og tilbragt mye mer av ungdomsårene på sjøen. De er veldig lettlærte i den alderen, men å lære en 16-åring som har båtførerprøven og lov til å kjøre "alt mulig" noe kan være en tålmodighetsprøve.

Når det gjelder påstanden "Alle undersøkelser viser at påbud og sanksjoner virker for å få ned tallene på antall skadde og drepte." tenker jeg at vi bare kunne forby all fritidsbåtbruk og unngå alle ulykker, men et slikt land håper jeg ungene mine slipper å vokse opp i.

Hva er vitsen med å vokse opp hvis det ikke er lov å få utfordringer og ha det gøy?

Jeg ser også at du snakker om å melde ungene inn i klubb for organisert kjøring. De ca 90 ungdommene i Sjøspeideren i Søgne er med i en organisert forening som driver aktiv båtopplæring hele året. I ungdomsskolealder har mange av ungdommene ikke problemer med å ta våre Maxi 77 seilbåter (24 fot) ut av havn for seil, seile til Hanstholm for å kjøpe is, seile hjem igjen og legge til for seil uten voksne om bord.16-20 åringene  gjør det samme med gaffelrigget Colin Archer natterstid i mars måned.

Seilforeningen i Søgne har mange ungdommer i Norgeseliten i seiling og de planer med seiljoller på 8-12 fot i kuling,

Ingen av disse ungdommene tillates å kjøre 12 fot båt med 10 hk bakpå som følgebåt.

Jeg tør påstå at de færreste i fartsklubbene du snakker om er i nærheten av den båtkunnskapen en del andre ungdommer besitter.

Jeg synes du er direkte uforskammet nå du insinuerer at jeg bare er interessert i å bli kvitt ungene. Hele vinteren bruker jeg 6-8 timer (ubetalt) pr uke på å lære opp unger til å bli ansvarsfulle medmennesker og gode sjøfolk. I sommer blir det 23 døgn 24 timer i døgnet med 12 ungdommer om bord fordelt på 900 nautiske mil. Mine egne unger er ikke med da de skal seile sørover igjen. Bodø-Lofoten -Træna-Søgne og eldstemann om bord er 18 år i 30 fot gaffelrigget Colin Archer. Dette kan de fordi de har fått passelig ansvar på sjøen siden de var småunger.

I Bodø - på landsleir-  skal 8 skøyter ha 1800 ungdommer om bord på sjøvettopplæring. Opplæringen foregår der 24 timer i døgnet 8 døgn med 8 seilskøyter og forestås av sjøspeidere over 16 år som kan både navigasjon (klokke og kompass for seil i mørke), seiling, sjøvett, livredning, sleping, berging og VHF adskillig bedre enn de fleste voksne. De øver på dette hele året.

Før sommeren blir det 6 døgn på sjøleir med ca 50 unger i alderen 7-20 på tur på Sørlandet. Vi møter da Syvende fra Kristiansand som også stiller med ca 50 unge.

Slike sjøspeidergrupper finnes det i hele Sørnorge, og vi kommer til å gjøre en aktiv innsats for at det skal komme tilsvarende grupper i Nordnorge.

Jeg kan overhodet ikke se noen problemer med at ungdommer får lov å håndtere 10 hk om bord i båt - kanskje bare med unntak av fartsbåtene i klubbene du nevner.

2-4 ungdommer i en 12 fot jolle på telttur i skjærgården bør være en ønskedrøm for de fleste, men du får de ikke ut i en 8 fot jolle med 4 hk som de så vidt har lov til å kjøre fordi den kan gå fortere enn 10 knop hvis du hiver venner, utstyr og mesteparten av klærne på land.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Jeg støtter definitivt dette forslaget, og er veldig enig i det Mons sier. Unger som blir lært opp på den måten har nok ofte større realkompetanse mhp sjøliv i ung alder enn mange av oss her inne noengang kommer til å få. Litt mer gradering av reglene enn i dag og tilpasning til moderne båtliv bør være akseptabelt for de fleste. En annen ting er at det slås fast at 'alle' 12-åringer kjører jolle med trimmet 9.9 som går 20-25 knop. Det er sikkert temmelig nært sannheten, og sammenholdt med denne statistikken så viser det vel bare at det ikke er så mye å være redd for. Unger drukner faktisk ikke. Det er det vi gæmlisene som gjør..

Jeg har ikke tro på ett slik "frislipp" av regelverket. 20 knop blir fort 30 o.s.v

Regler blir alltid tøyd lenger.

Dagens regel holder igjen de værste tilfellene, og hvis politiet klarer å utvise skjønn fra tilfelle til tilfelle, går dette bra.

Har det ikke gjort det se siste 30 åra da?

Jeg vil heller ha en innstramming på loven for 16 åringer, hvor det kun er lommeboken til pappa som begrenser farten.

Man kan faktisk f.eks. lovlig kjøre i 100 knop med en 30 fot båt som 16 åring,og det uten noen som helst opplæring.

DET synes jeg er mer skremmende enn en 14 åring med GH 14 og 20 hester som går i 15 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

8 hours ago, Klovn1 said:

Nå ser jeg faktisk flere voksne gå over veien uten å se seg for enn jeg ser barn. Jeg vil tro sansene til en 12åring er adskillig bedre enn den gjengse halvblinde, halvfeite trege femtiåringen som har vært i retur de siste 20 åra.

Sansene til barn hva angår syn og hørsel regnes fullt utviklet ved 10 års alderen, men evnen til å tolke trafikkbildet anses ikke å være fullt utviklet før ved 15 års alderen. En oppmykning av dagens regler er jeg for, gjerne en gradvis oppmykning med alder, men samtidig må regelverket være enklest mulig, ikke alltid en enkel kombinasjon det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Jeg må si at jeg er en smule sjokkert over at en organisasjon som Sjøspeideren skulle komme frem med et forslag i denne retning. 

I mitt hode var dette en relativt konservativ organisasjon som fremmet de gode og tradisjonelle sidene ved bruk av sjøen. Litt "gammeldags" men på en god måte. 

At Sjøspeiderne skulle bli en aktør for å fremme økt fart og motorbruk for unger som lek på sjøen kom virkelig uventa. Tipper vannscootergjengen støtter Sjøspeiderne helhjerta om dette blir et av formålene til Sjøspeiderne.

--

Er dette faktisk fundamentert i medlemsmassen?  (Norges) Speiderforbund har rundt 18 000 medlemmer som nå skal stå for at unger skal kunne leke med større motor og fart på sjøen. 

Og hvordan står det i forhold til formålsparagrafen til Kfuk-kfum? Er det en del av "oppdraget"? 

"Norges KFUK-KFUM-speideres mål er å fremme .... mellomfolkelig forståelse og respekt for naturens verdi."

mons skrev for 5 timer siden:

Takk Mega Trondy for en rekke linker til medieoppslag som i stor grad henviser til at ungdommer som er passert 16 ikke er i stand til å kjøre hurtiggående båt og havner i ulykker. De angitte tilfellene handler mye om ungdommer over 16 eller foreldre med barn om bord som ikke har lært å føre en båt.

Minst ett av tilfellene handler om en 25 hester. Da har vel far kjøpt større motor ettersom 10 hk uansett ikke er et lovlig alternativ.

Skulle ønske disse hadde fått kjørt litt fortere når de var 14 år, og tilbragt mye mer av ungdomsårene på sjøen. De er veldig lettlærte i den alderen, men å lære en 16-åring som har båtførerprøven og lov til å kjøre "alt mulig" noe kan være en tålmodighetsprøve.

Nå vet vel ikke du eller jeg bakgrunnen til de som står i sakene jeg linket til. De fleste barn kan oppføre seg ok når det er voksne ansvarlige til stede, men når de voksne ikke ser og de kanskje har en venn eller to med - det er da som oftest ting skjer. Det er også forskjell på å bo på en liten plass med lite trafikk og en større plass med mye trafikk. Jeg er fullstendig enig i at det er bra å lære opp barn i tidlig alder, men jeg har ikke forståelse for at det skal gå så fort. 10 knop er egentlig ganske fort, spesielt når det er en liten båt. Jeg har selv fått kjøre "barnebåt" som har gått i 20+ knop, og jeg kan ikke si at hastigheten står i forhold til farts egenskapene til båten. 20+ knop i en liten barnejolle føles som 40-50 knop i en potent skjærgårdsjeep (subjektivt sett). Det er ikke alle foreldre som har råd til å kjøpe en båt som takler 20+ knop på en grei måte, og da er det skummelt å ville heve denne grensen fra 10 knop.

Jeg ser heller ikke læringsutbytte av å la barn leke seg mellom andre sine båter og kjøre i full fart rundt og hoppe på bølgene til andre. Det er som sagt en plage for andre naboer og båter, de utsetter seg selv og andre for unødig fare, og man lærer ikke å respektere båt og sjøliv på riktig måte. Regner med at alle kan sjøvettreglene? Den siste er som følger: "Vis hensyn. Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar." Når man ligger på en holme og soler seg er det ikke noe som er så irriterende når det kommer en familiebåt inn, og minstemann blir plassert i familiens slepejolle og driver å suser rundt og leker seg når andre forsøker å slappe av og kose seg. Spesielt når det gjerne er folk som bader.

La ungene få utfolde seg på sjøen, men ikke la de få kjøre størst mulig motor. De kommer til å synes det er gøy uansett. Vis de at det går an å gjøre andre ting enn å bare leke seg med båten. Lær de å fiske, utforske skjærgården.  Det er jo ikke usunt å la de få lov til å bruke årer heller. Overasket over hvor mange som ikke klarer å ro en gang for eksempel. Barn lærer fort og lærer fort å håndtere en båt rent teknisk, men det er alt det andre man også skal lære. De er for umoden til å takle raske båter på egenhånd, og som nomen sier vil reglene nok også bli tøyd dersom grensen blir økt til for eksempel 20 knop for de under 16. Man har som foreldre og voksne ansvar for å lære barn å respektere regler, å vise de at det er greit å bryte de er ikke akkurat pedagogisk for å lære de hva som er rett. Man kan gjerne si at man er uenig i reglene, men man trenger ikke å lære barna at det er greit å bryte regler selv om man ikke er enig med det som er bestemt. Vi voksne er rollemodeller for barna og de lærer av oss.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Dette frontes ikke som Norges speiderforbund. Jeg er en aktiv leder hos sjøspeiderene i Søgne og i direkte sammenheng med at jeg er prosjektansvarlig i søknaden om midler har Sjøfartsdirektoratet invitert meg ( og betalt reise, opphold osv) til å bidra på konferansen.

Speiderforbundet hverken kan eller har som politikk å bestemme hva medlemmene synes.

Jeg beklager hvis det ser ut som speiderforbundets offesielle standpunkt.

Hensikten med å fortelle om speidingen var at der ser jeg dette som et direkte praktisk problem i opplæringen ettersom vi faktisk prøver å følge loven.

Når det ble insinuert at jeg foreslår dette fordi jeg bare vil bli kvitt ungene når jeg er på sjøen mener jeg det er relevant å fortelle om noe av det frivillige arbeidet jeg gjør på sjøen.

Til MT .. Jeg ser at mange bryter en regel som ikke oppfattes fornuftig. Derfor vil jeg endre den istedenfor å lukke øynene og la "alle" ungene bli lovbrytere.

De med 8 fot båt og 4 hk plager deg sikkert på sommeren, men med litt større båt kan de ta lengre turer og ikke irritere så mye...

I vannscootersaken har speiderforbundet i likhet med alle de store friluftslivsorganisasjonene tatt standpunkt imot. Hva KFUK speiderene mener vet jeg ikke noe om, men vi har invitert de til å bli med på seilasen til Bodø. 2 båter kommer.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

MegaTrondy skrev 1 time siden:

Nå vet vel ikke du eller jeg bakgrunnen til de som står i sakene jeg linket til. De fleste barn kan oppføre seg ok når det er voksne ansvarlige til stede, men når de voksne ikke ser og de kanskje har en venn eller to med - det er da som oftest ting skjer. Det er også forskjell på å bo på en liten plass med lite trafikk og en større plass med mye trafikk. Jeg er fullstendig enig i at det er bra å lære opp barn i tidlig alder, men jeg har ikke forståelse for at det skal gå så fort. 10 knop er egentlig ganske fort, spesielt når det er en liten båt. Jeg har selv fått kjøre "barnebåt" som har gått i 20+ knop, og jeg kan ikke si at hastigheten står i forhold til farts egenskapene til båten. 20+ knop i en liten barnejolle føles som 40-50 knop i en potent skjærgårdsjeep (subjektivt sett). Det er ikke alle foreldre som har råd til å kjøpe en båt som takler 20+ knop på en grei måte, og da er det skummelt å ville heve denne grensen fra 10 knop.

Jeg ser heller ikke læringsutbytte av å la barn leke seg mellom andre sine båter og kjøre i full fart rundt og hoppe på bølgene til andre. Det er som sagt en plage for andre naboer og båter, de utsetter seg selv og andre for unødig fare, og man lærer ikke å respektere båt og sjøliv på riktig måte. Regner med at alle kan sjøvettreglene? Den siste er som følger: "Vis hensyn. Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar." Når man ligger på en holme og soler seg er det ikke noe som er så irriterende når det kommer en familiebåt inn, og minstemann blir plassert i familiens slepejolle og driver å suser rundt og leker seg når andre forsøker å slappe av og kose seg. Spesielt når det gjerne er folk som bader.

La ungene få utfolde seg på sjøen, men ikke la de få kjøre størst mulig motor. De kommer til å synes det er gøy uansett. Vis de at det går an å gjøre andre ting enn å bare leke seg med båten. Lær de å fiske, utforske skjærgården.  Det er jo ikke usunt å la de få lov til å bruke årer heller. Overasket over hvor mange som ikke klarer å ro en gang for eksempel. Barn lærer fort og lærer fort å håndtere en båt rent teknisk, men det er alt det andre man også skal lære. De er for umoden til å takle raske båter på egenhånd, og som nomen sier vil reglene nok også bli tøyd dersom grensen blir økt til for eksempel 20 knop for de under 16. Man har som foreldre og voksne ansvar for å lære barn å respektere regler, å vise de at det er greit å bryte de er ikke akkurat pedagogisk for å lære de hva som er rett. Man kan gjerne si at man er uenig i reglene, men man trenger ikke å lære barna at det er greit å bryte regler selv om man ikke er enig med det som er bestemt. Vi voksne er rollemodeller for barna og de lærer av oss.

mons skrev 56 minutes ago:

Til MT .. Jeg ser at mange bryter en regel som ikke oppfattes fornuftig. Derfor vil jeg endre den istedenfor å lukke øynene og la "alle" ungene bli lovbrytere.

De med 8 fot båt og 4 hk plager deg sikkert på sommeren, men med litt større båt kan de ta lengre turer og ikke irritere så mye...

I vannscootersaken har speiderforbundet i likhet med alle de store friluftslivsorganisasjonene tatt standpunkt imot. Hva KFUK speiderene mener vet jeg ikke noe om, men vi har invitert de til å bli med på seilasen til Bodø. 2 båter kommer.

Som sagt er ikke reglene ufornuftig slik de er nå, og det er foreldrene sitt ansvar om de vil la barna være lovbrytere eller ikke. Det er dumt å lære barn at det er greit å bryte reglene så lenge man er uenig i dem. Det sier egentlig litt om holdningen til de voksne også tenker jeg. Læringsutbyttet til barn er like stort om båten går i stor eller liten fart. Man har det ikke mindre gøy i en robåt, eller i 10 knop i en liten båt, enn man har i 20 - 30 knop i en større båt. Fartsfølelsen i en liten båt er større enn i en stor, men nå er det ikke farten som er det viktige her. Det viktige er at barn lærer seg om båtbruk og sjøliv. Hastigheten er ikke det viktigste på sjøen.

Hvis barna er med i sjøspeider gruppe, seilforening, vannscooterklubb mm. kan det gjerne være lov å benytte seg av raskere båter i organisert sammenheng, men ellers bør man holde reglene slik de er nå. Når man også ser hvor umodne enkelte 16 åringer er når de har tatt båtførerprøven, så burde vel det også ha vært restriksjoner på fart og motor en stund til. I det minste bør foreldrene ta sin del av ansvaret.

Det er ganske enkelt - dagens regelverk er utdatert og gjenspeiler ikke dagens situasjon. Snekker blir brukt i dag også, men er ikke dominerende lenger i segmentet åpen liten nybegynnerbåt.

Forøvrig er det tillatt å ta båtførerbevis fra man er 14 år gammel, men ikke føre båten bevise gjelder for før man er 16...

Om vi skal følge tankegangen til enkelte her: Hvorfor er det ikke fartsgrense på sykkel? Barna kan sykle så fort de vil før de er 16? 

o.b.lix skrev 1 time siden:

Det er ganske enkelt - dagens regelverk er utdatert og gjenspeiler ikke dagens situasjon. Snekker blir brukt i dag også, men er ikke dominerende lenger i segmentet åpen liten nybegynnerbåt.

Forøvrig er det tillatt å ta båtførerbevis fra man er 14 år gammel, men ikke føre båten bevise gjelder for før man er 16...

Om vi skal følge tankegangen til enkelte her: Hvorfor er det ikke fartsgrense på sykkel? Barna kan sykle så fort de vil før de er 16? 

Du har ikke lov til å sykle fortere enn det som er skiltet langs veien, og man skal passere fotgjengere i gangfart. Det er uansett begrenset hvor fort en klarer å sykle på flatmark, og en bakke varer ikke evig. Foreldre har uansett ansvar for å lære opp ungene til å bruke sykkelen fornuftig. Det er forskjell på å bruke muskel og tyngdekraft i forhold til å bruke en maskin som kan gi deg maksimal fart hele tiden. I motsetning til båt hvor alle kan kjøre like fort med motor klarer ikke de yngste barna å sykle like fort som de større og voksne. På den måte får ferdighetene utviklet seg gradvis. 

Støtter @mons sitt forslag her - og spesielt med tanke på dette med følgebåter. Guttungen seiler RS Feva (video) - og de går jevnlig langt over 10 knop (han er 10 år) - det er ikke ham på videoen . At han ikke skal kunne bruke en fornuftig båt som går like fort som seilbåten henger ikke på greip. 10 knops regelen er definitivt moden for en vurdering. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 37 minutes ago:

Støtter @mons sitt forslag her - og spesielt med tanke på dette med følgebåter. Guttungen seiler RS Feva (video) - og de går jevnlig langt over 10 knop (han er 10 år) - det er ikke ham på videoen . At han ikke skal kunne bruke en fornuftig båt som går like fort som seilbåten henger ikke på greip. 10 knops regelen er definitivt moden for en vurdering. 

Jeg er som nevnt over med på at det kan være greit i organisert virksomhet, men ikke utenom organisert trening, konkurranse osv. 

Guest Avmønstret#
pipe skrev 4 minutes ago:

Det blir nok ikke lett å få til en regelendring på dette feltet da mange nordmenn er utrolig si ræva.
Påbud og forbud er vårt mantra og en hjørnestein i nasjonen Norge.
Hvordan skulle det gå hvis folk flest skulle tenke sitvasjon og konsekvens selv?

Heldigvis heelt frivillig å bo her da. 

Somalia er temmelig uregulert for tiden. Ta med hagle og hermetikk ;-) 

Slike komentarer er jeg godt vant til fra konservative gretne gubber som tror det ikke finnes noe mellomting mellom oppmykning og fult anerki.
Legger man til begymrede kvinnfolk er dere desverre en stor makt gruppe som evner å rope høyt i det offentlige rom.
På generelt grunnlag tror jeg ikke nordmenn er så håpløse at man trenger egne sær regler for landets innbyggere samenlignet med andre land det er natulig å samenligne oss med.
Nordmenn er ett lite innovativt folkeslag der mange innbygere setter stor pris på begrensninger og i værste fall tenking om mye.
Pinkvin,kan ikke heller dere flyte og lage dere det ultimate regelparadis ett annet sted?

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Avmønstret#

Men seriøst. Det gjelder å ikke ha skylappene alt for hardt spent inn mot nesa. ;-)

Allerede har det blitt påstått et par ganger at så mange bryter reglene at regelen like godt kan fjernes. Det er en påstand som jeg helt klart mener er feil. Det var da langt flere småunger som herja rundt i joller med for stor motor og fart for 10-15-20 år siden når vi var på båtferie vestlandet/sørlandet enn i dag. 

- Problemet med småunger i båter som går for fort, har blitt langt mindre.

- Påstanden om at loven ikke virker "fordi så mange gjør det" stemmer ikke, tvert i mot har loven fått bedre og bedre virkning de siste 5-10 årene. 

At noen foreldre lar ungene gå i læra som lovbrytere, ja det må vi leve med, noen vil det alltid være uansett. 

--

Påstanden om at reglene "gjør ungene til lovbrytere" blir også helt feil. Frem til ungene er gamle nok er det foreldrene som har ansvaret. Det er både skamløst og fælt å lese at voksen på en sånn måte går fra eget ansvar og legger det over på (egne) unger. Hva er det som skjer i hodet på folk når en begynner å argumentere på en sånn måte, skyver egen unger foran seg? 

--

Mitt siste poeng. Å gjøre en aktivitet som er ulovlig i dag lovlig vil ikke bare gjøre at de få som allerede kjører ulovlig slipper å "bli tatt", nei det gjør at vi er 15 år tilbake i tid med horder med unger som racer rundt hele kvelden i alle båthavner i alle ferier. Det vil bli langt flere. 

Og en har lagt en ny grense som brytes. 9,9 og 10 knop eller 9,9 og 15 blir i praksis helt likegyldig. En båt som går 15 med 9,9 vil uansett gå i 20+. Det er på alle praktiske måter lettere å hindre en båt å gå i plan og gå 10+ enn å hindre at de går i 20+ fremfor 15. 

--

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 7 minutes ago:

Regner med at du da mener i forhold til andre land, hvilke da? Neida, regner ikke med å få noe fornuftig svar!

Nå må du tolke litt dypere. Han bruker uttrykket "Mantra", som er sanskrit. Og samtidig skriver han "nasjonen" i stedet for "staten" eller "landet". 

En nasjon er en folkegruppe med felles kjennetegn som feks felles kultur osv, uavhengig av grenser mellom ulike land og stater. En del nasjonaliteter har endog ikke sitt eget land. Innen Norge har vi mange nasjonaliteter, ved å bevisst bruke uttrykket "nasjon" fremfor "stat/land" tror jeg det pekes på at det vi folkelig kaller for "nordmenn" (eks. grupper som har annen nasjonal bevissthet, feks samer, kvænner, førstegangsinnvandrere mv), altså en "vassekte nordmann". Mao er typiske "vassekte" nordmenn opptatt av lover og forbud. 

Og siden det er veldig tydelig hint ved bruken av sanskrit...

Pipe har bakgrunn fra India og syns vi nordmenn er både sidræva og ivrige på forbud og påbud. ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...