Jump to content

Valg av propell til 27 fot sjark med 35 hk. (ukjent str. på tidl. propell)

even424

Recommended Posts

hei jeg er på jakt etter en propell til en 27 fot sjark. 

mine data:

36 hk motor (bmc 1.5 36hk)

turtall 4400 

gir utveksling 2:1 

vekt på båt: 2,7t

1m dyp

2,65m brei.

og maritim mener jeg skal ha en 14 tommer propell med stigning på 10'' 

har ikke lyst å gamle på dette 

og noen jeg har snakket med mener dette blir som en liten vipps 

og båten har vært i yrkes fiske   og har ingen info om gamle propell ettersom den blei frastjålet dagen etter kjøp

Hei. Uten å kjenne motor så stusser jeg litt på turtall og reduksjon. Ut i fra det du oppgir så har motor Max 4400 . Det betyr at Aksel får en omdreining på 2200 rpm. ?  Høyst uvanelig.......  Volvo penta har noen små motorer med høyt turtall od da er det reduksjon på minst 2,75 ?

jeg ville dobbeltsjekket dette og når du får dette turtall og utveksling riktig så ta kontakt med  winrace propeller i Froland. Da får du riktig propell.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Denne Propellkalkulatoren i Exel format kan gi en god indikasjon på propelldata. Testet den med data fra min tidligere båt og svaret var i nærheten av data på propellen som var montert på denne.

Motoren var en Perkins 4.108, marsjturtall på 3000 o/min med reduksjon 2,63. propeller 3 blads 18x14 tommer. Antar at effektuttaket på dette turtallet var ca. 35 hk.

Redigert av Fiks (see edit history)
Sitat
even424 skrev 1 time siden:

burde jeg beregne med 3280 i turtall da? som KD-Trading mener er max turtall ved belasting... selvom det engetlig virker logisk

Ja, det må vel være dette turtallet du må oppgi går jeg ut fra, men beregning av propell har jeg aldri vært borti og kan ikke hjelpe deg der. Jeg reagerte bare på 4400 omd. som jeg aldri kan tenke meg kan brukes i beregningen. Ser det finnes flere skjema på nettet som kan fylles ut med de data du har for båt, motor og utveksling.

Fiks skrev for 21 timer siden:

Denne Propellkalkulatoren i Exel format kan gi en god indikasjon på propelldata. Testet den med data fra min tidligere båt og svaret var i nærheten av data på propellen som var montert på denne.

Motoren var en Perkins 4.108, marsjturtall på 3000 o/min med reduksjon 2,63. propeller 3 blads 18x14 tommer. Antar at effektuttaket på dette turtallet var ca. 35 hk.

høres mer riktig ut, men PRM new age mener det bare er 2:1 reduksjon på min  gir. Og 18 tommer propell er det jeg mener er mest logisk for andre med samme gir og motor og nesten samme data er 18 tommer propell. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...