Jump to content

Bravo transom, skadet ring for belg

LarsSO

Recommended Posts

I fjord ble det kjøpt i ny gammel båt. 

Propellen sitter på ett hekkaggregat, noe jeg var veldig skeptisk til, og hittil har alle mine verste mareritt blitt virkelighet...?

Båten har ett bravo 2x drev fra ca 2003, men transom skal være byttet for noen få år siden. 

Når båten ble tatt opp i høst var selvfølgelig knutebelgen full av vann! Så da tenkte jeg at her er det bare å sette i gang med full runde lagerbytte, belger osv... Dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert....

Har nå fått demontert alt, og fått ut gimballlageret. 

Men nå ser jeg trolig hvor vannet har kommet inn. Ringen som belgen klemmes over på transom har fått juling. Se bilder.

Lageret ble byttet like før jeg overtok båten, vistnok hos ett profisjonelt firma, og jeg tolker skadene her til å stamme fra ett lagerbytte. Lageret ble byttet uten at belgene ble byttet.

Ringen har i nedkant noen skader som jeg tolker som mindre betydelige, men på bb side er det en sprekk og ringen er tydelig bøyd utover. 

Dette er ikke mitt verk, da jeg brukte en glidehammer for å få ut lageret.

Så spørsmålet til forumets lærde. 

Hva gjør jeg nå?!?

Ideelt skulle transom vært byttet, men dette er både dyrt og mye jobb.

Jeg har tenkt å prøve å banke ringen forsiktig på plass, og bare montere på nytt.

Sprekken går ikke forbi "o-ring sporet" som skal tette for belgen.

Har noen opplevd noe lignende?

Ihverstefall blir det ikke tett.

20170410_221603.jpg

20170410_220709.jpg

20170410_220656.jpg

Redigert av LarsSO (see edit history)

Hvis ikke skaden går forbi sporet tror jeg ikke dette vil skape problemer for deg.  Ser ut til at det har vært litt tæring på det "belgfestet" i bunn også?

Slangeklemmen sitter vel bak sporet, så det bør bli tett uansett.

Hvis mulig kanske slipe litt over sprekken og kanskje "støpe" med kjemisk metall?

Redigert av Førstefender (see edit history)

Den ringen ser veldig tæret ut i nedkant så jeg tror det er fornuftig og ta en sjekk på det som er av stusser og jeg ville sett på muligheten for og rep eller bytte den til noe som er helt så er det ikke ryker flere lager og kryss. Men ja det er noe jobb men det er bedre og ta det når man er på land en og sjøsette og gå på en smell rett før ferien.

Nå kommer sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...