Jump to content

Noen som har erfaringer med Princess 41ft, 1979 modell


owie

Recommended Posts

Jeg har sett den der på finn ser ut som et lite røverkjøp (en eldre versjon av Princess 435 som ble produsert på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet) så lenge det er bare det innvendige som er prosjekt og motorene er gode og fungerende.

 

Dog vil de trolig ikke oppnå veldig stor fart ergo bruke sitt av drivstoff i en ikke altforhøy marsjfart, ergo er den vel mest brukelig i deplasementsfart hvis man ikke skal bli beste kunden på drivstoffstasjonen :giggle:

 

Ellers ligner på drømmebåten men personlig bruker heller litt mer penger og går for Princess 435 med TMD 71 motorer om noen år istedet etter at Alicraften har gjort sitt virke som overgangsbåt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post

Da bør du nok stikke å se på den, og se hvor mye skade disse lekkasjene har gjort. Hvis det lekker i alle vinduer så må de nok ut og monteres på nytt for å bli bra. Jeg kjenner ikke Princess, men på de fleste båter er det værste ved dette å få løsnet stålskruene som er irret fast i alu-karmene. Er du god på dette så er vel ikke jobben så ille, men ikke noen småjobb heller akkurat.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har vert å sett på båten ?

Den var egentlig over forventningene for noe som har stått ubrukt på land i 3 år, lukta gammelt vann i akterlugaren, men hele båten må jo luftes og vaskes da.

 

Er mere bekymret for det tekniske, er det noen spesielle farer med tanke på motorene, tamd 60b, gått 3000 timer?

Finnes det fortsatt deler til disse?

 

Hylsene til akslingene var av en type med gravitytank til, ikke noe fettsmurning og greier, er dette et vanlig hylsearrangement på fritidsbåter, er det en bra løsning?

 

Tror pumper til ferskvann og avløpsvann sitter fast, dette er da ikke verdens undergang går vel og få tak i nye uten att det skal koste skjorta.

 

Webastoen er av eldre type og må nok opp og rengjøres eller byttes.

 

Men alt i alt, prisen var ikke avskrekkende etter et lite avslag ?

 

Link to post

Har ikke hatt disse selv, men det er vel motorer som er vanlige i yrkesbåter. Tror de skal klare 10 000 timer hvis de blir godt tatt vare på. Så hvis de ser ut som de har vært elsket av tidligere eier, så hadde jeg tatt sjansen. Dette får man vel også et inntrykk av utfra hva selger selv kan om motoren og dens underhold. Ser de helt jævlige ut, er det vel mer grunn til å være skeptisk. Pumper kan også overhales, kanskje ikke så fristende med forrige eiers septikpumpe dog. Hylsene har jeg ikke greie på.

Link to post

Tror ikke du finner en pen og oppegående slik en til noe særlig under 500 000. Tror nok heller ikke 6-700 000 er uvanlig, men så er også de fleste slike litt mer oppgradert enn denne er. Med alle skavanker og lekkasjer fixet, og litt freshere innredning så tror jeg den er ganske lettsolgt også. Den ser jo godt holdt ut, det er ikke gæærnt med så pen originalinnredning etter nesten 40 år.

Link to post

Jeg tror desverre at den ikke ville vært lettsolgt, og at den må ha mye nytt utstyr for å nå opp mot 400'. 

 

Jeg kan ta min egen båt som eksempel - fra 1986. Der er det er "investert" 6-700' siste 10-12 år, men verdien på båten i dag er i størrelsesorden disse investeringen. Altså blir det dyrt å foreta oppgraderinger i forhold til å kjøpe noe som er ferdig oppgradert. Man undervurderer kronisk "uforutsett" postene. 

 

Eksempelvis koster 2 eksosbend ca 30.000, og man tar jo som en selvfølge at de er hele. 

 

Du spurte om motorene - jeg har 60 C. Gode motorer. Har skiftet eksosbend, en starter, en girkasse, oljekjølere på kassene, dynamoer, regulatorer. Akslinger og propeller. Solide motorer som - hvis de hadde blitt brukt masse - sikkert hadde hatt 10000 timer til før overhaling. Men de blir brukt under 100 timer i året, og det er ikke sundt. Men gode og solide er dem - men kjølere, bend, startere og (babord) kasse er jo regne for slitasjedeler som man ikke må bli overrasket om trenger vedlikehold.  

 

Lykke til med valget! 

Link to post

Takker så mye for innspill og meninger ?

Klart at en oppgradering skader ikke, små ting som kjøkken, bad og noen nye trekk her og der gjør seg jo i det totale bildet.

Slitedeler må man jo regne med og bytte nå og da, gjør det meste sjøl så man sparer jo en del der, åsså er det jo også en verdi i seg selv og ha en båt og kose seg med, men slik verdi kan jo ikke måles i kroner og ører ??

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er jeg lykkelig eier av en prinsessebåt, har byttet alle bunn ventiler og noen gjennomføringer, startet opp og byttet olje og alle filter, ble noen dager i båten før sjøsetting, men det var som forventet ?

Turen hjem på va ti timer forløp uten store problemer, ett tett dieselfilter, men det må man tåle ?

Det som er litt pussig er, når jeg kjører motorene hver for seg så viser oljetrykksmåleren normalt trykk, men når begge motorene går, så danser målerne, noen som har opplevd dette før? ?

88_885126896 2.jpg

Link to post

Høres ut som dårlig jording på en av motorene. Prøv og mål med et multimeter mellom gods på motorene når de går, Og etter det fra gods til minus på batteribank når en og en motor går. Mål også mellom gods dynamoer og gods motor. Hvis du ikke finner noe der så begynn med tilsvarende på + siden, dynamo batteribank.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...