even424 Startet 9.April.2017 Link til dette innlegget Startet 9.April.2017 hei jeg er på jakt etter en propell til en 27 fot sjark. mine data: 36 hk motor (bmc 1.5 36hk) turtall 4400 gir utveksling 2:1 vekt på båt: 2,7t 1m dyp 2,65m brei. og maritim mener jeg skal ha en 14 tommer propell med stigning på 10'' har ikke lyst å gamle på dette og noen jeg har snakket med mener dette blir som en liten vipps og båten har vært i yrkes fiske og har ingen info om gamle propell ettersom den blei frastjålet dagen etter kjøp Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Kan jo høre med Progress Ing. Du har jo mange opplysninger, så det bør gå å beregne noenlunde. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Du tenker da på en maks fart på 12.6 knop? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
even424 Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 sailorboy skrev 40 minutes ago: Du tenker da på en maks fart på 12.6 knop? SailorBoy Det jeg er usikker på. fekk båten av en som aldri har brukt den. og andre båter/sjarker med samme motor og størelse har max 8. men kan jo selvfølgelig variere. jeg har aldri hatt båten på vann Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 12,6 knop med 36 hk i ein 27 fots sjark..? - Det trur eg ikkje før eg ser det! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Hei. Uten å kjenne motor så stusser jeg litt på turtall og reduksjon. Ut i fra det du oppgir så har motor Max 4400 . Det betyr at Aksel får en omdreining på 2200 rpm. ? Høyst uvanelig....... Volvo penta har noen små motorer med høyt turtall od da er det reduksjon på minst 2,75 ? jeg ville dobbeltsjekket dette og når du får dette turtall og utveksling riktig så ta kontakt med winrace propeller i Froland. Da får du riktig propell. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
hegra Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Ja dette skurrer litt i mine ører også. 4400 omd på en BMC 1,5 må være alt for mye vel. Ca 3300 på max med belastning og rundt 3000 på marsjfart vil jeg tro er mer riktig. Redigert 10.April.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Denne Propellkalkulatoren i Exel format kan gi en god indikasjon på propelldata. Testet den med data fra min tidligere båt og svaret var i nærheten av data på propellen som var montert på denne. Motoren var en Perkins 4.108, marsjturtall på 3000 o/min med reduksjon 2,63. propeller 3 blads 18x14 tommer. Antar at effektuttaket på dette turtallet var ca. 35 hk. Redigert 10.April.2017 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Når jeg skulle beregne min propell ringte jeg Sleipner og fikk snakke med en som heter Pål. Han ga meg svaret mens vi snakket i tlf. Det var gjort på 5 min. Sitér dette innlegget Link to post
even424 Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) turtallet er uten belasting! jeg lærte nettopp at dette var en ting. gir reduksjon stemmer for har dobbelt sjekket med produsent (PRM) burde jeg beregne med 3280 i turtall da? som KD-Trading mener er max turtall ved belasting... selvom det engetlig virker logisk . Redigert 10.April.2017 av even424 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Sitat even424 skrev 1 time siden: burde jeg beregne med 3280 i turtall da? som KD-Trading mener er max turtall ved belasting... selvom det engetlig virker logisk . Ja, det må vel være dette turtallet du må oppgi går jeg ut fra, men beregning av propell har jeg aldri vært borti og kan ikke hjelpe deg der. Jeg reagerte bare på 4400 omd. som jeg aldri kan tenke meg kan brukes i beregningen. Ser det finnes flere skjema på nettet som kan fylles ut med de data du har for båt, motor og utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Her finner du kalkulator. https://www.vicprop.com/calculator.htm Sitér dette innlegget Link to post
even424 Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Fiks skrev for 21 timer siden: Denne Propellkalkulatoren i Exel format kan gi en god indikasjon på propelldata. Testet den med data fra min tidligere båt og svaret var i nærheten av data på propellen som var montert på denne. Motoren var en Perkins 4.108, marsjturtall på 3000 o/min med reduksjon 2,63. propeller 3 blads 18x14 tommer. Antar at effektuttaket på dette turtallet var ca. 35 hk. høres mer riktig ut, men PRM new age mener det bare er 2:1 reduksjon på min gir. Og 18 tommer propell er det jeg mener er mest logisk for andre med samme gir og motor og nesten samme data er 18 tommer propell. Sitér dette innlegget Link to post
even424 Svart 16.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 KennethStrand skrev On 10.4.2017 at 21.58: Her finner du kalkulator. https://www.vicprop.com/calculator.htm hvor mye kan jeg stole på denne? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Den stemmer på min båt. Jeg fikk samme svaret på den kalkulatoren som jeg fikk hos Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.