blia Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 MegaTrondy skrev for 19 timer siden: Oppmerksomheten til barn blir styrt av impulser og nysgjerrighet. Ikke alle sanser er ferdig utviklet, og synet er for eksempel ikke ferdig utviklet før rundt 15 års alder. Det gjør at barn ikke er i stand til å fange opp og få med seg alt som skjer rundt de. Dette i kombinasjon med båt og høy fart er ikke så heldig. Det er forskjell på å ikke oppfatte ting og gi blaffen (slik mange voksne gjør). Som sagt igjen er det regler på sjøen som skal holdes. De burde etter mitt skjønn være strengere, ikke mildere. 10 knop er mer enn fort nok for barn under 16. Burde også være en øvre grense for de som er 16 år til de blir rundt 20. Man kan kjøre moped med 4-5 hk i 45 kilometer i timen, men etter et lite kurs får man lov til å kjøre inn til 15 meter med båt og ubegrenset hastighet. Det står ikke helt i forhold... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 pipe skrev for 2 timer siden: Det blir nok ikke lett å få til en regelendring på dette feltet da mange nordmenn er utrolig si ræva. Påbud og forbud er vårt mantra og en hjørnestein i nasjonen Norge. Hvordan skulle det gå hvis folk flest skulle tenke sitvasjon og konsekvens selv? Våpenloven i USA er et godt eksempel der folk flest får lov å vurdere situasjon og konsekvens selv, fungerer ikke veldig godt. "Freie fahrt fuer freie menschen" var slagordet til forkjempere for fri fart på Autobanen, men uforholdsmessig mange dødsulykker tvang frem reguleringer. Hva er frihet, retten til å utsette andre for fare for å tilfredsstille eget behov, eller rett til å ferdes trygt på sjø og land..? "Fri" Fart for 11 åringer høres ut som en april spøk, har selv en sønn på 10 som ikke er i nærheten av å ta et sånt ansvar. At noen 11 åringer er voksne og trent nok betyr ikke at man bør åpne opp for alle andre. Hva med frihet til de som vil drive med kajak, windsurfing etc.. Jeg har padlet en del langtur med kajakk, det er skummelt nok med utrente 40 åringer i cabincruisere, vil gjerne slippe å bli utsatte for 11 åringer som kommer susende i 30 knop med nesa i en iphone... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) Mouche skrev 1 time siden: Regner med at du da mener i forhold til andre land, hvilke da? Neida, regner ikke med å få noe fornuftig svar! Ingen,så du tok feil og fikk ett fornuftig svar i dine øyne. Det er heller ikke bare der du tok feil men jeg velger å ikke skli ut tråden med disse tingene med mindre det er stemning for det her. Forbudene,påbudene og konservativ lovgivning finnes det mange eksempler på att vi i Norge går lenger enn de fleste land i europa, Både i dag og i nær fortid. Hvis du ikke har vondt i viljen din bør det for opplyste voksne mennsker ikke være vondt i komme på endel av de helt på egen hånd. Redigert 9.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 mons skrev 1 time siden: Takker for mange gode svar så langt, ikke minst fra MT og andre som er uenige. Vær vennlig å holde diskusjonen til spørsmålet og ikke ødelegg tråden med fullstendig irrelevante kommentarer om styringssett og personbeskrivelser. Tiltredes. Det er en viktig tråd som jeg ikke vil tillatte blir forurenset av personangrep eller politikk som ikke er direkte båtrelatert. Se her: Bruk gjerne rapporteringsfunksjonen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) Mottat,jeg skal holde meg på den smale sti og til trådens tema heretter. Siden 14 åringer kan ta båtførerbeviset så bør de også kunne ha lov til å føre en båt med feks maks 10hk selv om båten kan gå i plan med den motoriseringen. Blir litt som klassen lett motorsykkel. 11 og 12 åringer flest bør nok holde seg til dagens regelverk men 13-14 åringer kan for min del få ferdes i sykkelfart med ei jolle. Redigert 9.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Jeg har stor tro på en slik oppmykning som det her er snakk om. Selv om det ikke er noe argument i seg selv at "siden alle bryter loven kan den like godt fjernes" så er det slik at dagens lov føles underlig kunstig og dermed føles lett å overse. Nå får nok ikke unger flest en så staselig opplæring som de som mons tar hånd om men unger lærer raskt og lovverket er absolutt modent for en slik justering som her er foreslått. Har stor tro på at mons vil håndtere dette på en fornuftig måte. Et lite sidesprang men guttungen min kjørte 80ccm motorsykkel i terrenget (organisert og lovlig) fra han var 6 år uten at foreldrene fikk noe panikk for det. Det handler om fornuftig opplæring og unge er VELDIG lærevillige med slike ting. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Mange av dere har vært på sjøen med fritidsbåt i mange år. Har dere ikke samme opplevelsen av at unger i planene småjoller var et langt større problem for noen år siden? Type 10-15 år siden? Da var det jo som å ligge i et vepsebol veldig mange plasser. De siste 4-5 sesongene er det veldig sjeldent jeg har opplevd sjenerende jollekjøring. Tror jeg kan komme på tre ganger i farta. --- Etter mine begrep kan jeg ikke skjønne annet enn at brudd på disse reglene er et helt marginalt problem i dag ifht tidligere. Mer fokus på organisert kjøring i større fart også for unger har jeg tro på. Å kunne få "ta seg ut" under organiserte forhold med god sikkerhet er flotte greier. Men kanskje litt for slitsomt for foreldrene? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Det er forskjell på flo eller fjære! Om man endrer 10-knopsgrensen, betyr det ikke fri flyt og anarki og dødsulykker på hvert nes! Reglene er overmodne for justering. For eksempel ble aldersgrense for lærekjøring satt til 16 for bil fordi man ville at ungene skulle trene mye mere for å bli bedre. Hvorfor ikke justere aldersgrensene her også? Og la det være sagt - det er vanskeligere å kjøre bil enn båt... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Jepp Pinkvin. Jeg tror du har rett i at adskillig færre unger (eller tenåringer) kjører rundt på sjøen. I Søgne ligger politiet ofte og tar ungdommer uansett hvor fint de kjører hvis båten har mulighet til å gå for fort. Det er riktig, for det er jobben deres. Jeg synes det er svært beklagelig hvis vi har klart å stramme inn så mye at ungene ikke vil være på sjøen, for jeg ser ikke flere robåter. Når du framhever at det ikke er joller som svirrer rundt fortøyde båter betyr det kanskje at vi heller ikke har småungene, som foreldrene ikke tillater å kjøre utenfor synsrekkevidde, med oss lenger. Mister vi en generasjon skikkelige båtførere nå som kommer igjen og "kjører" cabincruiser i halvplan om 20 år fordi de aldri har vært den minste båten på sjøen? Planende joller rundt båtfortøyningene er vel stort sett lovregulert med fartsgrenser 50 og 100 meter fra land i kommunene med "båtturisme". De som kjører slik bryter masse regler om hensynsfull ferdsel osv, De (eller foreldrene) må vi ta tak i på en annen måte uansett. Langs hele kysten er det et segment med ungdommer som bruker båten til fiske, transport og sosialt samvær hele året igjennom. De er ikke i trafikkert farvann, er vokst opp med båt og har heller ikke lov å kjøre 10 hk ettersom det går for fort. Skal noens uvettige kjøring rundt foreldrenes båtfortøyninger etpar uker på sommeren sette føringer for hva alle disse ungdommene kan kjøre i resten av landet hele året? Eller skal vi si at da kan foreldrene utvise skjønn og la de kjøre med 10 hk og derved bli en av de uforsvarlige og late foreldrene som bryter loven? Sitér dette innlegget Mons Link to post
nik0lai Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Her synes jeg det er mange "trangsynte" .. Jeg er selv 30 år, og startet med en Pioner 10, og 4 hk som 7-8 åring, da jeg var rundt 9-10 ble den byttet ut men en 5hk og Steady 280, som da gjorde 12-14 knop. Den sommeren jeg skulle begynne på ungdomskolen, 13 år, fikk jeg lov til å benytte med av båten til fattern. En Winrace 15, med 50hk, som gjorde ca 35knop. Dette fordi jeg da hadde mulighet til å bruke båten samme med flere venner ombord samtidig. Skal legges til at jeg er oppvokst i ett hus 20 meter i fra sjøen, og har alltid vært interessert i sjø og båt. Og at vi bodde 15km fra nærmeste "sentrum"/skole/butikk og min eneste måte å komme meg til venner var å ta båten, og så videre på rulleskøyter den siste biten for å møte venner. NÅ, har jeg en sønn på 8, og en som snart blir 5. 8 åringen har kjørt 5hk på en 9" RIB siden han var 6 år. 5 åringen må nok vente ett år til før han slipper til alene i båten. Vi har med oss en 15hk på moderskiper, men den er det ikke aktuelt å slippe 8 åringen alene ut i ennå, men ser ikke bort i fra at han kommer til å slippe ut i den neste sommer, eller iallfall når han er 10. MEN jeg er enig i at ubegrenset fart er litt drøyt. Men kanskje 10hk og 20 knop fra 10-16 år hadde vært passelig? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
MegaTrondy Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Det er lett å kjøre båt rent teknisk, men det er mange andre ting man skal lære også. Som SveinHa skriver kan en 6 åring mestre for eksempel en liten motorsykkel, men det betyr ikke at de er moden for trafikken. Hvorfor er det egentlig så viktig at ungene skal få kjøre fortere enn dagens lover? Å kunne kjøre fort når det er i organisert sammenheng ser jeg ikke på som et problem, men skjønner ikke hvorfor det er så viktig ellers. Ungene lærer akkurat like mye og koser seg like godt i 10 knop som i høyere fart, men får de kjøre raskere båt uten lov er det klart at de syns det kan være kjipt å gå ned i standard. Jeg syns det er viktigere å fokusere på sikkerhet, kunnskap og lære de andre måter å ha det gøy på enn å kjøre rundt mellom andre sine båter i stor fart og hoppe på bølgene og brenne opp bensin. Skal de kjøre fort kan de melde seg inn i en klubb, eventuelt starte opp en klubb med hjelp av engasjerte foreldre. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) 10 knop er ikke fort. Heller ikke 20. Regelen for mine unger, er at de ikke får kjøre større motor enn de klarer å dra i gang selv. Om båten klarer 8, 10, 12 eller 15 knop er ikke relevant for meg, det er forbannet sakte uansett, og dermed en trygg hastighet. 15-åringen fikk maks kjøpe seg 25 hk, men 10-åringen endre opp i 3,5hk. Jeg syklet i 65 km/t som guttunge, riktignok ned en bakke, men jeg garanterer at det er mange bakker i vårt vidstrakte land. Og det er altså "trygt", men 15 knop er ikke det? Forstå det den som kan. OG har noen vært i en slalombakke? Mange under under 10 år der som kjører garantert i mere enn 40-50 km/t. Det er "trygt"... Redigert 9.April.2017 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) Både sykkel og ski har stort skade poteniale, og der er det foreldrene sitt ansvar at barna ikke skader seg selv eller andre. Det er likevel en stor forskjell på ski, sykkel og båt med motor. En båt med folk ombord veier mye mer enn en liten gutt på sykkel eller på ski. Å treffe på en badende for ekempel er jo et fare moment. Legger man til stor hastighet på toppen skal det lite til før det går skikkelig galt når det går galt. Med båt må barna ta hensyn til andre båter. De treffer for eksempel ikke på Queen Mary II i skibakken. De må også ta hensyn til vær og bølger. Været skifter fort, og det kan gå fra sommer og sol til kraftig vind på et blunk. De som fører båten må ikke minst ha teknisk kunnskap hvis de får problemer utpå der. Motoren kan stoppe, de kan gå tom for bensin. Filteret kan gå tett, de kan få ting i propllen. Listen fortsetter... De må også være sikker på at de får tak i folk hvis de trenger hjelp. Ikke alle steder er det like god dekning på sjøen. Skrekk scenario er en liten båt som kommer i stor fart ut fra et sund eller lignende og treffer på en stor cabincruiser i plan som ikke har noen mulighet til å styre unna den lille båten. Barn er mindre oppmerksom og slike situasjoner kan lett oppstå. Hvis det går galt på sjøen, har de nok kunnskap til å redde seg selv eller andre? Klarer de å holde hode kaldt i en krise? Kan de førstehjelp? Hva hvis de ramler på sjøen og mobilen blir ødelagt? Kommer de seg opp i båten, klarer de å tilkalle hjelp? En ting er å mestre å føre båten, en annen ting er å mestre krevende situasjoner som kan oppstå. Med økt fart øker både rekkevidden til båten og faren for at ting kan gå galt. Lavere fart gir lavere risiko. Som sagt kan 20 knop i en liten båt føles som 40-50 knop i en stor, og mange små båter er ikke direkte stødig i stor fart og litt bølger. Lånte sist sommer en 9 fots jolle som en 8 åring kjørte. Den hadde 10 hk motor. Gikk i rundt 20 knop med 2 voksne. Var livredd til tider. Saken ble ikke bedre når hele akterspeilet brakk av 3-4 nm fra havnen. Flaks at det ikke var 8 åringen som kjørte båten denne dagen. Det går som oftest bra ja, men det er nok fordi reglene er som de er. Jeg er sikker på at mykere regler hadde resultert i mer skader. Redigert 9.April.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Pinkvin skrev for 3 timer siden: Mange av dere har vært på sjøen med fritidsbåt i mange år. Har dere ikke samme opplevelsen av at unger i planene småjoller var et langt større problem for noen år siden? Type 10-15 år siden? Da var det jo som å ligge i et vepsebol veldig mange plasser. De siste 4-5 sesongene er det veldig sjeldent jeg har opplevd sjenerende jollekjøring. Tror jeg kan komme på tre ganger i farta. Har vært på sjøen nå i 30år, men kan ikke si det er noe bedre nå enn før. Hvis det er virkelig mindre jollekjøring nå enn tidligere er det bare trist... Liker ikke "veps" som kjører att og frem hele døgnet vi heller, men i 99% av tilfellene faller de fleste til ro i 20tiden, Om vi er ute etter ro finner vi stille uthavner. Kan ikke huske å ha sett ulykker med barn i joller beskrevet i pressen, noe som er utrolig med tanke på hvor mange barn som freser rundt i 20knop (36km/t), og så vanvittig farlig det er i følge noen her. Sier ikke at det er ufarlig, men noen må ha skylappene presset godt inn på nesa.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Førstefender skrev 40 minutes ago: Har vært på sjøen nå i 30år, men kan ikke si det er noe bedre nå enn før. Hvis det er virkelig mindre jollekjøring nå enn tidligere er det bare trist... Mindre tullekjøring med unger i båter som går for fort ifht alder osv. Tror det er flere ansvarsfulle foreldre nå enn tidligere. Får nesten håpe at det ikke er ungene som må vise mer ansvar enn sine foreldre.. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Heller tusen fresende joller som nabo, enn en sur og bitter moralist. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Mouche Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 12 hours ago, pipe said: Forbudene,påbudene og konservativ lovgivning finnes det mange eksempler på att vi i Norge går lenger enn de fleste land i europa, Både i dag og i nær fortid. Reinspikka svade og tomme påstander! Joda, du vil sikkert kunne finne enkelte lover hvor Norge går lenger enn enkelte andre land, og omvendt, men det er ikke i Norge verre hva angår lover og regler enn alle andre land rundt oss. Eksempelvis må Storbritannia endre 20.000 lover før de kan forlate EU i følge EU-kommisjonens president Juncker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Jeg er lovet Ingar å ikke la meg lurer utpå av slike som deg derfor nevner nevner jeg vest påbudet som er innenfor BT sine regler. Siden du konkluderer med att det ikke er værre i Norge enn i andre land har du rett i det utifra ditt egent ståsted og personlige preferanser. Problemet er att DU ikke represenativ for hele befolniningen og derfor faller påstanden din om reinspikket svada og tomme påstander som ett korthus i en GH10 i plan Redigert 10.April.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Støtter forslaget! Har hatt egen båt siden jeg var 4 (er 36 om en time) og kjørte for rask båt i mange år før jeg fylte 16. Ser ikke logikken i at en 11-12 åring som har kjørt båt i flere år og behersker det godt ikke kan kjøre ei jolle som går 15-20 knop, mens han/hun kan kjøre til Danmark i ei sjekte fult lovlig. Min erfaring med barn og ungdom er at de som får lov å prøve seg og får opplæring er sitt ansvar bevist og kjører ordentlig. Dødmannsknapp osv må jo være en selvfølge. Jeg kommer ikke til å nekte min sønn å kjøre jolle som kan kjøre 15-20 knop når han er 11-12 så lenge jeg er trykk på at han behersker det og kjører ordentlig, får heller betale bota om han blir stoppa. Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Støtter også forslaget til Mons. Bor 20 meter fra havet og har 3 barn i alderen 11-16 år som tilbringer mer tid i båt enn på sykkel. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Mix Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Jeg støtter også dette forslaget. Dagens regelverk er utdatert. 12år og max 9,9 Hk synes jeg hadde vært en grei grense. Om jolla går 15 eller 19.9 knop spiller mindre rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Å beherske en båt, eller båtkjøring, er ikke det samme som at man er tilstrekkelig utviklet mht å forstå et trafikkbilde og dermed agere korrekt i en gitt situasjon. Tror de fleste (?) er enige om at en eller annen form for aldersgrense og/eller opplæring er nødvendig, men de lærde strides om detaljene, så også her på forumet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Det høres ut som om de fleste er enige i at det bør en regelendring til. Dagens båtførerprøve sier ingenting om å kunne føre en båt og er ubrukelig i så henseende. Kan følgende alternativ være en mulighet? Båtforeninger, klubber ol får anledning til å eksaminere 11-åringer. De får da en skriftlig/muntlig prøve med spørsmål rundt vikeplikt, fartsgrenser, daumannsknapp, flytevest ol. Det utføres også en praktisk test med egen båt som innebærer en times båttur i skjærgården med tillegging, vikepliktsituasjoner ol. Følgebåt som sørger for at ungdommen får vikeplikt mm. Da oppnår vi at ungdommen får kontakt med interesserte mennesker som kan gjennomføre litt undervisning, og det blir et visst alvor av båtkjøringen. Ungdommene må da kunne vikeplikt ol før de kan kjøre over 10 knop. Ettersom det finnes båtforeninger, velforeninger ol overalt vil alle ungdommene, også på de ytterste øyene, få anledning til å ta en slik prøve uten at terskelen/prisen blir for høy. Ungdommene kan da få et standardisert bevis fra foreningen som viser at de har bestått - bare et plastkort påskrevet navn på ungdom og signatur fra kursholder - slik at det ikke blir masse administrasjon og gebyrer. Jeg synes ikke det viktigste er å kjøre over 10 knop. Problemet er at båter som er lovlig for en 15-åring (3-5 hk) nesten ikke rører seg hvis man skal være sosial og ha venner/overnattingsutstyr med på båttur. Redigert 11.April.2017 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mort1 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Støtter forslaget til Mons fult ut! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Forslag: Maksimum 25 hk Fartsgrense 12 knop. (Altså som biler, den farten man faktisk kjører, ikke maks oppnådd) De fleste aktuelle båter vil komme i plan med 25 hk og 3-4 barn, samt holde seg i plan ved 12 knop. (Mulig grensen må litt høyere) Synes det er viktigere å begrense farten enn motorstørrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.