Jump to content

Bytte fra propellmutteranode til akselanode

victor

Recommended Posts

Hei. Jeg har nå mutteranode (35mm). Den varer ca. En - to sesonger, koster ca. 350kr.

Er det mulig å skifte ut denne med en akselanode?

Lurer da på om det spiller noen rolle om anoden sitter i enden, på mutteren, eller rett på akselen.

Beskytter vel det samme / like mye?

Akselanoden koster ca 60kr, (Biltema) så kan jo virke bortkastet kr. hvis de gjør samme nytte.

IMG_3440.PNG

IMG_3442.PNG

Redigert av victor (see edit history)

Personlig ville jeg beholdt propellmutter-anoden, selv om den er noe dyrere. Har hatt begge deler på flere av mine tidligere snekker. Enkelte mener at en aksel-anode har lettere for å løsne, og dessuten blir "oppspist"  mer ujevnt, etc., i motsetning til propellmutter-anoden, som vel sitter fastere tilskruet , mindre sjanse til å løsne, etc. Denne sitter jo også i senter av akselen. Med en akselanode må det jo i tillegg også beregnes "god" plass mellom anoden og bakkant av stevn/hylselager slik at ikke vannstrømningen til cutless-lageret påvirkes.

Syntes 400.- + var voldsomt dyrt, men går ut i fra at dette er pris på hele mutteren, innkl. anode. Hadde selv en Vetus propell mutter m/anode på min Polar 20 snekke.. Dette var en litt annen type anode enn den du beskriver. Den ble festa med en unbrako skrue i senter av mutteren. Prisen på selve anoden var ikke så dyr. Skiftet denne årlig, men hadde nok holdt et par sesonger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...