Jump to content

Raymarine C, fluxgate kompasset lar seg ikke kalibrere

Sitrin

Recommended Posts

På årets første tur gikk båten sidelengs på plottern.

Sjekket diverse innstillinger og resatte plottern, men ingen ting hjalp.

Leste fra andre innlegg at noe kunne forstyrre Fluxgate kompasset eller at det kompasset kalibreres.

Det er ingen endringer i båten som tilsier at kompasset skulle bli påvirket og jeg har prøvd å flytte det uten at det har blitt noe bedre.

Prøvd flere ganger å kalibrere det, men den lar seg ikke kalibrere.

Den har store avvik fra riktig kompass kurs.

Utstyret er fra 2005.

Har Raymarine C, med St6001 og St8001 kontrollenheter.

Fluxgate kompasset er tilkoblet SG 1 kurscomputer.

Målt på ledningene fra denne linken http://www.raymarine.com/knowledgebase/index.cfm?view=3798

Måleresultatene er riktig og kompasset er åpnet uten å visuelt funnet noen feil.

Blir frustrert når ikke ting fungerer som det skal og håper noen kan hjelpe og sitter med en del spørsmål:

Er det noen som har noen tips til videre feilsøking eller sted hvor nytt kompass kan kjøpes (finner bare på e-bay og det blir for lenge å vente)?

Ser ikke at noen butikker selger dette mere. Hvilken alternativ løsning finnes?

Eller kan det være feil på kurscomputeren?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Er nok ikke lampeolje i Fluxgaten.

Gps kompasset er riktig.

får gått inn og programmert så den følger gps'en via Align i programmet og da blir det litt bedre retning på gps' en men avviken kommer når jeg svinger

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Ikke noe magnetisk utstyr der hvor den er montert og den er prøvd flyttet flere andre steder.

Er heller ikke montert 90 grader feil (den går ikke 90 grader feil fra riktig kurs).

Det har fungert i alle år og det er ikke gjort noen endringer på installasjonen eller løsninger samt utstyrs plasseringer i båten som skulle ha påvirket kompasset.

Har søkt på diverse båtbutikker men kan ikke se at noen selger dette mere.

Hvilke alternative løsninger kan den eventuelt erstattes med?

49 minutes ago, Sitrin said:

Har søkt på diverse båtbutikker men kan ikke se at noen selger dette mere.

Hvilke alternative løsninger kan den eventuelt erstattes med?

F.eks. NMEA0183-varianten av denne: http://www.trueheading.se/us/vectorcompact

Fungerer framifrå med tilsvarende oppsett som ditt. 

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Ikke byttet noen pærer av noe slag i år.

Har selv tidligere fått støy på VHF pga lanternebytte til LED. De ble byttet til LED fra Hella og problemet ble løst.

(I år har det ikke vært noen oppgraderinger pga. oppussing hjemme)

Har sendt en forespørsel til Seatronic. Hvis de har en løsning som ikke er alt for dyr så kan det være et alternativ jeg velger.

Hvis ikke så bestiller jeg via eBay og bruker Ipadèn og den dårlige visningen så lenge men jeg kommer til å irritere meg i hele påsken over feilen (sånt skal bare være i orden).

Eller er det noen her som har en til salgs?

Har du hatt autopilot I oppsettet heile vegen?

Grunnen til spørsmålet, er at eg har vore borti at dette problemet har dukka opp etter at pilot har blitt ettermontert.

Typisk symptom er vinkelavvik mellom grøn og raud kursvektor på skjermen, samt at båtsymbolet går tilsvarande skrått over bildet.

Fann ut at det var mulig å manipulera slik at vektorane og symbolet kom overrett, men då vart det avvik mellom gradetala I rettvisande kurs og autopilot.

Fekk ein forklaring frå Raymarine som gjekk på større eller mindre misvisning på nordlige kursar, kortversjonen var etter det eg hugsar at del var lite å gjera med...

Kompasset sitter i et teknisk rom hvor det ikke er gjort noen endringer (kun slanger i rommet).

Har også prøvd å flyte det uten at det har hjulpet

Eneste jeg har gjort i dette rommet var å bytte karbon/kullfilteret for luftinga av septiken.

Motsatt side av veggen som den er montert på er lavt i dusjen og her ligger det ikke øl :-)

Har hatt autopilot oppsettet hele veien og det er ikke gjort noen endringer

Jeg fikk problemet, da vi skulle gå fra Shetland til Norge og jeg forstod ingen ting. Løsningen var at kona hadde stuet en blikkboks med konfekt, for nær fluxgatekompasset.

En venn av meg, fikk samme problemet etter at de hadde hatt en servicemann ombord. Jeg mente at han måtte ha glemt igjen noe verktøy ombord, men de fant ikke noe. Jeg insisterte på at det måtte være fremmedmagnetisme som forstyrret. De fant feilen. Kona hadde ryddet på badet og lagt en hårtørrer i et skap, som ble for nær kompasset.

Hvor nære må det være før det forstyrrer?

Som jeg forstår så skal det veldig mye til før det blir feil på kompasset, eller har noen andre måtte byttet det pga. feil?

Er det "det sorte" fluxgatekompasset du har? I så fall har jeg trolig ett liggende som du evt. kan prøve å bytte med det du har - for å se om feilen ligger der. Ser at du ikke holder til så langt unna. Kommer hjem i kveld og kan gå gjennom innholdet i rotekassen da. 

Ellers vil jeg som nevnt primært anbefale å skrote fluxgate-varianten. Det finnes greie og forholdsvis rimelige alternativer. 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Det er den sorte klumpen jeg har

Det hadde vært utrolig fint torkelmj :-)

Sender deg en PM i kveld. Er ganske sikker på at jeg tok vare på det, og det fungerte som det skulle da jeg demonterte det. Trengte imidlertid den "kompass-sikre" plassen til noe annet og valgte å prøve det enkle satelittkompasset i stedet. Har ellers likt oppsett som deg. Om det løser problemet for deg å bytte kompass-enhet (...husk ny kalibrering...), er det intet som er bedre enn det. 

Snakket nå også med Seatronic. De hadde en som reservedel som de har lagt av til meg.

Så det er nok derfor mulig at feil kan skje på dem siden dette finnes som reservedel.

Avventer melding fra deg torkelmj og ha en fin dag :-)

Det er riktig. Har SG1 kurscomputer.

Ble usikker på hva du mente med å koble fra (regner med at du mener koble bort Fluxgate kompasset).

Hva skal det gi av endringer?

Du kan koble fra "rate gyro" og se hva som skjer da. Tilkobling/enhet sitter inne i kurscomputeren. 

Se her:

...når det er sagt, så ønsker du ikke å benytte autopiloten uten nevnte "rate gyro". Heldigvis er nye originale/tredjeparts nokså kurante å få tak i - om det viser seg at det er der problemet ligger. 

Var innom Seatronic på veien til båten i dag og fikk med meg ny innmat til Fluxgaten.

Tok en liten ekstra sjekk i skapet på badet og der fant jeg en spray flaske med møbelrens.

Fjernet den og nå er alt ok så nå har jeg det i reserve også ??

Helt klart et følsomt kompass.

Takk for alle tips og god Påske :easter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...