Mort1 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Ingar sitt forslag blir litt vanskelig i praksis da mange båter må opp i litt større fart for å plane ut skikkelig før man kan trekke av farten til evt 12 knop, og da er jo en grense allerede brutt... 11-12 år 20 knop sertifikat med vekt på bruk av båt og relevante sjøveisregler ( de trenger ikke kunne vikeplikt internt mellom seilbåter) Dette må også kunne mistes ved uvettig kjøring. Hvis vi ser til mc så er det jo mopedførerbevis 16 år,lett motorsykkel 16 år, tung motorsykkel opptil hk/ccm? 18 år, tung motorsykkel ubegrenset, tror det er 24 år. En eller annen oppmykning/gradering er det behov for slik jeg ser det...... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Jeg synes 10 hk er helt ok så får nå farten bli det den vil. I dag går jo de minste gummibåtene med 5 hk 2-takt godt over 10 knop men den begrensede effekten gjør også skadepotensialet ganske lite. En tyngre båt med 10 hk får mindre fart og blir dermed mindre farlig også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Rolf Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Synes saken mons tar opp er viktig. Har selv erfaring fra sjøspeiderarbeide, samt erfaring fra oppveksten til egne barn og ser helt klart at hk/fart begrensingene noen ganger fører til at det blir mindre interressant å bruke båt. Gummibåten på 9-10 fot med 4 hk planer umiddelbart med jentungen ombord alene, den oppnår for høy hastighet så hun egentlig ikke har lov til å bruke den. Men når hun vil bruke båten med 2-3 venninner ombord planer den overhodet ikke, drar bare masse sjø om man gir gass og om man skal noe sted tar det ønyding lang tids å komme dit. Har med egne barn erfart at jo mer de bruker båten, jo bedre blir de til å håndtere den, og jo flere situasjoner kommer de i der de faktisk innser at den teoretiske kunnskapen både jeg og andre ledere i sjøspeideren har dyttet inn i dem, kommer til nytte. Så snakker man om barnehjernens utvikling, trafikkbilde osv, osv. Når jeg har sluppet mine barn ut i jolla og etterhvert skjærgårdsjeepen så har det ikke vært i de travleste farvann. Man begynner selvsagt rolig og forsiktig, trafikkbildet var enkelt, ingen andre båter i nærheten. Mye vanskeligere og høyere risiko å sykle i gata hjemme... Etterhvert fikk de utvidet fartsområdet, godt utenfor synsvidde men innefor noen linjer i kartet. De var på egenhånd men allikevel ikke for langt unna - gjensidig tillit er viktig. Guttungen var på holmetur med overnatting sammen med kompiser da han var 9..., hadde vel håndtert båt siden han var 3-4. Vis ungene tillt under klare begrensinger. I takt med at ungene tilegner seg erfaring og kunnskap, og ikke minst, viser seg tilliten verdig så kan begrensingenen lempes på. Det er slik man får ungdom som har kunnskap om båt og sjø, ikke ved kunstige hk eller farts begrensinger. Og ang barn i båt og fart - statistikken viser vel at det ikke her de mange eller alvorlige ulykkene skjer? Tror tiden er inne til å revurdere dagens ordning - forslaget fra mons kan absolutt være veien og gå, modellen fra det arbeidet sjøspeiderne i Søgne driver virker å være forbilledlig. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Takker for innspillene. Jeg var på konferansen som var en lærerik og hyggelig opplevelse. Spesielt kvelden før med sosial samling der man traff kunnskapsrike mennesker var nyttig. Spørsmålet om endring av reglene ble sendt politikerne på forhånd slik at de skulle ha tid til å forberede seg. De fleste skjønte ikke problemstillingen og virket generelt ikke å være særlig interessert i båt. De hadde ikke noe svar på den problemstillingen men ville heller prate om noe annet. En representant fra FRP var oppvokst på Kvitsøy.Han synes forslaget var bra og hadde fått støtte i lokalmiljøet når han hadde spurt seg rundt. I pausene etterpå ble jeg kontaktet av representanter fra kystverket, politi og etpar andre som synes det var en viktig problemstilling og at reglene ikke var formålstjenlige i dag. Fritt fram for alle som vil ta dette opp i situasjoner som passer og med politikere som kan være interessert. Tror dette vil komme, men at det tar noen år. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ingar Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 mons skrev On 7.5.2017 at 20.16: Spørsmålet om endring av reglene ble sendt politikerne på forhånd slik at de skulle ha tid til å forberede seg. De fleste skjønte ikke problemstillingen og virket generelt ikke å være særlig interessert i båt. De hadde ikke noe svar på den problemstillingen men ville heller prate om noe annet. Du verden, synd ikke Hoksrud var med, han er engasjert i båtfolkets interesser... Søk på " Fritidsbåtkonferansen 2017" sier heller ikke mye. Ser ut som om det kun er KNBF som fikk noe ut av dette. Omtaler seansen som "landets viktigste møteplass for fritidsbåtbrukere". De skal følge opp hk/knop-saken. Sitér dette innlegget Link to post
Racetiger Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 Det er da foreldres ansvar å sørge for at barna kan det skal kunne, og mestre de situasjoner man kan bli utsatt for. Teori gir kunnskap, men det er gjennom praksis vi blir gode, og får ikke barna praksisen de trenger blir de heller ikke gode nok. Mye merkelig i forhold til barns evner og mulighet til å forstå komplekse situasjoner... vil minne andre her om Petter Solberg sin sønn Oliver som gjennom opplæring og øvelse (altså praksis) gjorde det svært godt i sin motorsportdebut. 15 år og 600 Hk til rådighet i løp..... Tror barn takler mye mer enn vi gir dem kredit for. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 (redigert) Syntes dagens regler er litt bakvendt. En 16 år gammel person kan kjøre rundt på en moped i 45 km/t og skape farlige forbikjøringer, mens en 16 åring med traktorlappen kan kjøre en doning av en traktor, og en som har gått på skole for lastebil kan kjøre trailer når er 18-19 år med 51 tonn last, men en som ikke har gått skole må vente til 21. Jeg syntes reglene bør være maks 10 hk, samme hvilken båt den står på. Også får det være foreldrene sitt ansvar å følge opp. En 12-14 åring idag er nokså oppegående, iallfall de jeg har møtt. Og vet farer og uønskede hendelser som kan oppstå, faktisk så er det en del foreldre som gir F. i oppfølging og lære barna opp når de begynner med båt. Det er vel det store problemet, mener nå jeg. Redigert 10.Mai.2017 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 KarmaZ skrev for 2 timer siden: Syntes dagens regler er litt bakvendt. En 16 år gammel person kan kjøre rundt på en moped i 45 km/t og skape farlige forbikjøringer, Klart at blir bakvendt hvis man tenker bakvendt :-) Det er ingen som kjører langs veien i 45 km/t som skaper farlige forbikjøringer, ikke en eneste en. Det er kun de som velger å kjøre forbi på feil sted til feil tid som gjør det. Mao så er virkeligheten stikk motsatt av det du skriver. En kan ikke ha regler for de som tenker baklengs, dvs legger ansvaret på noen som ikke har det for å slippe å ta ansvaret selv. Det er kun den som kjører forbi som har ansvaret for å foreta en 100% forsvarlig forbikjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 KarmaZ skrev for 2 timer siden: Syntes dagens regler er litt bakvendt. En 16 år gammel person kan kjøre rundt på en moped i 45 km/t og skape farlige forbikjøringer, mens en 16 åring med traktorlappen kan kjøre en doning av en traktor, og en som har gått på skole for lastebil kan kjøre trailer når er 18-19 år med 51 tonn last, men en som ikke har gått skole må vente til 21. Klart det er bakvendt, en hvilken som helst person med noenlunde evne til refleksjon innser det.. Men de som er vant til å tenke bakvendt oppfatter det nok ikke slik... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.