Stargate1977 Startet 11.April.2017 Del på Facebook Startet 11.April.2017 (redigert) Noen som vet hvordan motor dette er? Og om det er en god motor. Sitter i en sollux 24 uten ac. Redigert 11.April.2017 av Stargate1977 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 Ser ut som en VP MD21 synes jeg. Har vel et noe frynsete rykte, tåler dårlig rask oppvarming og nedkjøling og turtall over 3000 rpm. Men med forsiktig bruk kan den vare lenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 riktig det index skriver :) Sitér dette innlegget Link to post
Stargate1977 Svart 11.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2017 Takk for svar. Skal prøve starte den snart. Kjøpte båten i stad. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 Start motoren n[r du kommer til b[ten og la den tusle p[ tomgang mens du laster og legger ned presenningen. Det samme n[r du kommer itl havn. La den surre p[ tomgang og kj;le seg mens du gj;r ferdig b[ten. Under drift koser den seg i 2200 til 2700 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 MD21 er det ikke, her er et eksempel på bilde av Volvo Penta MD21A: Bildet er fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71815-kva-er-forskjellen-på-md-21-og-md-22/ Eneste som ligner på MD21 er toppdeksel og grønnfargen. Topplokket er ikke likt. Dysene helt annerledes. Meg bekjent har Volvo heller aldri brukt en slik kombinert eksosmanifold og varmeveksler på mariniserte bilmotorer. Mulig det kan være en Vetus-marinisert Peugot motor. Sabb solgte slike, men jeg trodde de hadde samme topplokk som det Volvo brukte. Isåfall er den overmalt med Volvo-grønn, Vetus-motorene er gule. Vetus-motorene var justert for lavere maks-turtall, det var flere utgaver, fra ca 40-50 hk. (MD21 var spesifisert til 61 hk 4500 rpm) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Joo... er ikke topplokket likt da? Men som du sier, var ymse varianter og merker som mariniserte denne Peugot motoren, så enig i at det ikke trenger å være VP md21 men en variant over samme blokka. Hadde det selv i en tidligere båt, men da med kjøler osv som på det bildet du viser. Om det er en av de variantene så er det vel uansett noe nær samme status ifht deler, vanskelig å få tak i. Enkle slitedeler var greit nok, men når jeg måtte få tak i ny sjøvannspumpe måtte jeg helt til Gøteborg før det dukket opp noe. Og en måtte bare betale det det kostet for det eksisterer da ikke noe alternativ når det først dukker opp. Så vi krysser fingrene for at den starter og går som den skal. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 (redigert) Det er nok en Peugeot Indenor basis motor XD 4.90, kan tenke meg til at det er en Vetus motor. Redigert 12.April.2017 av Kweelhouse Attaching picture (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 (redigert) Hvis det er en Indenor motor finner du instruksjonsbok på Frydenbø sin nettside. Prøver å legge ut link og håper den virker: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=485 Minner om en Status med den originale varmeveksleren som sabben etter hvert skiftet til en Bowman. Her er en kort video fra youtube som viser en slik motor. https://www.youtube.com/watch?v=p8WRGWUBNFM Redigert 12.April.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 (redigert) Det kan godt være en Status maskin Gudrun, men jeg er sikker på at det er Indenor XD 4 basis motor Uansett navn, Status Marine, Vetus eller VP md21 denne motoren tåler ikke mye turtall, den må også få god driftstemp før turtallet økes. Redigert 12.April.2017 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Ja det er helt riktig. Når du ser på varmeveksleren så kjente jeg igjen den versjonen marinisering som Status (Vetus) solgte de med da de ble importert her.. Imponert at det ennå finnes noen igjen av disse etter så mange år. Husker det var mye problemer med de før sabben skiftet ut med Bowman sin kombiveksler. Gikk mye på høy temperatur, mye tæring på eksoskanalene i toppen og vannslag ved oppstart da sjøvannet ble ledet inn noe tidlig. Vi bygget om en del slike for kunder en gang på 80tallet.. var og noen som ble ombygget fra 36 til både 42 og 52hk. Men som sagt, artig at det ennå finnes noen med den "originale" status marine mariniseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Stargate1977 Svart 12.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2017 Takk for alle svar.? Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Dette er helt sikkert en marinisert Peugeot ja. Og det er nok en Vetus. Jeg hadde en gang en variant av denne. Volvo Penta MD19. Grunnen til at de ikke tåler de helt store utskeielsene er at det er en vanlig motorblokk (fra en Peugeot bensinmotor) med lettmetalltopp. Jeg startet turen hver gang på lav hastighet til motoren nådde ca. 60 grader. Deretter cruisehastighet. Lot den også gå en stund på tomgang etter endt tur. Høyt turtall, hard gang og en bråkebøtte av en motor. I dag har jeg en Nannidiesel 85 hk. En helt annen verden på alle måter. Til orientering: Volvo Penta hadde to utgaver av MD21 - MD21A og MD21B. Forskjellen var varmeveksleren. (Ingen av utgavene er lik denne motoren) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.