Jump to content

overvintret diesel i tanken, kondens i tanken

Jomes

Recommended Posts

Hei hei....

tanken på min skarpnes har vøri ca 75 % full med diesel i vinter, bør jeg tømme tanken med tanke på vann og kondens ? Lufting til tanken har vært åpen. bør jeg tappe og bytte all diesel,,,bytte dieselfiltre ?

Redigert av jomes
for kort (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Å bytte ut dieselen er etter min mening å overdrive noe voldsomt. 

Om det letter nattesøvnen din, kan du pumpe den over på kanner, eller på annen måte sjekke om det er vann der.

Min tank har vært nesten tom i vinter, den blir tappet for kontroll. 

Hadde jeg hatt 75% full tank, hadde jeg kjørt en tur og sjekket om det var spor av vann i vannutskilleren. Er det ikke det bør det være ok.

Du kan jo tappe den neste gang du har kjørt den nesten tom, ellerta det til høsten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Mengder av vann som følge av kondens er en myte, og det er det skrevet mye om her tidligere. Dette er det faktisk ikke så vanskelig å regne litt på dersom en vet litt om relativ fuktighet ved forskjellige temperaturer osv. Finner du et eggeglass vann pga. kondens, er du ekstremt uheldig. Selv har jeg hatt full tank, nesten tom tank og alt mulig i mellom om vinteren i mine 30 år med båten, men aldri hatt problem med vann. :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjøpte en genial trakt på maritim som skiller vann og ulumskheter fra dieselen. Det er bare bensin og diesel som renner gjennom filteret på trakten. Alt annet blir igjen i trakten og kan tømmes ut.

Jeg driver å skal tømme tank nummer to i båten da den ikke er i bruk. Den har stått ubrukt i mange år. Planen er å bruke den gamle dieselen på tank nummer en. Dette filteret er genialt hvis man er redd for vann eller skitt i dieselen, men generelt går det som oftest fint. Er greit å ha en slik trakt i båten også. Enkelte fyllesteder er det mye vann og skitt i dieselen. Med denne kan du sjekke kvaliteten før du fyller og eventuelt fylle tanken med bruk av trakten hvis drivstoffet du kjøper er dårlig, og du ikke har så mange alternativer.

Ellers har de fleste båter grovfilter med vann utskiller pluss finfilter, så det er jo bare å følge med litt ekstra der hvis man er redd for fukt. Kondensfjerner skader heller ikke av og til for å forebygge.

https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-cond-9-5-l-min-#.WOlakmUlPR0

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

ser jo genialt ut dette filteret :) ...har heldt litt rødsprit på tanken...etter jeg har tappet en 10-15 liter på tanken..får håpe dette dreper litt evnt vann . hvor ofte bytte dieselfilter ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Dette er en kjent problemstilling for alle som noengang har eid en skurtresker. Den står jo stille 10-11 måneder i året. Det viktigste er å sjekke om det er kondens og dyr i tanken. I kombinasjon kan dette i verste fall ramponere pumpa, i beste fall stoppes filtrene til og motoren stopper på verst tenkelige tidspunkt. Følg rådene overfor, rengjør tanker, slanger og klarningsglass. Om dieselen er klar kan den sikkert brukes, men følg med på filtrene.

Det er bare å drenere ut en liter  fra bunn, er det ikke vann hel den tilbake på tanken

PS vann disel skiller seg etter få mimutter

Har du ikke drenering lag en sakset fra " klugg."

'klugg

Her er et forsøk på å skissere hva jeg ønsker. Spørsmålet er altså hva jeg trenger av rørtyper og dimensjoner, gjennomføring, kuleventil etc. Er det greit med bare åpen gummistuss nederst, eller en sil av noe slag?

Mulig jeg får kyndig hjelp over disken hos TESS her i Tønsberg ved å ta med denne skissen?

Det er, etter hva jeg kan se når jeg har en liten skvett diesel nedi der, et symbolsk fall mot høyre (akter) i tanken. Og når jeg skal drenere tenkte jeg invitere de tyngste karene jeg finner i havna til å ta et fotbad på badeplatformen, slik at vannet med sikkerhet samler seg i det hjørnet. Bunnplata i tanken er bratt skrånende tverrskips, slik jeg har forsøkt å illustrere.

tank_med_gjennomforinger.gif

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

jomes: alltid lurt å tenke sikkerhet. Dog ville jeg tenkt på følgende:

• Om båten ligger stille vil alt vann samles i bunnen av tanken
  • I de færreste båten går sugerør/avtapping helt til bunnen av tanken
  • Det vannet som ikke har sunket til bunns innen en time vil ikke skape problemer for deg
  • Det beste du kan gjøre er å suge opp direkte fra bunnen av tanken som på skissen til Roger Jo, jeg gjør det som en fast rutine på mine båter, det sparer masse krøll :-) og er en god vane om det er jolle eller hangarskip...:thumbsup:

Har en egen påhengerslange med pumpe på midten og en halv meter rør i suge-enden, koster 150kr og sparer 10-tusner :thumbsup:

Ved å gjøre det på denne måten belaster du ikke filtre...

Min mening: dette er det viktigste vedlikeholdspunktet uansett hvilken båt du har (om den har forbrenningsmotor da) 

jomes skrev for 8 timer siden:

ser jo genialt ut dette filteret :) ...har heldt litt rødsprit på tanken...etter jeg har tappet en 10-15 liter på tanken..får håpe dette dreper litt evnt vann . hvor ofte bytte dieselfilter ?

Drepe vann? 

Skrivefeil eller en interessant teori bak dette?

MegaTrondy skrev for 9 timer siden:

Jeg kjøpte en genial trakt på maritim som skiller vann og ulumskheter fra dieselen. Det er bare bensin og diesel som renner gjennom filteret på trakten. Alt annet blir igjen i trakten og kan tømmes ut.

Jeg driver å skal tømme tank nummer to i båten da den ikke er i bruk. Den har stått ubrukt i mange år. Planen er å bruke den gamle dieselen på tank nummer en. Dette filteret er genialt hvis man er redd for vann eller skitt i dieselen, men generelt går det som oftest fint. Er greit å ha en slik trakt i båten også. Enkelte fyllesteder er det mye vann og skitt i dieselen. Med denne kan du sjekke kvaliteten før du fyller og eventuelt fylle tanken med bruk av trakten hvis drivstoffet du kjøper er dårlig, og du ikke har så mange alternativer.

Ellers har de fleste båter grovfilter med vann utskiller pluss finfilter, så det er jo bare å følge med litt ekstra der hvis man er redd for fukt. Kondensfjerner skader heller ikke av og til for å forebygge.

https://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-cond-9-5-l-min-#.WOlakmUlPR0

Har maken jeg også, kjøpt på Maritim for et par år siden og er storfornøyd :thumbsup:

Som Lars H. har skrivet...

Eg sjekke av og til diesel (tappe av i bunn) etter vinterstopp. Ikkje alle år......

Aldri hat problemer med diesel etter vinter, start og kjør!

Har 2x 400l tanken og står i vintern på land med ca 75% fylling.

VHF, LRC, D5L/A

Samme erfaring her også. I Joda'en jeg hadde i 10 år, stod oftest tanken halvtom om vinteren. Hadde aldri mer enn et par perler vann i vannutskilleren, ofte ikke det en gang. Men jeg hadde ikke mulighet for avtapping i bunnen av tanken, så jeg vet ikke hvor mye vann det eventuelt var der.

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Men en sjekker selvfølgelig diesel filter i ny og ne..

Det er vel å bra, men ikke nok.

Den dagen en får vann i filteret har en mange liter med bunnvann på tanken og ut i litt bølge kan det bli fort stopp når filteret er

fullt av vann. 

En tank uten bunndrenering er ikke kjekt etter min mening, det er spørsmål om tid.

Har en tett påfyllingslokk og aldri får med vann når en bunkrer kan det gå bra i mange 10 år.

Jeg mener at rene diseltanker , VHF   og  kart på et eller annet vis  så er en godt skodd.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Poenget er vel at vann i dieselen representerer to potensielle problemer. For det første kan vannet være skadelig i seg selv, men da skal det som oftest til mengder man skjelden oppnår bare ved kondens. Om man har mulighet for å drenere bunnen, forebygger man dette. Det andre problemet er dieseldyr. Disse trives i sjiktet mellom vann og diesel, derfor er ikke vannmengden i seg selv nødvendigvis det avgjørende, men arealet på sjiktet mellom vann og diesel. Her kan kondensvann derfor være tilstrekkelig til å få problemer hvis man ikke følger med. Selv om man drenerer bunnen, kan dieseldyrene bli liggende igjen, så man bør sjekke om tanken er ren innvendig. Er dieselen klar og tanken ren, og du følger med på filterglasset, burde du ha god kontroll selv om dieselen har stått på over vinteren.

Og ja, rødsprit i dieselen er en elendig ide. I verste fall, kommer an på mengden, kan du ramponere motoren, fordi rødspriten tenner tidligere enn diesel. Bruk heller kondensfjerner som er beregnet for formålet. Men det beste er å drenere ut vannet.

Jeg har prøvd å få motorstopp pga dette rett før vi skulle over "Gula humpen". Heldigvis skjedde det litt før så jeg fikk fått opp litt seil og kommet meg inn til en bukt ved Grebbestad og ankret opp, så fikk jeg assistanse av "sjøredningen" inn til Grebbestad. Greit å ta forholdsregler, jeg har på agendaen rensing av dieseltank.... Jeg hadde dieseldyrslim som tettet tilførselen av diesel.

Om du aldri har drenert tanken, den er ny for deg, tanken er gammel eller du fyller diesel på dårlige stasjoner,  er det alltid lurt å drenere den helt, særlig å suge opp det som er på tankens laveste punkt. 

Dersom tettningen på dieselpåfyllingslokket er hel og tett, så er det liten grunn til bekymring for kondens etter vinteropplag. Eventuell o-ring byttes og smøres årlig. 

Rødsprit på tanken høres derimot tvilsomt ut. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...