kolkjeft Startet 8.April.2017 Link til dette innlegget Startet 8.April.2017 Hei, hvordan finne ut hvilken utveksling mitt BorgWarner gear har når skiltplate på gearet er borte? Det står på en Ford 2712e. Det er ikke 1:1 da gearet har den ekstra utvekslings"klumpen" før akselflensen. Motor og gear står i en eldre trebåt med vribart propellanlegg. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Du kan bruke en optisk turteller. Ta en tur med båten og når motoren jevnt stabilt turtall, måler du turtall på motor og så på flensen fra gearet. En slik turteller får du kanskje lånt eller du kan kjøpe den på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Ikke akkurat svar på noe som helst, men jeg lurer på hva bokstavene på gearet står for. Hva står ZF og KM for ? Jeg har KM4A på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 (redigert) ZF er en produsent av girkasser, både til båt, bil og en rekke andre ting. KM er bare en betegnelse, men kanskje det står for Kanzaki, som er produsent av KM4A gearet ? For å finne utveksling, så roterer man motoren rundt til propellakselen har gått en full runde. Dersom det tok 2 runder på motoren for propellen å rotere 1 runde, så har man altså 1:2 utveksling osv. Redigert 8.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Ok, takker for oppklaringen "adeneo" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.