Jump to content

Hva er "best" av Nordiske daycruisere ?

Puffen

Recommended Posts

Etter mange år med div. cabincruisere bestemte vi oss i fjor for å selge Nimbusen og kjøpe seilbåt i Kroatia i steden for.  Angrer ikke et sekund !

Men trangen til å ha tilgang på bår hjemme når(hvis) finværet kommer blir ok tøff. I tillegg har etterkommere nå blitt voksne og har lyst til at far kan ha en båt de kan låne.  Døtrene tok også båtførerbevis i vår for å vise at de mener alvor :-)  Derfor har jeg nå besluttet å gå til anskaffelse av en daycruiser.  20-22 for m/outboard.  Må gå bortimot 40 knop og være av kurant merke både motor og båt,.og helst ikke koste over 300 K.

Men dette er nokså ukjente merker for meg.  Basert på erfaringer fra større båter, er jeg fast overbevist om at båten bør være "Nordisk"  Men hva er egentlig kvaliteten på disse båtene ?  Hvilke merker bør jeg holde meg unna ?  Jeg er pirkete på at båten skal ha fornuftige løsninger og være preget av skikkelig kvalitet.

Men hva er så "best" av Yamarin, Finnmaster, Bella, AMT, Uttern, Nordkapp, Flipper og Ryds. Og er det noen jeg bør vurdere i tillegg ?

Imøteser med stor interesse alle kvalifiserte innlegg fra Baatplassen venner.

Hva som er best vet jeg ikke.

Men jeg var selv ute etter det du beskriver her. 

Etter 1 års grubling endte jeg opp med en 20 fot Ibiza Touring med 140hk. 

Meget fornøyd med byggekvalitet og bruksmuligheter. 

Er ikke mye som skrangler og sprekker på en 9 år gammel båt fra Ibiza. 

Fiske/teiner kan gjøres i akter uten å være sirkusartist.

Eneste er all teaken. Sikkert til frustrasjon for noen, men jeg syns det er helt topp.

Slenger bare på en gummimatte så er helt rent etter fiskeslo.

Båten når fint 40knop.

Har og kontaktet kundeservice hos Ibiza boats for div spørsmål og har bare positive opplevelser.

Redigert av Dr Nelson (see edit history)

Enig med Dr Nelson: Ibiza er kvalitetsbåter, men jeg holder også en knapp på Yamarin og Nordkapp. Begge disse har kommet godt ut i ulike tester. Ser at du heller ikke har med Askeladden må listen. Den må jo med. :yesnod:

Noen eksempler:

Nordkapp: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88111135&fks=88111135

Ibiza: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93922435 og https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93770369 (Ibiza 24 er flotte og meget romslige)

Yamarin: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93975353

Askeladden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93495936 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Vrod skrev 31 minutes ago:

https://www.finn.no/93181471 disse bør man vel ikke glemme hvis det er kvalitet det er snakk om og kjempe flotte sjøegenskaper så de er kjempe artige og kjøre det ligger også noen ute med diesel innenbords motorer som er vel noe rimeligere i bruk men mister litt ov toppfarten. Eller er jeg enig i Ibiza er det vel ikke mye og utsette på.

Ikke for at jeg verken er uenig eller henger meg for mye opp i semantikken, men denne båten er vel mer en skjærgårdsjeep enn en daycruiser. :wink:

Trådstarter får gi et signal om hvilken krav han har.

mvh Bergen Dørk

Bergen dørk skrev 6 minutes ago:

Ikke for at jeg verken er uenig eller henger meg for mye opp i semantikken, men denne båten er vel mer en skjærgårdsjeep enn en daycruiser. :wink:

Trådstarter får gi et signal om hvilken krav han har.

Ikke uenig i det, men det er en så god båt så jeg tenkte jeg skulle legge den med så får han vurdere et godt utvalg av kvalitets båter. ?

Nå kommer sommeren?

Ibiza 20 skal ikke kjøpe, vertfall ikke vist du skal ut i sjøen. 

Det er ikkke noe bra skrog på den. ! 

Ibiza 22 derimot er en helt annen båt. 

Som kan anbefales. 

Nordkapp har jeg også hat. Jeg hadde 760 noblesse. Egentlig bare positive ring og si om båten. 

Eneste - er motoren. Jeg synes det støyer for mye når familien er på tur. 

Så prøvde jeg Flipper. 

Her er det bare og holde seg unna. 

Mye dårlig material løsninger. 

Yamarin kjenner jeg ikke. (Personlig synes jeg den litt trang i forhold til størrelse. ) 

jeg skal ha ny båt i år og tror det blir den nye Ibiza 760. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91322024

Synes Askeladden C61 og C65 er lekkre praktiske og solide bruksbåter. Fritt for jåleri og fjas! Liker veldig godt materialvalg og bruksvennlighet! Gode skrog og sikkelig bra kvalitet!

Kunne godt tenkt meg en C65, men det blir nok lukket båt med styrhus på neste båt hos meg.. Drømmen er en Axopar 28, men det er litt lite plass i cabinen om noen skal være med!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takker for gode innspill. Som registrert har jeg ikke tatt med Askeladden.  Har ikke noen sterke grunner for det, utover at det er et eller annet med de båtene som jeg ikke liker. 

Ser ut som at det koker ned mot Ibiza, Yamarin og Nordkapp.  Setter pris på ærlig og kontant holdning ang. Flipper.  Men hva med Bella ?

Og Bowridere er ikke tema nei.  Når det gjelder bråkete motor, mener du da Evinrude E-Tech ?  2 takter dette ?

Redigert av Puffen (see edit history)

Må indrømme at jeg ikke har hat den siste til evenrude. G2 tror jeg den heter. 

Men har kjørt blandt de siste av den forje. 

Stor forskjell mellom 2t og 4t.

hadde 2t på nodkappen, byttet motor på den båten for og få 4t. 

Desverre var det noen tyver som tok den... 

ellers hadde jeg hat den fremdeles. 

Det var såpass stor forskjell at når vi nå titter på ny båt er den konas eneste krav. 

Hadde kjøpt Nordkapp med en gang vist det var en Yamaha på den... 

Har ikke noe kjennskap til bella så der må jeg melde pass. 

Et annet tips er også at Ibiza 20 og 21 har samme skroget = ferskvanns båt. 

Redigert av altmuligbåt (see edit history)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Puffen skrev 56 minutes ago:

Takker for gode innspill. Som registrert har jeg ikke tatt med Askeladden.  Har ikke noen sterke grunner for det, utover at det er et eller annet med de båtene som jeg ikke liker. 

Ser ut som at det koker ned mot Ibiza, Yamarin og Nordkapp.  Setter pris på ærlig og kontant holdning ang. Flipper.  Men hva med Bella ?

Og Bowridere er ikke tema nei.  Når det gjelder bråkete motor, mener du da Evinrude E-Tech ?  2 takter dette ?

Når du sier Bella; da tenker du kanskje på disse? https://www.finn.no/79716624

Må vel si at de øvrige båtene er bedre på design og løsninger, men det handler jo også om smak. Prismessig ligger de godt an.

mvh Bergen Dørk

Du må finne de du liker best på utseende og innredning og brukskriterier, deretter få prøvetur med de forskjellige for å finne ut hvilke som passer deg best. 

Hvis gode sjøegenskaper er viktig sammen med bra byggekvalitet, ville jeg sett nærmere på yamarin 64/65 dc, nordkapp 650/655 og ibiza 22 touring, som flere har nevnt. Ibiza 22 finnes med hvertfall 2 forskjellige skrog, jeg tenker på det fra 2004-2009 sånn omtrent. Den nyere utgaven av ibiza 22 ser for meg ut til å ha betydelig flatere skrog.....

Hvis du liker nordkapp veldig godt går det an å bytte motor hvis du ikke vil ha 2-takt. Det er det vært hvis det er den båten du liker best. 

De nye askeladden kan være vært en titt, de er nydelige, kan ikke sammenlignes med de gamle, men er nok over 300000.....

Husk at alle vi som gir deg råd har forskjellige preferanser som passer den enkelte, bruk det som råd og finn det som passer deg

Joltus skrev for 11 timer siden:

Er godt fornøyd med min uttern d66. Får en del båt for pengene. Mulig å gjøre gode kjøp. 

Uttern har en fasong og stil som du enten liker eller ikke liker. Jeg hører til i den siste kategorien....Og det er rett og slett designen jeg ikke synes er fin. Noe med baugen og fasongen. Det er nokså irrasjonelt, men det er vel ofte smaken. 

mvh Bergen Dørk

Hei.

Ser at en her ber deg styre unna Flipper pga dårlige matrial  løsning.

Vet ikke hva han mener med det,men etter en sesong med Flipper må jeg si meg meget godt fornøyd.

Finnish,matrialvalg, og byggekvalitet  er ut fra mine preferanser førsteklasses.Det elektriske anlegget er det mest forseggjorte jeg har hatt i mine båter.

Det eneste jeg hadde å sette fingeren på da sesongen var over var at det var blitt litt overflaterust på badestigen.Fornandleren tok dette opp med Flipper og jeg fikk ny stige uten diskusjon.

Nå skal det sies at min båt er en skjærgårdsjeep,men den nye serien består jo av flere modeller på de samme skogene. 

Avslutningsvis vil jeg bare si at dette er min mening,og at andre helt sikkert har sin mening.

Lykke til med valget

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...