Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

 

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Evt. er girutvekslingen litt forskjellig, men det styrer man jo med propellstigningen. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha når effekten økes.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

 

Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller.

Teerex

Teerex

-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

 

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare. Så det er bare å få omprogrammert så får du flere hester. Enkelt og greit. Ja og større propellstigning må man naturligvis i noen tilfeller ha.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

 

Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor. I gamle dager var det flere tekniske forskjeller mellom DF115 og DF140, bl.a. forskjellig sylindervolum. Tipper at i dag er det minimalt som skiller.

Teerex

Teerex

-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

 

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

 

Akkurat i tilfellet Suzuki så får du riktignok noen ekstra hester ved hjelp av litt ekstra turtall. Men i praksis er det ikke mye som skiller i marsjfart/toppfart mellom DF115A og DF140A. Prisforskjellen er jo heller ikke veldig stor.

Teerex

Teerex

-morten- skrev On 10.4.2017 at 15.40:

Som jeg har sagt mange ganger.. Hadde dette vært enkelt hadde ingen kjøpt 140 hk!  de som tror at det kun er bare å sette inn en chip osv, så har du 20-30hk mere tar feil! Det er mange komponenter på en motor som er tilpasset

effektområde og turtallsområde! Er vel flere her på forumet som har prøvd! gitt opp eller misslykket forsøk!

 

Men hadde det vært f.eks. en Mercury så kunne det har vært en enkel omprogrammering.

Mercury har mange modellserier der motorene er teknisk helt like, kun motorstyringen som har forskjellig programvare.

Dette gjør det veldig enkelt å produsere motorer i forskjellige effektklasser. Og er det noe produsenter liker så er det å effektivisere produksjonen.

×
×
  • Create New...