Jump to content

17' sundwind går dårlig

Trym

Recommended Posts

Hei.

Har en 17 fots sunwind som jeg har pusset litt på.

kjøpte meg nylig enn 85 hk yamaha til den, og i dag sjøsatte jeg.

Motoren starter helt perfekt og det høres ut som den går helt normalt.

problemet er at jeg ikke oppnår den farten jeg ville trodd. båten går kanskje 25+knop (har ikke knop måler så jeg har ikke fått målt skikkelig.)

Den virker også veldig ustabil når den ligger i plan. Legger seg over på styrbord side.

spørsmål:

Kan det være at jeg rett og slett har en for stor motor?

kan stammen være for lang? Hele propellen pluss ca 5cm er under nederste del av skroget.

kan det væte båten som er bygd feil?

blir glad for alle svar.

på forhånd takk.

edit - når jeg tenker meg om går den ikke 25 knop engang. Hva vil dere si høres riktig ut, angående fart? har jo ganske stor motor...

Redigert av Trym (see edit history)

Kjenner ikke til Sunwin 17, har den omtrent samme bunnfasong som sunwin 14?

Har du turteller til motoren? Høres det ut som at motoren arbeider tungt eller lett, f.eks når du kjører båten opp i plan?

Hvordan ligger båten i sjøen på full fart, ligger den på nesa eller sitter den på rompa?

Ser propellen bra ut, uten hakk og bulker?

Hva slags propell er det som står på? Til en 17" tror jeg en 13 1/4x17 bør funke greit som et et utgangspunkt. GH17 ble oppgitt til 36knop med 85hk yamaha , 2pers og 13 1/4x17.

Vet du hva slags båt motoren sto på tidligere?

Du sier hele propellen + ca 5cm er under bunnen på båten, hvordan ligger da kavitasjonsplata i forhold til bunnen?

For meg høres det ut til at motoren er montert for langt ned, har du milighet til å forsøke å montere den lengre opp?

For videre feilsøking hadde det vært en kjempefordel med GPS og en turteller, har du mulighet til å få lånt dette?

Edit: du sier båten legger seg til høyre? Propellen dreier mot høyre og vil forsøke å vri båten til venstre. Kan det være så enkelt at du har for mye vekt i høyresiden, f.eks førerplass til høyre og f.eks batteri.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kan prøve, men som du sier så tror jeg den er montert for langt nede.

har heller ikke mulighet for å montere den lenger opp.

holdt på å rive av hele akterspeilet i dag. så jeg måtte forsterte noe j**lig...

høres ut som motoren arbeider lett når den er på max, ligger egentlig ganske rett, men heller på nesa enn på rompa..

aner ikke hva propell det er.

vet heller ikke hva "kavitasjonsplate" er...

tror jeg skal klare å få lånt meg gps. turteller er det verre med.

riktig, stammelengden er fra kavitasjonsplata og opp til der hvor braketten hviler på akterspeilet. Kort stamme = 38cm/15", lang=51cm/20"

Mener å huske de ble levert med 13 1/4x17 som standard. .

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...