costalotta Startet 10.April.2017 Link til dette innlegget Startet 10.April.2017 Jeg er husløs og har vært det en stund. Har bodd i bilen og i leide campingvogner. Er nå såpass despo at jeg funderer på å flytte i båt for å ha mitt eget lille sted å være. Tror jeg kan trives i båt så det er ikke nødvendigvis en nødløsning. Problemet er heller mitt tilmålte budsjett. Båten kan ikke koste mer enn 200 tusen etter at jeg evnt har gjort de endringer som trengs for å trives om bord. Litt nytt tauverk, kanskje service på varmeanlegg, ny madrass osv. Det koster ofte mer enn man har trodd å komme i orden. Liker godt hollandske stålbåt-typen med poop-dekk men de er ofte 30-40 år gamle og jeg har ikke kompetanse til å sjekke skroget. For alt jeg vet er det nesten rustet eller pusset vekk. Seilbåt er en mulighet. Det føles kanskje litt mørkt/klaustrofobisk nede i dem i lengden. Motorseilere med styrehus er jo greie med at de har en salong oppe i dagslyset. Så er det dette med isolasjon. Lurer på om det er noen her som har innspill til lure båter å bo i. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Det jeg kan si er at for min del vil jeg ha et minimum av plass så jeg har satt min nedre grense for størrelse til 38" eller større så vil jeg prøve. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Seilbåter er fine og du kan ha motor så du ikke trenger å lære deg seiling for å flytte på deg. De har meget god plassutnyttelse. Ser at du alerede har tenkt på det og tror det blir mørkt, du kan fint lage et ekstra vindu eller takluke og du setter selvfølgelig inn litt lys. Masse fint og forholdsvis billig av LED med høy lumen (lysstyrke) og forskjellige farger, tenker da på hvit, kaldhvit og varmhvit ikke på rød eller lila :P Isolasjon er ikke store problemet, koster ikke veldig mye å kjøpe isolasjon og er enkelt å legge. Blir dog kanskje en del jobb, men det blir det uansett hvis man skal få det som man vil. Med en god dyne eller sovepose så kan man kose seg selv om det er noen minusgrader. Seilbåter er også, etter hva jeg har sett når jeg var på leting, noe av det billigste man får. Mye båt for pengene så lenge du ikke skal ha noe relativt nytt som er superbra vedlikeholdt inni. Litt slitt innredning som trenger litt sandpapir og lakk trekker prisen godt ned. Ellers så er jo plastsnekker fine :) PS; Jeg er nybegynner og snakker ikke utifra mange års erfaring. Har vært litt på vannet, men kjøpte meg nylig min første båt/prosjekt. Ble en del timer med undersøkelse og titting på Finn.no så jeg føler at jeg ikke gir et heeeelt idiotisk råd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Aner ikke hvor du bor eller hvordan din situasjon er men om det er for å spare penger så tror jeg du bør sette opp et lite budsjett for å få litt realitetsorientering. En ting er prisen på en evt. båt, men så kommer alt det andre.. Båtplass, forsikring, vedlikehold, strøm/drivstoff osv, osv. Å eie og drifte en båt som er stor nok til bobåt er ikke billig. I Oslo kan du få leid et rom i et bofelleskap for 4000,- pr. mnd. For 200 000,- har du til husleie i over fire år. I Østfold kan du leie deg en leilighet sentralt i et tettsted med et budsjett på 5000,- pr. mnd osv, osv. -- Du skriver at du har vært husløs en stund, har bodd i bilen og leid campingvogner. Om du rent praktisk ikke er i stand til å skaffe deg en bolig/leiebolig selv, eller har andre hindringer som gjør det vanskelig å bo "på vanlig måte" så ville jeg søkt kommunal bolig, evt. kontaktet Nav for å få hjelp med situasjonen/boligsøk. Varierer fra kontor til kontor men enkelte kontor har egne boligkonsulenter som kan være mye til hjelp. Lykke til! :-) Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Bobåt opp til 200000kr - da ville jeg fokusert på 70- og 80-talls seilbåter. Og infunnet meg (lært å sette pris på) med "kjellerfølelse". Fokusert på å funnet en som er bra teknisk, elektrisk, skrog, innrednings og motormessig, og i første omgang gitt blaffen i tilstand på seil. Fordelen med lite vinduer er at de krever mindre energi til oppvarming. Maxi 95 med cockpittelt er vel kanskje en aktuell kandidat som det er mulig å få en del under 200000kr, slik at man har noen kroner igjen til oppgraderinger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Pinkvin skrev 23 minutes ago: I Østfold kan du leie deg en leilighet sentralt i et tettsted med et budsjett på 5000,- pr. mnd osv, osv. Jeg bor i Østfold og kan med hånden på hjertet si at det er feil. Du kan være heldig å få til 5.000,- men da er det ikke sentralt eller en fin leilighet. Det er jo selvfølgelig muligheter, men jeg ville heller ha bodd i båt enn en leilighet til 5.000,-/mnd... Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Pinkvin, hver gang noen spør om dette så kommer du med den negative regla di. Tror du virkelig noen ønsker seg dette svaret på et sånt spørsmål? Virker mest som du bare forsøker å hindre folk i å prøve alle de tingene du i ditt nitriste liv ikke får oppleve selv. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
costalotta Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Jeg bor i Bergen. Søkte en gang om å stå på liste for å få leie kommunal leilighet. Jeg har dessverre skader i hodet etter en ulykke og husker derfor relativt dårlig, og jeg glemte at man stadig må fornye en slik søknad ellers blir man strøket fra listen. Ventetiden er flere år og jeg tror man må fornye søknaden 1 eller 2 ganger i året. Men siden jeg ikke er opptatt av å bo sentralt og de kommunale boliger er sentralt beliggende og derfor er dyre å leie, hadde det nok vært bedre for meg å leie noe lengre ute i periferien, noe som ikke er kommunalt. Kommunale boliger er leiet ut til markedspris og vel så det, så de er ikke alltid en god løsning. Jeg snakket med NAV om bolig en gang og de ba meg bo på vandrerhjem. Jeg forsøkte det. Det kostet syv tusen pr. måned å bo på et femmannsrom. Det var faktisk bedre å bo i bilen enn å bo der selv om vinteren er noe dritt. Har vurdert å flytte til en annen by der det ikke regner så mye. Tingene blir fort våte og klamme i bilen. Drømmer meg vekk til båt av denne typen. Må jo være mellom 20 og 30 kvadrat i denne båten: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92031561 men som sagt; jeg vet for lite om slike båter. Tror ultralyd-sjekk er veldig kostbart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Båtmann Siri skrev 1 time siden: Jeg bor i Østfold og kan med hånden på hjertet si at det er feil. Du kan være heldig å få til 5.000,- men da er det ikke sentralt eller en fin leilighet. Det er jo selvfølgelig muligheter, men jeg ville heller ha bodd i båt enn en leilighet til 5.000,-/mnd... Ok. Jeg søkte på finn og fikk flere treff.. men greit det. Søkte ikke på "fin leilighet" nei :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Bertramsen skrev 41 minutes ago: Pinkvin, hver gang noen spør om dette så kommer du med den negative regla di. Tror du virkelig noen ønsker seg dette svaret på et sånt spørsmål? Virker mest som du bare forsøker å hindre folk i å prøve alle de tingene du i ditt nitriste liv ikke får oppleve selv. Bertramsen, med det du skrev i mente så er det vel greit å lese svaret til Costalotta som kom rett etterpå. Skal ikke si at jeg har en krystallkule men jeg skjønte jo fra innlegget til Costalotta at det var noe mer her. Jeg har en god slump erfaring både med båt og mennesker i vanskelige situasjoner. I det perspektivet syns jeg det er helt riktig å informere om "baksiden" med et sånt prosjekt. Å bo i båt på et ordentlig og verdig vis er ikke en løsning for de med dårlig økonomi, og særlig ikke om man ha redusert helse/funksjon i tillegg, da vil det være bedre å finne en løsning på land. Trådstarter er bostedsløs og lurer på muligheten å bo i båt. Da er det like greit å legge romantikken til sides og se på realitetene, ikke sant? -- Og nei, jeg har ikke noe nitrist liv, og ja jeg kan pakke og bo i båten akkurat når jeg vil, og har også gjort det i perioder om sommeren her på Østlandet når sola skinner og jeg kan bade fra båten om morgenen. Ingenting er bedre enn det og jeg unner sef. alle det. Men jeg er også født i Bergen og vokstopp på vestlandet så jeg vet det mest om pissregn uke inn og uke ut. -- Costalotta: Synd at det er så lang ventetid på kommunal bolig. Nå er det ikke bare "ventetid", det er satt opp en rekke kriterier som man må oppfylle for å bli prioritert. Det kan være hensiktsmessig å få en beskrivelse fra fastlege eller spesialist på hvordan helsen påvirker "boevne", og også evnen til å skaffe seg egen bolig. Om de er reduserte og gjør det veldig vanskelig å skaffe egen bolig så vil en normal bli prioritert opp på lista. Men det bør dokumenteres for at du skal ha rimelig sjanse. Ville nok også bedt om et nytt møte med Nav fremmet ønske om hjelp til å finne mer permanent bolig igjen. Å bo på hospits/vandrehjem er ikke noen god løsning for noen. Om det er noen du har hatt god kontakt med i Nav over lengre tid så kan du kanskje be han/hun om å skrive en anbefaling ifht kommunal bolig? Pluss papirer fra fastlege/spesialist så kanskje du øker muligheten? Kan jo også høre om de har egne boligkonsulenter på Nav-kontoret du tilhører. Mange av de er flinke og hjelpsomme i prosessen med å skaffe egen bolig. Leser på hjemmesidene at det er 3400 kommunale boliger i Bergen. Med tanke på at det er en del utskiftinger gjennom året så er det jo en viss sjanse her da.. -- Bergen kommune, kriterier og vilkår for å få kommunal bolig: https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/omsorg-trygd-og-sosiale-tjenester/botilbud/kommunal-bolig/kommunale-utleieboliger Søker må være fylt 18 år og uten tidligere misligholdte låneforpliktelser, uoppgjorte husleierestanser eller krav om tilbakebetaling av bostøtte til kommunen. Tidligere brudd på leiekontrakt som førte til utkastelse, vil medføre karantenetid på inntil 1 år. I tillegg må følgende kriterier oppfylles: Søker må ha bodd i Bergen det siste året i henhold til folkeregisteret. Søker må være uten egnet bolig: Bo midlertidig hos andre, på hospits, i institusjon eller lignende Bo på tidsbegrenset leiekontrakt uten rett til fornyelse, og det er mindre enn 6 måneder igjen av leietiden Boligen er klart uegnet på grunn av helse eller familiesituasjon. Utenlandske statsborgere må være innvilget asyl/opphold på humanitært grunnlag eller gitt varig oppholdsrett. Det gjelder også en øvre inntektsgrense. Inntektsgrenser basert på brutto årsinntekt, og reguleres i takt med endringer i Folketrygdens grunnbeløp (G).I mai 2016 er G = kr. 92 576 Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Pinkvin skrev 47 minutes ago: Ok. Jeg søkte på finn og fikk flere treff.. men greit det. Søkte ikke på "fin leilighet" nei :-) Bofellesskap er sikkert veldig flott for TS.... Jeg vil heller bo primitivt i en båt og kunne dra å fiske for samma budsjett som de "leilighetene" som ligger på Finn til 5.000,- og under. Grovt regnet så må man ut med godt under 5.000,- for båtplass, forsikring og drivstoff de aller fleste steder i landet og da bor man sentralt uten å måtte dele alle fasiliteter med andre. De aller fleste "leilighetene" til under 5.000,- er også mer eller mindre reservert for studenter. Edit; Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor du påpeker negative sider og kommenterer som du gjør. Det er en investering å bo i båt og hvis man finner ut at man ikke liker det så er det masse styr å selge båt og man sitter på bar bakke igjen. Er man ikke helt sikker på at man takler å bo i båt så bør man ikke investere 200.000,-, jeg personlig hadde satset max rundt 30-50.000,- først for å teste det. Redigert 10.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
costalotta Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Det var ikke min mening å så splid på forumet på noen måte. Beklager det i så fall. Min erfaring med NAV er dårlig. Jeg har faktisk aldri opplevd noe positivt fra dem og holder meg borte fra dem på alle måter jeg kan. Mine helseproblemer består i såkalt "kognitiv svikt". Det vil si at jeg har nedsatt fokuseringsevne og hukommelse, men er ikke psykisk syk på noen måte. Jeg tror man må lide av psykisk sykdom for å bli prioritert i kommunal bolig-kø. Eller være innvandrer. Eller ha ansvar for barn. Mine barn er voksne og jeg er norsk, så jeg faller utenfor slik sett. Jeg tror ikke NAV har vært udugelige i mitt tilfelle, annet enn at de ser ut til å like å sparke folk som ligger nede for telling, for jeg har hatt møter både med sosionom på Sunnaas Sykeshus og Haukeland og de har visst heller ikke noen bedre råd å gi, så jeg antar at det er slik det er. Skal ikke klage. Jeg har armer og bein som virker og klarer meg selv noenlunde i dagliglivet. Dette ble litt digresjon fra båt-temaet. Men likevel relevant i den forstand at man kan saktens diskutere om man må være helsemessig 100% for å bo i båt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Båtmann Siri skrev 37 minutes ago: Edit; Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor du påpeker negative sider og kommenterer som du gjør. Det er en investering å bo i båt og hvis man finner ut at man ikke liker det så er det masse styr å selge båt og man sitter på bar bakke igjen. Er man ikke helt sikker på at man takler å bo i båt så bør man ikke investere 200.000,-, jeg personlig hadde satset max rundt 30-50.000,- først for å teste det. Dette er jeg svært enig i. Jeg vil anslå at 99% av de som bor i båt, gjør det fordi de -ønsker- det, liker livsstilen rundt båter, og har gjort et bevisst valgt om dette. Rent økonomisk kan det være økonomisk gunstig, særlig dersom båten er nedbetalt. En tommelfingerregel er uansett at man kan regne med 10% av båtens verdi i årlig vedlikehold/reparasjoner/oppgraderinger. Ut over det, ser vårt budsjett omtrent slik ut: ---------------------------- Havneleie: 2000,-/mnd Diesel og strøm: 2000,-/mnd (vinter). Forsikring: 500,-/mnd Propan: 200,-/mnd Internett: 600,-/mnd ---------------------------- Altså over 5000,-/mnd bare i faste utgifter. I tillegg kommer da vedlikeholdskostnadene, som over tid sannsynligvis ligger på det samme per måned. Man kan selvsagt unngå desse i flere år, men plutselig skal man ha ny rigg, seil, motor, toalett, vannpumpe, tauverk, fendere, deiselvarmer, gassovn, løft og bunnsmurning, osv osv osv. Da baller det fort på seg. Det er alltid noe å reparere på en båt, for å si det slik. Redigert 10.April.2017 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
costalotta Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Steinsvik: Ser du har bodd både i en 33-foters seilbåt og den du har nå som både er lengre og bredere. Planløsningen på dem er jo likevel ofte den samme; bysse nedenfor trappen, Salong, lugar i piggen og bad akter eller forut. Som en skriver lenger oppe. båten bør være av en viss størrelse for at det skal fungere å bo i den, han nevner 38 fot. Hvordan opplever du forskjellen fra den gamle båten til den større nye, og har det mye å si at dere er én versus to mennesker om bord? For øvrig: Tusen takk til alle for svar på innlegget mitt hittil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Havneleie på 2.000,-/mnd?!?!! Jeg betaler 6.000,- i året for båtplass, men havneleie er kanskje noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) costalotta: Ja, vi bodde først i en 33-foter fra 1976. Den var helt grei å bo i, men vi følte det stadig var litt for mye å reparere på den. Derfor valgte vi å oppgradere til en mer moderne og romslig båt. Vi skulle også på langtur, og ville ha en mer solid båt med nyere utstyr om bord. Det angret vi ikke på. Men for all del, 33-foteren var romslig og helt grei til bobåt. Båtmann Siri: Vi betalte bare et par tusen i årsgebyr der vi bodde før, men da eide vi plassen (hadde kjøpt den for en god del). Så måtte vi betale 1500,-/mnd i tillegg, siden vi bodde i båten. Nå bor vi i Bergen, og leier plass. Redigert 10.April.2017 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
costalotta Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Jeg har undersøkt litt her i Bergen. Vet bare om Solheimsviken og Elsero der folk bor i båten, prisen er visst noenlunde den samme året rundt, ca to tusen kroner pr mnd. Andre steder i landet har jeg sett flotte gjestehavner der folk får bo fast for 1000 kroner mnd mellom sept og mai, inkl. Internett, septik og vann, men så koster det mer om sommeren på grunn av alle turistene. En plass koster det 3 tusen i mnd for juni og august og 300 kroner døgnet i juli. Da er riktignok strøm inkl. også. Så det blir jo bortimot 2000 i mnd i snitt det óg, om man ikke kaster loss og tar en tur eller legger seg i en uthavn i juli for eks. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Penger betyr noe for de fleste av oss. Om jeg skulle bodd i båt så ville jeg prøvd å ta en "of the grid" tilnærming. Da mer bestemt prøvd å få tak i en langturseiler med det man trenger av soceller, mølle, god ankerutrustning, varmekilde som ikke bruker strøm (dickson osv), god tankkapasitet på vann og diesel osv. Klarer langturseilere å bo i båt måned etter måned så bør det være mulig for anker nær fasiliteter i Norge. Ei jolle og god motor må man også ha. -- Får man tak i det, og seil og rigg ikke er dårlig så er det jo også nærliggende å kunne seile seg noen gode turer om man er i en situasjon hvor jobb osv ikke gjør det umulig. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Å bo på svai i Norge i vinterhalvåret, er ikke noe jeg ville satset på i alle fall. Det er nok mest for spesielt interesserte, som er særdeles innstilt på å gjøre akkurat det. Dette er ikke akkurat Karibia Redigert 10.April.2017 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vrod Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 https://www.finn.no/80867558 her kan det jo kanskje være et emne? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bertramsen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 En av de store fordelene med å bo i båt er vel nettopp at det er billig, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal fraråde folk med dårlig råd å prøve bobåt. Jeg har nå snart bodd mitt første år i båt, og det er et valg jeg er meget fornøyd med. Nå bor jeg for ca 60 000 i året inkl. strøm og diesel til varme, og på land betalte jeg ca 120 000 for ca samme boflate og strøm. Jeg har ikke så god erfaring med stålbåter, spesiellt ikke hvis de er billige. Ville nok prøvd å finne noe i plast. Det blir litt lenger mellom aktuelle bobåter da, men det finnes da noen. Vrod kommer med en over her, og jeg har også funnet et par. Denne burde ha endel inneplass, og er vel godt innenfor budsjett: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93433986 Denne har enda mer inneplass, men er litt utenfor budsjett. Den er nok ikke så lettsolgt, så ikke vær redd for å prøve litt dristige bud: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92319298 Her er også en fryktelig billig mulighet. Litt mindre riktig nok, men superluksus i forhold til bil/campingvogn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93902734 Og enda en, enda mindre og enda billigere: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76936111 Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
costalotta Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Ja, den annonsen har jeg sett på, Vrod. Den ser grei ut. Der ligger også noen Vista 28 ute. Fire fot i forskjell. Kjenner ikke til bredden, men Vistaen utnytter mer av båten til oppholdsrom. Hva som blir netto størst boareal er jeg ikke sikker på. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92603492 Der var det noen fine, Bertramsen. Birchwood'en ser romslig og grei ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Fire fot er ofte mer enn man tror. En måte å se hvor mye mer båt man får, er å se på vekten. Man trenger også mye mer stueplass i en bobåt enn i en bruksbåt, så viktig å ikke bare tenke boareal. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
boble65 Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Bertramsen skrev 1 time siden: Her er også en fryktelig billig mulighet. Litt mindre riktig nok, men superluksus i forhold til bil/campingvogn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93902734 Hvor i alle dager er det superluksus i denne som er vannskadet og ser ut som en dass innvendig i forhold til en campingvogn? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Steinsvik skrev for 4 timer siden: Å bo på svai i Norge i vinterhalvåret, er ikke noe jeg ville satset på i alle fall. Det er nok mest for spesielt interesserte, som er særdeles innstilt på å gjøre akkurat det. Dette er ikke akkurat Karibia Vestlandet er ikke så langt unna ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.