Kjellg Startet 10.April.2017 Link til dette innlegget Startet 10.April.2017 Som tittel sier så lurer om noen kan komme med noen "tommelfingerregler" om hvordan unngå lekkasje på 12V anlegget om bord. Jeg er ikke elektriker men ønsker å ha ting på stell så jeg hadde håpet på om noen kunne gi meg noen tips på hvordan jeg går fram. Jeg skjønner terminologien så det holder med enkle råd/stikkord. Holder på å gå over båten for å få et overblikk. Skal nå først sjekke om det er 1 pols eller 2 pols anlegg eller et sammensurium av begge deler. 220v har jeg kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Jeg tipper du tenker på hvordan du unngår at batteriene blir utladet når båten ikke er i bruk? første bud er at det finnes hovedstrømbrytere. Andre bud er at du har kontroll på evt forbrukere som er koblet utenom, det kan være til minnefunksjon på radioen, lensepumper, tracker, alarm/ overvåkningskamera, ankervakt, elektrisk styrt brannslukningsanlegg, fjernstyrte hovedstrømbrytere og stengekraner. Disse forbrukerne som er koblet utenom hovedstrømbrytere skal ha et svært lavt eller ingen forbruk og du kan sjekke hvor mye de trekker ved å måle med et amperemeter i serie med hver av kretsene. Hvis jeg har mistanke om en "strømtyv" så setter jeg inn en shuntmotstand i serie med batteriet og måler med voltmeter over denne shunt'en. Så kan jeg koble fra kretser som jeg mistenker ved å trekke sikringer. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Kjellg skrev for 1 time siden: Skal nå først sjekke om det er 1 pols eller 2 pols anlegg eller et sammensurium av begge deler. 220v har jeg kontroll på. Dette kan forenklast til at enten so har du 2 pols anlegg eller so har du det ikkje. Dersom anlegget er llaga som 2 pol og seinare utvida med noko som har minus til gods, so har du hverken sammensurium eller lapskaus av noka slag, då er minus til gods eit faktum og du har 1 polt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) En enkel metode som ble brukt på eldre biler siden der ikke er noen hovedbryter.(sikring eller ledning til klokke ble tatt ut) Skru av minuskabel på batteri. Koble så en følsom prøvelampe mellom den tomme minuspolen på batteri og den avskrudde kabelen. Lyser prøvelampen så lekker det strøm. Men som DD er inne på så går ikke denne metoden på nyere biler og båter med radiominne og alt mulig. Da vil jo lampen lyse. Det er bare når du mener at det bestemt ikke skal være noe strømtrekk og alt er avslått denne metoden kan brukes. Nivåbryter til lensepumpe/alarm kan fort bli strømtyver har jeg opplevd. Med følsom prøvelampe mener jeg en type som trenger svært lite strøm for å lyse. Biltema har for en slikk og ingenting. Redigert 10.April.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Har lest mye om at hvis ikke systemet er tett, så går det ut over zinken. Ligger sjeldent og aldri på landstrøm, kun i vinterhalvåret hvor jeg har et 80w hylite varmerør i motorrom. Ingenting annet er tilkoblet. Allikevel så spises zinken så det jomer. Har en yanmar 4lha hvor motor zink holdt 8 måneder. Skiftet zink på flaps, propellmutter og ror i april/mai i fjor. Hadde båten oppe en rask tur i går, for en annen liten jobb, og så at zinken på ror var helt borte (2 stykk 0,5kilo, bare jernet var igjen) og zink på propellmutter var helt opptært. Zink på flaps var halvveis. Lest mye om at problemet kan ligge i 12v anlegget ombord, men også at nabobåtene er lekk. Der vet jeg dem ligger med landstrøm hele året. Mener jeg har kontroll på mitt anlegg, men man vet jo aldri. Hvordan kan jeg gå til verks for å finne ut om problemet er i min båt? Redigert 11.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 hegra skrev for 11 timer siden: En enkel metode som ble brukt på eldre biler siden der ikke er noen hovedbryter.(sikring eller ledning til klokke ble tatt ut) Skru av minuskabel på batteri. Koble så en følsom prøvelampe mellom den tomme minuspolen på batteri og den avskrudde kabelen. Lyser prøvelampen så lekker det strøm. Men som DD er inne på så går ikke denne metoden på nyere biler og båter med radiominne og alt mulig. Da vil jo lampen lyse. Det er bare når du mener at det bestemt ikke skal være noe strømtrekk og alt er avslått denne metoden kan brukes. Nivåbryter til lensepumpe/alarm kan fort bli strømtyver har jeg opplevd. Med følsom prøvelampe mener jeg en type som trenger svært lite strøm for å lyse. Biltema har for en slikk og ingenting. Alt er koblet via hovedbryter, da jeg vil ha mulighet til å skru av alt sammen. Vil det gå å måle om det går strøm mellom pol og sko når disse er separert? Det burde vel gå? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Hvis du ikke er tilkoblet landstrøm vil ikke 12v anlegget i din båt forårsake tæring. Da er det anlegget i nabobåten som har "jordfeil", altså er jordingen koblet til gods i båten. Landstrømanlegg må enten være koblet via en balansert skilletransformator eller sikret med en såkalt zink saver. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Så lenge alt 12 volt går via hovedbrytere og disse er slått av er vel muligheten for tapping av batterier minimal. Men ja, du kan måle med multimeter innstilt og koblet for ampermåling eller milliamper. De fleste multimetere kan måle inntil 10 amp. og har som regel innebygd sikring som ryker om du prøver på noe som overstiger 10 amp. Da kobler du bare multimeter inn mellom den tomme minuspolen og den løse minuskabelen og multimeteret blir strømlederen akkurat som prøvelampen. Ingen reaksjon, ja da er det heller ikke noe som trekker strøm. Men vær våken når du kobler til, står en forbruker på som trekker mye strøm så ryker sikring i multimeter. Jeg skriver minuspol siden jeg snakket om bil. Det er for å unngå gnister om verktøyet berører gods ved demontering. Det går greit å teste på pluss også for i en båt er det som regel ikke så mye gods rundt batteriene , men det holder om du måler bare en av dem. Men som sagt skal det mye til om det lekker hos deg siden strømmen da må passere avslåtte hovedbrytere. Årsaken er nok heller det DD påpeker. Kan jo nevne at tæring på min er vel nesten like stor uten at det er nabobåter med landstrøm, heller ikke på min. Synes også det går mye sink ja. Redigert 11.April.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Takker for flotte svar alle sammen. Som nevnt i mitt innlegg ovenfor så er det zink forbruk som gjør at jeg ønsker å sjekke ut anlegget mitt. Det var vært blåst ut av hodet mitt å koble av en pole og så sjekke om det går noe strøm utenom hovedbryter, uten at jeg tror det gjør det. Men det er i allefall kjekt å gjøre det. Jeg blir jo mere kjent men båten da :) Multimetere har jeg flere av i flere fasonger og utgaver. Helt fra Biltema til fluke :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.