Jump to content

Hvilken dieselmotor er dette?


Stargate1977

Recommended Posts

Ser ut som en VP MD21 synes jeg. Har vel et noe frynsete rykte, tåler dårlig rask oppvarming og nedkjøling og turtall over 3000 rpm. Men med forsiktig bruk kan den vare lenge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

MD21 er det ikke, her er et eksempel på bilde av Volvo Penta MD21A:

 

md_21.jpg

 

Bildet er fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71815-kva-er-forskjellen-på-md-21-og-md-22/

 

Eneste som ligner på MD21 er toppdeksel og grønnfargen. Topplokket er ikke likt. Dysene helt annerledes.

Meg bekjent har Volvo heller aldri brukt en slik kombinert eksosmanifold og varmeveksler på mariniserte bilmotorer.

 

Mulig det kan være en Vetus-marinisert Peugot motor. Sabb solgte slike, men jeg trodde de hadde samme topplokk som det Volvo brukte.

Isåfall er den overmalt med Volvo-grønn, Vetus-motorene er gule.

 

Vetus-motorene var justert for lavere maks-turtall, det var flere utgaver, fra ca 40-50 hk. (MD21 var spesifisert til 61 hk 4500 rpm)


 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Joo... er ikke topplokket likt da? Men som du sier, var ymse varianter og merker som mariniserte denne Peugot motoren, så enig i at det ikke trenger å være VP md21 men en variant over samme blokka. Hadde det selv i en tidligere båt, men da med kjøler osv som på det bildet du viser. 

 

Om det er en av de variantene så er det vel uansett noe nær samme status ifht deler, vanskelig å få tak i. Enkle slitedeler var greit nok, men når jeg måtte få tak i ny sjøvannspumpe måtte jeg helt til Gøteborg før det dukket opp noe. Og en måtte bare betale det det kostet for det eksisterer da ikke noe alternativ når det først dukker opp. 

 

Så vi krysser fingrene for at den starter og går som den skal. :-) 

Link to post

Hvis det er en Indenor motor finner du instruksjonsbok på Frydenbø sin nettside.

 

Prøver å legge ut link og håper den virker:  http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=485

 

Minner om en Status med den originale varmeveksleren som sabben etter hvert skiftet til en Bowman.

 

Her er en kort video fra youtube som viser en slik motor.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p8WRGWUBNFM

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Ja det er helt riktig.

Når du ser på varmeveksleren så kjente jeg igjen den versjonen marinisering som Status (Vetus) solgte de med da de ble importert her..

Imponert at det ennå finnes noen igjen av disse etter så mange år.

Husker det var mye problemer med de før sabben skiftet ut med Bowman sin kombiveksler. Gikk mye på høy temperatur, mye tæring på eksoskanalene i toppen og vannslag ved oppstart da sjøvannet ble ledet inn noe tidlig.

Vi bygget om en del slike for kunder en gang på 80tallet.. var og noen som ble ombygget fra 36 til både 42 og 52hk.

Men som sagt, artig at det ennå finnes noen med den "originale" status marine mariniseringen.

Link to post

Dette er helt sikkert en marinisert Peugeot ja. Og det er nok en Vetus.
Jeg hadde en gang en variant av denne. Volvo Penta MD19.

Grunnen til at de ikke tåler de helt store utskeielsene er at det er en vanlig motorblokk (fra en Peugeot bensinmotor) med lettmetalltopp.

Jeg startet turen hver gang på lav hastighet til motoren nådde ca. 60 grader. Deretter cruisehastighet.
Lot den også gå en stund på tomgang etter endt tur.
Høyt turtall, hard gang og en bråkebøtte av en motor. I dag har jeg en Nannidiesel 85 hk. En helt annen verden på alle måter.

 

Til orientering: Volvo Penta hadde to utgaver av MD21 - MD21A og MD21B. Forskjellen var varmeveksleren. (Ingen av utgavene er lik denne motoren)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...