
XardasKSP
Det må jo alltid bli dyrere hvis man skal ha noe via et mellomledd som må jo ha en fortjeneste på dette blir jo som å kjøpe bil selv i Tyskland vs kjøpe ferdigimportert. Blir altfra 20 000 til 100 000 billigere å gjøre det selv avhengig av prisklasse på bil.
Ellers så var det jo så mange henteturentusiaster med fantastisk god båterfaring her på forumet at en båt på langt over 40 fot vil sikkert noen tørre å kjøre over nordsjøen (for de andre sin del, for min del så har jeg allerede ved henting av Alicraften i Sandefjord funnet en fantasisk god hjelper på forumet som liker henteturer) på en godværsdag mot et vederlag innenfor den skattefriegrensa på 6000 (med transport hjemfra, mat osv. inkludert) trolig. Spørs sikkert hvor i England og om båten skal via Danmark (påfyll av drivstoff osv.) til Norge blir jo alt fra 300 til 500 nm. Så hvis man regner 100 liter per time og marsjfart på 20 knop så koster det 25 000 i drivstoff å dra 500 nm. Blir vel bedre enn 100 000 i transportkostnader.
For øvrig så er det noen båter som så å si ikke finnes til salgs i Norge (hvis man ser bortifra at det dukker opp et eksemplar engang per 2 år på finn) og da må jo man kjøpe de i utlandet om man vil ha bruktbåt av en mindre populær modell.