Bertramsen Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Ja, si det...det blir vel kanskje en smakssak, men i mine øyne er båt mer luksus enn camping. Helt uavhengig av hvordan de ser ut inni. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
nordan family 27 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 ut i fra budsjettforusetningene ville jeg siktet på en seilbåt av kurrant merke, hvor en del oppgraderinger allerde var gjort. Sjeldnere det går veldig store og dyre ting samtidig, hvilke er en større usikkerhet på motorbåter av litt størrelse. Seilbåten er lukket, hvilket er praktisk om vinteren. Om motoren ryker kan man fremdeles komme seg rundt med påhenger. Mange aktuelle seilbåter i nevnte prisleie, og noen av dem er riktig så fine om tidligere eier er entusiast med god tid. Flere relativt små seilere har også stårhøyde, separat toalettrom med tank, så mulighetene er gode for trådstarter. Selv betaler jeg under 3000,- om sommeren for en plass i Oslo sentrum, men det er en ideell forening med ventetid, og ikke tillatt å bo i båten året rundt. Så muligheter finnes. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Det er/var flere som bodde i båt i Litlebergen tidligere når eg budde der. Kosta 1500kr i mnd for plassen da. Ta kontakt om du trenger en parkeringsplass eller en seng en gang. Bur i Nordvik så da er du i alle fall utenfor sentrum. Alt lar seg ordne. Anbefaler virkelig det å bu i båt. Savnes av meg. Er ikkje enig i at en må ha 38 fot for å klare å bu ombord. Er det en persom ombord så ville eg sett fra ca 30 fot og opp. Redigert 11.April.2017 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
costalotta Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Takk for alle tips! Takk for tilbudet, JGH. Det er den kanten av byn jeg er fra. Tror forresten ikke de har havn i søndre bydel eller Os man kan bo i båt. Sitér dette innlegget Link to post
costalotta Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 (redigert) Ser på glassfiber-båter som kan egne seg å bo i. Mange av dem har sittebenker i båten for å kunne gi soveplass til flere når man er på tur. Det hadde vært en fordel å kunne lage til en liten spiseplass og plass til en behagelig stol (sikkert en sammenleggbar hagestol, for å få den inn i båten) Jeg lurer på om disse fastbygde benkene også har en misjon som avstivning av skroget eller om det er andre ting i innredningen som er tilstrekkelig? Mener jeg leste om en regatta-båt for noen år siden som av vekthensyn bare hadde stoffposer hengende på innsiden av skroget til oppbevaring og da sto det noe om at skroget var forsterket på annen måte nettopp fordi det ikke var noen innredning av betydning. Man kan selvsagt ikke fjerne støpte benker fra båten, men kan man fjerne benker som er snekret uten at det reduserer båtens styrke? Redigert 19.April.2017 av costalotta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMM Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Denne kan vel kanskje gjøre susen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91747981&fks=91747981 Lukket båt med planløsning som gir 2 separate salonger slik at du får litt variasjon i "bomiljøet" samt danskebysse. Sikkert prutingsmuligheter også. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.April.2017 Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Sjøl bodde jeg 6 måneder i min comfort 30, seilbåt. Det var kjekt og balla på seg i tid. Samtidig sto leiligheten tom.. jeg tenker at kroppsstørrelse er en sentral del av valg av båtstørrelse. Er man 160 høy og slank, vil en 30 foter være stort. Med mine 189 cm og relativt slank, så gikk det greit i 30 fotern, men større båt hadde vært bedre. Den har 184/5 cm takhøyde i salongen og det skråner jo fremover... og døra frem i forpiggen er ikke akkurat standard husdør ? viktige moment er at man skal kunne stå mest mulig oppreist, og alfa omega, ha ei god og lang køye. Bena må kunne strekkes skikkelig ut! Også der du slapper av i salongen. Cockpitkalesje er viktig om msn ikke har overbygg. Det gir betydelig større og tørrere båt. Bysse/ kjøkken må funke til å lage mat. God kjøleboks. Septiktank. En båt ulike komponenter koster å fornye. MEN man trenger ikke lenger bruke penger på møbler og annet krimskrams. Og vil man på rimelig ferie, så løsner man tauene og siger avsted i 7 knop. Vil du seile/ lære å seile, kjøp en seilbåt. Vil du ha båt med motor finn en motorbåt. Seil koster en del. Forseil og storseil til min båt koster 35-40 tusen. Hva sier nav om fast bopæl? -postadresse? Bo i båt kan anbefales. ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 TMM skrev for 6 timer siden: Denne kan vel kanskje gjøre susen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91747981&fks=91747981 Lukket båt med planløsning som gir 2 separate salonger slik at du får litt variasjon i "bomiljøet" samt danskebysse. Sikkert prutingsmuligheter også. Den båten likte jeg. Ser at rusten renner litt her og der så noe arbeid er det nok, som det alltid er på båt, men denne båten så jo bra ut og løsningene og innredning så bra ut. Tror jeg fint kunne bodd i en sånn selv :-) Men er trådstarter forberedt på å drifte og eie en sånn båt, en ting er rustflekkene, jeg vil tro det er mye annet en må ha kontroll på for å ha en slik båt som bobåt... Ser for meg at en enklere båt kanskje er mer ideelt som førstegangsbåt? Seilbåter fra 80- tallet er ofte "enkle" og "ukompliserte". Lite avansert el-anlegg, liten motor, få og enkle mekaniske og tekniske installasjoner. Jeg forstod det vel litt sånn at trådstarter ønsker å bo på en "enkel måte", og da har jeg tro på en mer enkel båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 Eureka skrev for 6 timer siden: Hva sier nav om fast bopæl? -postadresse? I Oslo er det ikke noe stort problem såvidt jeg vet. En får tildelt kontor ut fra fødselsdato. Ulempen, hvis man har mye med Nav å gjøre, dvs rent fysisk må møte opp der, er at man kan havne på et kontor langt unna der båten ligger, i en helt annen bydel. Så Nav er vel ikke noe problem egentlig, problemet har vel ofte vært andre, som banker osv som ikke har et opplegg for bostedsløse, som en blir registrert som.. Og så har det vel også vært en del som ikke liker ordet "bostedsløs" og vil ha fast adresse i havna, selv om de bor i en båt med fire tau til land. En vil ha friheten og mulighetene som bostedsløs, men samtidig ikke være det sånn rent offentlig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
costalotta Svart 20.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 At jeg er registrert som bostedsløs har ikke gitt andre problemer enn at NAV selv en stund ikke visste hvilket NAV-kontor jeg tilhørte. Det var en periode alle "bostedsløse" skulle høre til NAV i Bergenhus. Jeg antar at det er Dreggen og utover mot Eidsvåg. Jeg hadde aldri noe å gjøre med dem, for plutselig etter sikkert å ha brukt flere årsverk på denne "endringen i ordningen", gikk de tilbake til at bostedsløse skulle høre til det NAV-kontoret som dekker området der den bostedsløse sist hadde adresse. En gang ble jeg innkalt til NAV for å bli vurdert for min restarbeidsevne. Jeg er tidligere lærer og er blitt 100% arbeidsufør etter en bilulykke. Jeg gikk til det avtalte møtet og etter registrering i mottaket ble jeg invitert inn på et kontor. Der fikk jeg en overhaling av en ungdom som fortalte meg at jeg ikke bare kunne troppe opp på NAV og få et møte med en konsulent. Da jeg forklarte at jeg ikke hadde behov for noe møte, men var innkalt pr. brev, sa han at nå hadde jeg nok tatt feil. "Du roter kanskje med datoer på grunn av helsetilstanden din", sa han. Da tok jeg frem NAV-brevet fra innerlommen og ga ham det. Datoen stemte. Han forsvant ut av kontoret og kom tilbake og sa at møtet var over og at jeg nok ikke hadde noen arbeidsevne igjen. Siden har jeg aldri hørt noe fra dem. Sykehuset har kontaktet dem flere ganger og bedt dem hjelpe meg med praktiske ting og bolig, men jeg ha aldri hørt noe fra dem. Ja, båten bør være enkel og glassfiber virker som sikrere for en som ikke er kyndig om stålbåter. Den båtannonsen TMM linket til har jeg sittet og slevet over mang en gang. Den har ligget ute en stund. Det tror jeg alle stålbåtene på FINN har. Nå om dagen ser jeg på to seilbåter fra 80-tallet til mellom 120 og 160 tusen. Begge trenger litt arbeid og begge er mer innredet for å legge ut på tur med enn å bo i, vil jeg tro. Det er derfor jeg ønsker å fjerne en av sofaene og heller ha en stol der. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 20.April.2017 Link til dette innlegget Svart 20.April.2017 costalotta skrev On 4/19/2017 at 19.15: Ser på glassfiber-båter som kan egne seg å bo i. Mange av dem har sittebenker i båten for å kunne gi soveplass til flere når man er på tur. Det hadde vært en fordel å kunne lage til en liten spiseplass og plass til en behagelig stol (sikkert en sammenleggbar hagestol, for å få den inn i båten) Jeg lurer på om disse fastbygde benkene også har en misjon som avstivning av skroget eller om det er andre ting i innredningen som er tilstrekkelig? Mener jeg leste om en regatta-båt for noen år siden som av vekthensyn bare hadde stoffposer hengende på innsiden av skroget til oppbevaring og da sto det noe om at skroget var forsterket på annen måte nettopp fordi det ikke var noen innredning av betydning. Man kan selvsagt ikke fjerne støpte benker fra båten, men kan man fjerne benker som er snekret uten at det reduserer båtens styrke? costalotta skrev for 11 timer siden: Ja, båten bør være enkel og glassfiber virker som sikrere for en som ikke er kyndig om stålbåter. Den båtannonsen TMM linket til har jeg sittet og slevet over mang en gang. Den har ligget ute en stund. Det tror jeg alle stålbåtene på FINN har. Nå om dagen ser jeg på to seilbåter fra 80-tallet til mellom 120 og 160 tusen. Begge trenger litt arbeid og begge er mer innredet for å legge ut på tur med enn å bo i, vil jeg tro. Det er derfor jeg ønsker å fjerne en av sofaene og heller ha en stol der. I noen båter går det nok greit å fjerne en benk. Men ofte er disse endel av strukturen til skroget, slik at skroget eventuelt må avstives på annen måte dersom en benk fjernes. Dessuten skrår jo skroget innover mot kjølen, slik at tilgjengelig gulvplass (eller dørk som heter i båt) for en vanlig stol ikke nødvendigvis blir så mye større om benken fjernes. Dette gjelder nok mest på mindre båter (< 30 fot?). Sitér dette innlegget Link to post
costalotta Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Ja det var nettopp det jeg tenkte på. Om det går an å stive av og i så fall; med hva? Treplank/ 2"4 eller jernprofiler? En snekret benk gir jo veldig god støtte i hjørner i et styrehus for eksempel og nede i skroget stiver vel benkene av. Har mange ganger tenkt på at innredningen i campingvogner og båter er litt lite hensiktsmessig men regner med at den utstrakte bruken av hesteskoformede sofabenker i vogner og lange sofabenker i båter, både er der for å gi så mange soveplasser som mulig og også for å gjøre konstruksjonen sterk nok. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) Så lenge benken bare er laget av treverk går det nok fint og fjerne dem. Men så spørs det jo om du får en stol inn åpningen i båten ? og hvor mye gulvplass det egentlig blir av og fjerne benker ? sofaer i vogner er ikke der for og gi styrke til chassiet til vogna? Redigert 25.April.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
costalotta Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Der ser man, man lærer noe nytt hele tiden. Jeg trodde hesteskoen var for å styrke korthus-konstruksjonen vognene har. Jeg har bodd i gamle campingvogner om vinteren de siste årene og jeg har sittet og undret meg over at ingen lager vogner (ikke de nye vognene heller) der man for eksempel plasserer to gode lenestoler bakerst i vognen i stedet for disse hestesko-benkene. Noen av dem inneholder jo ting som lader og vanntank riktignok, men de kunne sikkert fått plass likevel. Veldig mange par reiser rundt med vogn og to mennesker trenger jo ikke all den benkeplassen. Sikkert s amme i mange båter. Ideelt sett ville jeg hatt en såkalt dinette-gruppe nær byssen og en stol ved en mindre sofabenk. Synes sengeløsningen i for eksempel Hans Christian 33 er smart med all den stuveplassen som er under sengen. Her kunne man kanskje fjernet en sofa og hatt en stol i stedet. Dessverre er dette en drømmebåt langt utenfor mitt budsjett :) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 costalotta skrev for 12 timer siden: Der ser man, man lærer noe nytt hele tiden. Jeg trodde hesteskoen var for å styrke korthus-konstruksjonen vognene har. Jeg har bodd i gamle campingvogner om vinteren de siste årene og jeg har sittet og undret meg over at ingen lager vogner (ikke de nye vognene heller) der man for eksempel plasserer to gode lenestoler bakerst i vognen i stedet for disse hestesko-benkene. Noen av dem inneholder jo ting som lader og vanntank riktignok, men de kunne sikkert fått plass likevel. Veldig mange par reiser rundt med vogn og to mennesker trenger jo ikke all den benkeplassen. Sikkert s amme i mange båter. Ideelt sett ville jeg hatt en såkalt dinette-gruppe nær byssen og en stol ved en mindre sofabenk. Synes sengeløsningen i for eksempel Hans Christian 33 er smart med all den stuveplassen som er under sengen. Her kunne man kanskje fjernet en sofa og hatt en stol i stedet. Dessverre er dette en drømmebåt langt utenfor mitt budsjett :) En viktig årsak til at man sjelden finner løse stoler i båter og campingvogner kan være at benker og sofa gir bedre utnyttelse av plassen. Og at både båter og campingvogner kan bevege seg på måter som gjør løse stoler til ganske farlige objekter. Alt i båt må sitte fast. Eller lagres i en lukket beholder som sitter fast (også kalt skap) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.