Jump to content

Vise motordata fra mercriuser på plotter/ekkolodd

Hebbe

Recommended Posts

Har en 18" bowrider med Mercriuser 3.0 MPI som jeg kjøpte ny våren 2016. Skal kjøpe ny kombinert plotter/ekkolodd nå og lurer å om det er mulig å vise motordata fra motoren på denne.  Vet enda ikke hvilken kombiplotter jeg skal kjøpe, men i og med at dette er en liten båt så skal den ikke være for stor. Her i dag en Garmin 182c som skal pensjoneres, skjermen på plotteren skal bare være litt større enn denne. Hva skal til om det er mulig?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Kjenner ikke denne motoren, og vet ikke om den er "digital" eller "analog". Analog motor er det sparsomt hvor mye du kan hente ut, men er den digital så finnes det nok flere parametere som kan leses ut. Men ta det med en klype salt siden jeg ikke kjenner motoren din. Det du er ute etter det er å sette opp et nmea2000 nettverk. Googlet denne motoren som snarest og det ser ut som du trenger en nmea2000 gateway. Fikk listet opp denne saken: http://www.outbackmarine.com.au/mercury-nmea-2000-gateway-module-multi-eng-8m00652

Videre så må du sette opp en nmea2000 nettverksbus. Legger ved en link som jeg fant hos lawrance. https://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Mercury_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

De fleste leverandører av plottere har i dag støtte for denne nettverksprotokollen. Jeg selv har Raymarine og en nmea2000 nettverksbus. Hittil så har jeg koblet sammen plotter, Vhf og radio. Jeg har en yanmar 4lha som er en analog motor og siden det er begrenset hva jeg får lest av motoren, har jeg ikke orket å koble den til nettverket. Maretron en en stor leverandør til nmea2000 komponenter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...