kaptwilly Startet 8.April.2017 Link til dette innlegget Startet 8.April.2017 Hei. Litt i tvil om emne er godkjent, men er ett ganske generelt spørsmål. Har i dag en Maxi 95 som jeg har brukt endel. Nå er ting i livet blitt endret litt og jeg bytter over til motorbåt livet og ser da etter en snekketype båt. Nå er jeg godt vant med seilbåt og Maxi 95 har god plass i forhold til størrelsen og lett å kjøre/seile. Kikket rundt på finn og ser det er endel Scan, Joda og div merker jeg ikke er fult kjent med som er tilgjengelig. Seilbåtmerker kan jeg, motorbåt er jeg blank på. Budsjett er fra 0 - 250 000kr tenkte jeg. Det jeg lurer på siden jeg av natur tror at alle båter som ikke har seil bruker uendelig mye drivstoff så hadde det vært greit med tilbakemelding på hva jeg burde se etter for å få en traktor på sjøen. Noe som går å går uten å svi av masse penger på diesel. Maxi'n holder godt over 100 timer(ca 95 liter tank) på en tank å er fornødy med det. Båten må også holde samme fart, eller litt kjappere enn Maxi'n så 10 knop er fint. Noen tips? Lurte også på om noen tør å estimere hva jeg kan legge ut Maxi'en for på finn? Ser det ligger endel til 150-200, men da uten at det er gjort så mye. Jeg har i mine 5 eier år gjort: Nye seil (2014) Ny ankervinsj förrän (2014) Ny kallesje/Sprayhood (2014) Nytt septik system(2013) Nytt elektrisk anlegg (2013-2014) Ny autopilot (2014) Nye instrumenter(vind, kompass) (2014-2015) Garmin 12" navigasjon med radar og ekkolodd (2013) Teakdekket gjennomgått og natet av fagmann (vennetjeneste så kan ikke dokumenteres) Ny VHF (2013) Meste byttet til LED Ingen fuktskade eller fukt i båt, samt ingen skader unntatt av normal bruk. Motor er Vetus 25HK ferskvannskjølt fra 2001 Vet en sjeldent får noe igjen for en renovering, men alt av interiør er holdt originalt så håper det kan telle litt. Jeg er helt blank på hva jeg skal legge den ut for (satse på å få) så noen pekepinner av dyktigere folk enn meg hadde vært topp. Finner ingen takstmenn her i byen heller. Tusen takk for evt. tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Veit ikkje noko om kvifor du ynskjer å skifte båt. Ville likevel tenkt meg godt om. Ser ut til at Maxien er bra oppgradert. Kvifor ikkje bruke denne som snekke? Då har du til og med ein motor i reserve? Drivstofforbruket er det tvilsom at ein rein motorbåt i same storleiken klarer å matche. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 8.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hei Sunnmøre. Grunnen er å ha noe som er enklere å komme inn til Holmer og plasser her jeg bor hvor seilbåt ikke er mulig. I tillegg skranter helse å har seilt lite i det siste. Når det da i hovedsak er turer ut til øyer og lignende blir det for mye med seilbåt. Men, regner med jeg om endel år igjen vil skaffe seilbåt når jeg kan begynne på langturer igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Akkurat? Har akkurat som deg lite greie på motorbåter, men snekker ser ut til å gå for ein grei pris no for tida. Når det gjeld pris på Maxien, så er det vanskeleg å vite utan å ha sett båten. Dersom motoren er orginal, så vil det trekke ned ein heil del. Trur kanskje du kan rekne med ca 170,- om båten er seilklar og ser bra ut. Kjem du opp i prisklassa over 200, så må du mellom anna konkurrere med Comfortina 32, Maxi 999, Maxi Mixer, Maxi 108 og Scanmar 33. Men, dersom båten din ser bra ut, og du har tålmodig, så dukker det sikkert opp ein som absolutt vil ha ein fin Maxi 95, då kan du sikkert få meir? Sitér dette innlegget Link to post
FLS Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Hva med en Maxim26? Har slektskap til seilbåter med bl a seildrev. Marsjer i ca 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Maxim26 var en flott båt, den skal jeg holde øynene oppe for å se om jeg kan finne.. Ang. Maxi 95'en så er det klart en ikke får igjen for alt som er gjort med en båt, men tror kanskje jeg skal prøve å legge den ut for det jeg kjøpte den for og se om det er noe interesse :-). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.