Hebbe Startet 12.April.2017 Link til dette innlegget Startet 12.April.2017 Har en 18" bowrider med Mercriuser 3.0 MPI som jeg kjøpte ny våren 2016. Skal kjøpe ny kombinert plotter/ekkolodd nå og lurer å om det er mulig å vise motordata fra motoren på denne. Vet enda ikke hvilken kombiplotter jeg skal kjøpe, men i og med at dette er en liten båt så skal den ikke være for stor. Her i dag en Garmin 182c som skal pensjoneres, skjermen på plotteren skal bare være litt større enn denne. Hva skal til om det er mulig? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Hebbe Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 La ut denne tråden i påska, men de av dere som kan noe om dette var nok opptatt med påskeaktiviteter enten til lands eller til vanns...... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Vrod Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Det er helt sikkert mulig du må passe på at plotteren du velger har den muligheten og så må du sikkert ha en enhet som gjør signalene forståelig for plotteren. Seatronic i Moss er flinke kontakt en forhandler for tips og du må sikkert ha motordata klare tenker jeg. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Hebbe Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takk. OK, men er det noen som vet om denne motor har det som skal til for å få hentet nødvendige signaler fra den? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
freelander2002 Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 https://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Mercury_Engine_NMEA2000_Connection.pdf Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kjellg Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Kjenner ikke denne motoren, og vet ikke om den er "digital" eller "analog". Analog motor er det sparsomt hvor mye du kan hente ut, men er den digital så finnes det nok flere parametere som kan leses ut. Men ta det med en klype salt siden jeg ikke kjenner motoren din. Det du er ute etter det er å sette opp et nmea2000 nettverk. Googlet denne motoren som snarest og det ser ut som du trenger en nmea2000 gateway. Fikk listet opp denne saken: http://www.outbackmarine.com.au/mercury-nmea-2000-gateway-module-multi-eng-8m00652 Videre så må du sette opp en nmea2000 nettverksbus. Legger ved en link som jeg fant hos lawrance. https://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Mercury_Engine_NMEA2000_Connection.pdf De fleste leverandører av plottere har i dag støtte for denne nettverksprotokollen. Jeg selv har Raymarine og en nmea2000 nettverksbus. Hittil så har jeg koblet sammen plotter, Vhf og radio. Jeg har en yanmar 4lha som er en analog motor og siden det er begrenset hva jeg får lest av motoren, har jeg ikke orket å koble den til nettverket. Maretron en en stor leverandør til nmea2000 komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Takker og bukker. :-) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.