victor Startet 10.April.2017 Link til dette innlegget Startet 10.April.2017 (redigert) Hei. Jeg har nå mutteranode (35mm). Den varer ca. En - to sesonger, koster ca. 350kr. Er det mulig å skifte ut denne med en akselanode? Lurer da på om det spiller noen rolle om anoden sitter i enden, på mutteren, eller rett på akselen. Beskytter vel det samme / like mye? Akselanoden koster ca 60kr, (Biltema) så kan jo virke bortkastet kr. hvis de gjør samme nytte. Redigert 10.April.2017 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Personlig ville jeg beholdt propellmutter-anoden, selv om den er noe dyrere. Har hatt begge deler på flere av mine tidligere snekker. Enkelte mener at en aksel-anode har lettere for å løsne, og dessuten blir "oppspist" mer ujevnt, etc., i motsetning til propellmutter-anoden, som vel sitter fastere tilskruet , mindre sjanse til å løsne, etc. Denne sitter jo også i senter av akselen. Med en akselanode må det jo i tillegg også beregnes "god" plass mellom anoden og bakkant av stevn/hylselager slik at ikke vannstrømningen til cutless-lageret påvirkes. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Hei. Takk for dine synspunkter. Da kjøpte jeg en mutteranode til 400 ett eller annet kr. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Syntes 400.- + var voldsomt dyrt, men går ut i fra at dette er pris på hele mutteren, innkl. anode. Hadde selv en Vetus propell mutter m/anode på min Polar 20 snekke.. Dette var en litt annen type anode enn den du beskriver. Den ble festa med en unbrako skrue i senter av mutteren. Prisen på selve anoden var ikke så dyr. Skiftet denne årlig, men hadde nok holdt et par sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Kun anoden. Ser det faktisk koster ca. det samme hos Maritim, så da føler jeg meg ikke helt lurt. Vel vel, billig med tanke på hva som skjer om man ikke spanderer disse kronene, men tror de har en fryktelig god avanse på akkurat denne typen anode. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Her er en link til den jeg bruker. Prisen er bare for sinken. https://www.maritim.no/zink-for-propellmutter#.WO1jIqKkJtQ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.