semi Startet 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2003 Når jeg tar med meg pcèn ombord, må jeg anskaffe inverter eller holder det med sigarett tenner uttak???? semi Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Det kjommer jo an på hvilken PC og hvilken strømforsyneng denne har. De fleste bærbare PCer har jo mulighet for "sigatettenner" strømforsyning. Om du ikke har slik strømforsyning er det jo et prisspørsmål om du bør kjøpe inverter eller spesialstrømforsyning. Inverteren kan jo brukes til andre ting som batterilader til kamera/video e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
semi Svart 11.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 PCèn er en Compaq Presario. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Velkommen til baatplassen. En link til alt hva hittil ble skrevet om PC ombord finner du i kategoridokumentet: https://baatplassen.no/i/kategorier.php#5372 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Har en liten duppedtitt fra compaq som heter DC vehicle Adapter Input 10-16V 7A max Output 18.5 V 2.7A Sitér dette innlegget Link to post
semi Svart 11.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 :seeya:Takk for svar og kobling til det som tidligere var skrevet om dette. Mye kjekk og lærerik lesing i dette forumet. Håper vi får en fin og lang sommer så vi får brukt de elektroniske duppedingsane somblir installert i år. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Henter opp denne gamle strengen igjen: PC ombord...Mye er skjedd de siste årene, og nå har ASUS kommet med noen nette små og RIMELIGE PC-er som frister til bruk ombord... ASUS Eee Box, Intel Atom 1,6GHz,1GB,160GB,WLAN, GB-LAN,Win XP Home - sort, til under 3 laken. Noe for bruk i båt?? :rolleyes: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olews Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Jeg har eee maskinen ombord, jeg har flash disk utgaven med Linux og den gjør det jeg trenger den til. Den har et 12v "car charger" power som i flg. spek. trekker 36W på maks. Det gjør den aldri. Fravær av treg disk gjør alt veldig mye bedre (flash disk er 100x raskere enn vanlig roterende HD) (kunne si mye om fravær av XP, men det er en annen debatt). Den er liten og for meg er det det viktigste, men jeg vil anbefale en liten mus. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Jawik Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Noe for bruk i båt? Sjekk om musen følger kartene. Opplevde mye treghet på disse under en liten test vi foretok siste uka. Ved setting / korrigering av kurs ville jeg ikke valgt disse utgavene. Elendig treghet. Muligens det finnes noen som er tilpasset til dette bruk. Brukte Sailonline sine kart via webben og det var som sirup. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hegra Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Ja,dette er det skrevet mye om tidligere.Blant annet skrev jeg vel selv en gang at så lenge PC har innebygd batteri er det ikke noen risiko å bruke hverken inverter 220 volt eller biladapter(sigarettenneruttak).Batteriet i PC opprettholder spenning mens startmotor eller baugtruster er i bruk.Nå er jeg imidlertid blitt usikker.Kan det være slik at bruk av startmotor også trekker strøm fra PC batteriet og dermed sender spenningen under det nivå PC skal ha.Har noen et fornuftig svar på det?? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg har eee maskinen ombord, jeg har flash disk utgaven med Linux og den gjør det jeg trenger den til. Hva bruker du ASUS eee PCen til? Klarer du deg med noen få GB "hardisk"? Finnes det kartprogrammer du kan kjøre på den når du har Linux på? Redigert 1.Februar.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
olews Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Jeg har en pinne på 32 GB i tillegg til det som er innebygget omrking 20+GB ledig på /home når jeg fikk den. Jeg har en klartplotter til kart så den brukes til mail, skype, foto/video lagring underveis (laster opp hjem når jeg kommer over tråløst nett scp og rsync over natta), musikkspiller (lage pinner til bilstereoen ombord), film og DVD- spiller (særlig for ungene), dessuten har jeg litt software for astronavigasjon på den. Den er litt liten for å kjøre XP under VMWare, men et og annet XP program kunne jeg nok kjørt med Wine, men foreløpig har jeg ikke savnet XP. Trippel 'e' 901 er en fin maskin, men den ER liten, portabilitet har selvsagt gått på bekostning av noe. Men jeg var dritttlei å dra på store laptoper og eee 901 er super. I båten kunne man hatt stasjonærutgaven og en liten skjerm og tastatur. En billig løsning om man vi ha en fast computer ombord (med en 1TB USB disk kan man ta med det meste), husker jeg ikke helt feil går den stasjonære også på 12V og jeg vet jeg har sett en USB disk som brukte 12V power. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Rastløs Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg har nå anskaffet en ACER NETT PC. (KOSTET UNDER 3000 M / NETCOM TRÅDLØS) jeg har innstallert tiki kartprogram på min, og koblet til GPS. Har foreløbig ikke hatt den i båten, OG JEG ER PÅ JAKT ETTER EN 12-18 VOLTS løsning for strøm. Antar at jeg kan bruke en eliminator fra CO. Laderen som ligger med ser ut som gir så lite som 1,9 A ved 19 volt , så det må være mulig å bruke en billig sigarett tenner løsning ????. Jeg har imidlertid testet GPS /kartprogrammet siste uke, og det synes å fungere ganske bra. Redigert 1.Februar.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Henter opp denne gamle strengen igjen: PC ombord...Mye er skjedd de siste årene, og nå har ASUS kommet med noen nette små og RIMELIGE PC-er som frister til bruk ombord...ASUS Eee Box, Intel Atom 1,6GHz,1GB,160GB,WLAN, GB-LAN,Win XP Home - sort, til under 3 laken. Noe for bruk i båt?? :rolleyes: Det eneste problemet jeg kan se med slikt er det du skriver rett før prisen. Dette at det er windows på den... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) DEN skjønte jeg ikke... Ja, det er XP på den. (Bruker forøvrig TelChart, så hastighet har ikke vært no´ problem hittil.) Men: Går den på 12V DC eller må jeg til med lugubre spenningsomvandlere?? Redigert 1.Februar.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hegra Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Hvis du tenker på sigarettenneruttaket brukte jeg en sak fra clas olson som omformet 12 volt til 15 volt som min PC skulle ha.Denne var justerbar fra 15 til 24 volt.Det var selgeren av PC som sa den skulle ha 15 volt.Hva din skal ha vet jeg ikke,men går ut fra det er samme styrke som det innebygde batteriet har.Spør der du kjøpte PC. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 under maskinene pleier det å stå hvor mange volt di skal ha - som nevnt tidligere skal man være forsiktig med konverter fra 12 til 220 volt så fra 220 til fks 19 volt - jeg fikk knekt 2 maskiner på en sommer og fikk forklart at jeg ikke måtte finne på denne løsningen - konverter gir ikke riktig strøm i forhold til en 12 til fks 19 volt sak - dessuten bruker den løsningen mindre strøm en førstnevnte måtte man på død og liv bruke 12 til 220 volt konverter måtte det være en seriøs dyr og ordentlig en Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tore B Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) På Tosihba`en min står det at den skal ha 19v, jeg har kjørt den på 12v i tre år nå uten problemer. Redigert 2.Februar.2009 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janrik Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Bruker denne på min Toshiba. CO Janrik Redigert 2.Februar.2009 av Janrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Jeg har hatt dårlig erfaring tidligere med å bruke "universal" lader på bærbar. Det virket som om denne, i stedet for å gi jevn og riktig strøm, "pulset" strømmen. Når batteriet var fullt var det ikke noe problem, men når den ladet gikk PCen utrolig tregt. Dette pga Windows power management, som fikk hikke og slukte all prosessorkraft pga den ujevne strømmen fra laderen. Jeg vill absolutt anbefale å bruke en original lader! Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Linn Christina Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Skiftet ut min omformer til en sinus inverter, gir en jevn strøm hele tiden. Dei billige er ikke til å anbefale på tv og pc. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Men hvordan er det når en ligger på landstrøm og laderne til båtbatteriene ofte er såkalt switch mode? Sender disse noe av den "switchet" spenningen ut under lading? Og vil batteriet dempe disse pulsene så de ikke kommer ut til 12v uttakene? Kjedelig å måtte bytte mellom 12v og 220v på PC etter som en ligger på landstrøm eller ikke. Redigert 2.Februar.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.