Jump to content

Startbatteri til VP tamd31

MR Swe

Recommended Posts

Enig, men er motoren svært tungstartet slik at du må kinne lenge, pluss at den kanskje har gløding, ville jeg ikke valgt det minste startbatteriet som var å få tak i. Men høy CCA og rent startbatteri er uansett å anbefale. Jeg har et 65Ah startbatteri, men så har jeg en motor uten gløding som starter på aldri mer enn 1sek.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjenner ikke motoren så godt annet en at jeg vet den er 4 sylindret vp. 650 cca og 75A høres umiddelbart som litt i grenseland for min del. Det skal ikke mye filing til før du merker at kraften ramler. Ville gått i alle fall for det neste på "stigen", aller helst det største. I 99% av tilfellene går det bra, men den ene gangen du blir plaget, feks med lufting, så vil du ha problemer med dette batteriet. Startbatteri ville jeg ikke "kjipet" på. Forbruk kan du gjerne spare på, men ikke startbatteri 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Dette er en 2,4 liter dieselmotor. Jeg regner med at du ikke bruker den om vinteren. Motoren har gløding og skal starte relativt kvikt om den fungerer som den skal. Er uproblematisk å bruke det 75 amph batteriet du viser til. Jeg ville valgt samme størrelse selv. Hadde tidligere en tamd30A(samme motor bare eldre) hvor jeg hadde et 60 amph. startbatteri. 

I min verden skal motor og batteri være i orden og da starter det uten problemer med dette batteriet. I tillegg regner jeg med at du har en batteribank til forbruk og at du har muligheten til å koble inn denne på en eller annen måte om startbatteriet av en eller annen grunn skulle bli ødelagt.

Å ha et stort startbatteri for at det skal kunne starte en motor med feil er etter mitt syn å starte i feil ende. Har du et fungerende startbatteri og en bank som sikkerhet er det etter mitt syn tilstrekkelig.

Husk at biler med tilsvarende dieselmotorer ofte ikke har større batteri. De starter man i -25 grader celsius uten problemer så lenge batteriet er i orden og da har batteriet betydelig lavere effekt. 

Jeg har også hatt motoren som Lars H har og den hadde ikke gløding i vår båt og den kunne av og til være litt tungstartet selv om den kun er 1,7 liter? LIkevel hadde jeg aldri problemer med 60 amph startbatteri av standard type. 

Det som er viktig er å ha god lading og det regner jeg med at du har i og med at VP motorer har dynamo med sense ledning som leser av spenningen på batteriet og sørger for tilfredstillende lading. Er ikke ladingen i orden hjelper det ikke stort med større batteri. 

Sitat

Jeg har også hatt motoren som Lars H har og den hadde ikke gløding i vår båt og den kunne av og til være litt tungstartet selv om den kun er 1,7 liter? LIkevel hadde jeg aldri problemer med 60 amph startbatteri av standard type. 

Til opplysning er det en 31 år gammel Yanmar 4JHE 44Hp 1,6 liters motor uten turbo eller gløding jeg har. Jeg er nå på mitt tredje startbatteri siden motoren var ny. Selv med kuldegrader starter motoren på godt under 2 sekunder. Selvfølgelig er ladeopplegget helt slik det skal være. Batteriet jeg har nå er et Varta startbatteri kjøpt i bilrevisitabutikk, - altså uten at det står Sea, Marine eller noe slikt på det.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har helt rett Lars. Vår var vel egentlig ikke tungstartet, men den ville gjerne gå på litt turtall etter at den hadde startet for å bli litt varm før jeg satt den i gir. Hadde også 4jhe som gikk uten feilslag 11 årene vi hadde den. Ingen grunn til at et startbatteri skal ha noe med marine å gjøre. Blir ofte dyrere når det står marine.

blueline skrev 1 time siden:

Dette er en 2,4 liter dieselmotor. Jeg regner med at du ikke bruker den om vinteren. Motoren har gløding og skal starte relativt kvikt om den fungerer som den skal. Er uproblematisk å bruke det 75 amph batteriet du viser til. Jeg ville valgt samme størrelse selv. Hadde tidligere en tamd30A(samme motor bare eldre) hvor jeg hadde et 60 amph. startbatteri. 

I min verden skal motor og batteri være i orden og da starter det uten problemer med dette batteriet. I tillegg regner jeg med at du har en batteribank til forbruk og at du har muligheten til å koble inn denne på en eller annen måte om startbatteriet av en eller annen grunn skulle bli ødelagt.

Neida, om båten ikke brukes om vinteren og den ellers er lettstartet, så er jeg enig i at regnestykket blir annerledes

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...