LarsSO Startet 10.April.2017 Link til dette innlegget Startet 10.April.2017 (redigert) I fjord ble det kjøpt i ny gammel båt. Propellen sitter på ett hekkaggregat, noe jeg var veldig skeptisk til, og hittil har alle mine verste mareritt blitt virkelighet...? Båten har ett bravo 2x drev fra ca 2003, men transom skal være byttet for noen få år siden. Når båten ble tatt opp i høst var selvfølgelig knutebelgen full av vann! Så da tenkte jeg at her er det bare å sette i gang med full runde lagerbytte, belger osv... Dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert.... Har nå fått demontert alt, og fått ut gimballlageret. Men nå ser jeg trolig hvor vannet har kommet inn. Ringen som belgen klemmes over på transom har fått juling. Se bilder. Lageret ble byttet like før jeg overtok båten, vistnok hos ett profisjonelt firma, og jeg tolker skadene her til å stamme fra ett lagerbytte. Lageret ble byttet uten at belgene ble byttet. Ringen har i nedkant noen skader som jeg tolker som mindre betydelige, men på bb side er det en sprekk og ringen er tydelig bøyd utover. Dette er ikke mitt verk, da jeg brukte en glidehammer for å få ut lageret. Så spørsmålet til forumets lærde. Hva gjør jeg nå?!? Ideelt skulle transom vært byttet, men dette er både dyrt og mye jobb. Jeg har tenkt å prøve å banke ringen forsiktig på plass, og bare montere på nytt. Sprekken går ikke forbi "o-ring sporet" som skal tette for belgen. Har noen opplevd noe lignende? Ihverstefall blir det ikke tett. Redigert 10.April.2017 av LarsSO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) Hvis ikke skaden går forbi sporet tror jeg ikke dette vil skape problemer for deg. Ser ut til at det har vært litt tæring på det "belgfestet" i bunn også? Slangeklemmen sitter vel bak sporet, så det bør bli tett uansett. Hvis mulig kanske slipe litt over sprekken og kanskje "støpe" med kjemisk metall? Redigert 10.April.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Det kan være noe tæring i nedkant, men ser for meg ut til å være mest mekaniske skader. Jeg vil tro limet til belgene også vil være med å tette Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Det viser seg at skadene var større en først antatt.... Biter begynte å ramle ut og store sprekker kom til syne Har noen prøv GHR sitt repair kitt? http://www.ghrkits.com/GHRKIT/ghrkit.html Jeg synes det er DYRT for en plastring og litt lim! Men rimeligere enn ny hekkplate, for ikke snakke om mindre jobb... Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Den ringen ser veldig tæret ut i nedkant så jeg tror det er fornuftig og ta en sjekk på det som er av stusser og jeg ville sett på muligheten for og rep eller bytte den til noe som er helt så er det ikke ryker flere lager og kryss. Men ja det er noe jobb men det er bedre og ta det når man er på land en og sjøsette og gå på en smell rett før ferien. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.