Jump to content

Motorstørrelse Sollux 850

Bergen dørk

Recommended Posts

Sollux 850 (28 fot)leveres vel stort sett med VP TAMD 22; en motor jeg har hørt har et litt frynsete rykte. Denne er vel på 120 HK. De leveres også med en Yanmar på 96 HK. Nå vil ikke jeg starte en VP/Yanmar-debatt, men lurer på om 96 er lite på en slik båt, eller om skroget er såpass snekkeaktig at det ikke betyr noe i praksis. Dvs om14-15 knop er det maksimale du kan forvente av en slik båt?

Har selv hatt en Nidelv 26 med en VP TAMD på 94 HK, som var helt ok for den båten.

Eksempelbåt: https://www.finn.no/76125474 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

22 er jo en Perkinsblokk på ca 2 liter , ikke hørt all verdens negativt om denne...?      

Motoren med det noe tvilsomme ryktet er vel Peugeot/Indenorbaserte MD21.   Som ble solgt med effektuttak på opptil noen og 60 hk  / 4500 rpm. Noe som nok var i overkant for lettmetalltoppen og som gav den og storebroren tilnavnet "krølltoppen" 

(Men med mer modereat turtall/effektuttak skal visst disse også funke helt greit) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hei du :) jeg er oppvokst med en sollux 24 uten ac fra 83. denne hadde vi en 2.2 mercedes sugediesel på 55hk. å der gikk det helt fint å masje på 12-13 knop
vi har vært oppe i 17knop på gpsn, da trodde ikke fadern sine egne øyne, å snudde å gikk andre veien igjen å fikk nesten akkurat samme farta :P

men som nevnt her så får man jo yanmar med godt med effekt her som sansynligvis vil passe utmerket :)

• 3 uker senere...

Bergen dørk,

Har akkurat kjøpt båten du har linket til og kjørt den 110 nM fra Moss til Sørlandet.

Båten har 105HK mitt inntrykk er at jeg ville ikke hatt noe større motor, det virker for meg at rundt 14-15 knop begynner den å løfte seg litt vel mye. (akkurat på grensen)

Vil tro at 96 HK yanmar er en fin motor til denne båten ellers en fantastisk båt modell!

• 5 uker senere...
Bergen dørk skrev On 2.5.2017 at 22.57:

Så hyggelig! Gratulerer med ny båt og velkommen som ny medlem på Båtplassen. 

Kan du fortelle litt om årsaken til at du valgte denne båten?

Super sent svar men det får gå! ?

Valget falt på Sollux 850 hovedsaklig pga de 3 adskilte soveplassene, god uteplass og genial badeplattform. 

Nå sover ungene sammen i midt kabinen (tverrskips) senere når de blir litt eldre kan de få hver sitt sovested. 

Badeplattformen gir deg ekstra stuerom, plass til badebonanza for barna og ikke minst en fantastisk plass å innta morgen kaffe'n 

Var også viktig for meg at båten er rundt 2000 modell, da er ting litt nyere enn lignende plastbåt fra 1985 etc.

Dessuten koster lignende båter fra 80 tallet stort sett nesten det samme. 

Sånn til sammenligning var Agder 840 vårt andrevalg. 

Har hatt en sollux 850 tc i tre sesonger! Kjempekjekt båt med maks utnytta plass! 

Badeplatformen er super! Soveplassene var grunnen til vi valgte båten. Med to små på 1 og 3 så var eget soverom for dem helt nødvendig det første året. Men året etterpå ble de liggende midtskips sammen, grei plass for oss voksne bak. Så da fikk vi to oppholdsrom! Motoren er 102 eller 105 og bygger på perkins ja. Lett og serve og rimelig i drift, hadde aldrig problem med den. Båten trives nok ikke mye over 15, da løfter den og ruller på kjølen (som kommentert over). 

Vi hadde mange gode turer med den! Har nå kjøpt Baltic og merker alt nå at vedlikeholdet er dyrere og forbruket blir nok 3 dobbelt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...