Jump to content

Vurderer kjøp av Albin 78 Cirrus, noen tanker om den?

Nicolai H

Recommended Posts

Jo, men da vet du en del da ? -du er i stand til å se om vant og stag er hele, at masta er uten skader, om fall er slitt, om seil er utblåst? 

Det blir jo det vanlige, vann og fukt under dekk. Mugg og sopp. Elektrisk opplegg. Er det innenbordsmotor? 

Sjekk av skrog. Delaminering i dekk, krakkelering i gelcoat. 

Har du en finnannonse å linke til? 

Ser ut som du får litt for pengene der ja:yesnod: Ny dieselvarmer og autopilot kommer godt med.

Kjenner ikke til motoren, men ser ingen ekspansjonstank, mistenker derfor at motoren er saltvannskjølt. Hvis så er tilfelle kan den være en såkalt tikkende bombe, den kan vare 10 år til eller ryke i morgen. Skulle den ryke har du alternativene fikse, kjøpe ny innenbordsmotor eller sette på en påhengsmotor som erstatning (noe som fungerer tilstrekkelig for mange seilbåter på den størrelsen). Få eier til å starte motoren. Er den lettstartet? Kjøler den bra? Hvordan ser olja ut, er den gyllen/gjennomsiktig (noe som tyder på at eier nettopp har skiftet olje, hvorfor gjorde han dette rett før visning?), eller er den svart? Lukter olja surt eller "friskt"? Tegn til "majones" i olja, altså olje blandet med vann? Sviver motoren fint? Soter den veldig under pådrag? Lader dynamoen godt (et multimeter er alltid greit å ta med seg i forbindelse med motorer og lading)?

Får du med deg seilerkompisene dine til å sjekke rigg og seil (og generell tilstand på båten, flere øyer ser mer) er dette lurt. Slikt som slitte fortøyninger, fall, skjøter og lignende er forbruksmateriell og blir slitt etter noen år. Derfor bør ikke slikt være avgjørende for om du kjøper båten eller ikke (Biltema har helt greie fall og skjøter til en OK pris).

Som Eureka nevner, sjekk for fuktighet og lekkasjer. Du merker fort om det lukter gammel morro når du kommer ned i båten. Ja, eventuell båtlukt kan i stor grad vaskes vekk, men hva er årsaken til at lukta kommer? Sjekk også gjennomføringer/ventiler, virker disse veldig irrete eller ser de greie ut? Selv fine ventiler kan være dårlige, men kan gi et pekepinn på tilstand. 

Kikket på annonsen. Prisen er høy nok, mye eldre/ slitte ting her som man egentlig ikke skal betale mye for: nevner seil, sprayhood, tauverk, avlastere, interiør, helt sikkert alt elektrisk ++

Cirrus er en grei båt, seiler nok OK med gode seil, men rommelig er den ikke - sammenligner med min HR 26. 

Synes vel prisen bør ned på 30' - tallet, og da må du godta eldre standard. Du vil nok finne vesentlig mer moderniserte båter til et par penger mer, men det kan det være verd. 

Og kjøper du den, IKKE fall for fristelsen til å legge ut noe særlig - det vil være rent tap.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Var i samme situasjon for et par år siden, endte opp med en Alo Mikkel 26 og kan sammenligne denne med min.

Den har samme motoren, og den går veldig bra enda, men ryker garantert iløpet av 10-15 år, eller neste uke, men det tenker jeg ikke på. Fant ut at det var umulig å finne rett pris på disse båtene, de kan ligge fra 15 til 80 000. Om det er gode seil synes jeg ikke prisen er så gal, går sikkert an å prute litt og bli fornøyd. Jeg er inneforstått med at alle oppgraderinger jeg gjør er penger jeg aldri vil få igjen, men så lenge jeg har båten er det verdt det med tanke på komfort og opplevelse på sjøen.

Båten krever selvfølgelig mye stell og småreparasjoner, men så langt ingen umulig oppgave, det er gøy å fikse småting selv, enn så lenge :) Litt vask, puss og lakk innvendig så har du en fin båt du kan ha mange fine opplevelser i.

Jeg fikk en med mye seilbåterfaring til å se over båten, og når han ga tommel opp for båten, slo jeg til og har ikke angret etterpå. Gøy med egen båt en lærer å kjenne, og håper du finner det du er på jakt etter!

Edit: Jeg betalte sannsynligvis overpris på min, men det er heller ikke noe jeg bekymrer meg nevneverdig over :)

Redigert av NOR2138 (see edit history)

Jeg kjøpte ny Cirrus i 1980. Var meget fornøyd med båten. den selte bra og var rommelig i forhold til andre 26 fotere. Vi seilte fire mann over til Skottland fra Levanger med min båt. Det ble en vellykket tur. Båttypen kan jeg anbefale, og denne båten ser bra ut. Den kostet ny i 1980 kr 122.000. Hvor holder du til?

Du kan lese om vår tur på min hjemmeside under fanen Turer og Båtliv. Langt nede på siden finner du bildet av en Cirrus. Trykk på lnken.

Mvh 

Kjøpte en Cirrus for 5 år siden, og er veldig fornøyd med båten. Intensjonen er å bruke den som turbåt, men hittil har det blitt mest tirsdags-regatta, da helgene stort sett går til oppussing o.l. på fast eiendom.

Båten seiler godt, er enkel å håndtere både alene og med fullt mannskap (3-4). Til turseiling kan man godt være flere, men seiler man aktivt er man fort i veien for hverandre. Det er ingen problemer å seile den opp til stiv kuling (har ikke prøvd i mer vind), men fra frisk bris og opp trives den best med rev i seilene. Med riktig trim er godt balansert. På kryss seiler den seg selv uten autopilot, men mer unna vinden er det enklere med autopilot om man seiler alene.

Som turbåt til overnattingsturer er den liten og primitiv sammenlignet med dagens båter. Er man gode venner, og klarer seg uten toalettbesøk om natta, er det fint plass til tre-fire stykker. Faller disse forutsetningene, bør man ikke være mer enn to på overnattingsturer. Siden jeg er alene, er den helt passelig til meg. Og størrelsen er jo en ekstra fordel så snart man må bytte noe kostbart. Seil er relativt rimelig, fall og skjøter er kortere og tynnere enn på større båter. Båtpussen går fortere, det er mindre som skal poleres og smøres. Ja, nesten alt er mindre og enklere å håndtere, noe som passer meg veldig bra.

Motoren på båten som er annonsert ser ut som originalmotoren. Min motor var en tilsvarende, og den varte ett år etter at jeg kjøpte båten. Da den stoppet, med saltvann inne på stempeltoppen, tok jeg meg råd til å bytte motor. Jeg har jo ikke båt som investeringsobjekt, men som trivselsobjekt. Og da kan man ikke telle alle kronene som går med. I tillegg var seilene utblåste og utslitte, så etter to år kjøpte jeg nye seil. Har man råd, er det absolutt å anbefale. Og med liten båt får man fortere råd til slikt. Jeg har muligens overdrevet, jeg har kostet på båten mer enn det jeg betalte for den for fem år siden, muligens opp mot det dobbelte.

Første sesongen brukte jeg adskillige timer på å tette lekkasjer. Det kom vann inn i ett eller annet skruehull på hyttetaket, og ut i et av skruehullene til takplatene. Tettet 28 skruehull i hyttetaket før det ble tett. Siden har jeg hatt lekkasje i luka i forpiggen, i begge vinduene, ved instrumentpanelet, og nå har jeg en lekkasje som ikke er identifisert ennå, men jeg mistenker ei rekkestøtte. En og annen lekkasjetettingsjobb må man regne med på en gammel båt.

I fjor vinter hadde jeg nede kjølen for å tette overgangen mellom kjøl og skrog. Da fant jeg en gammel grunnstøtingsskade som bare var sparklet, ikke reparert ordentlig. En slik skade ser du ikke innvendig på en Cirrus. Man må under båten og banke i laminatet rundt aktre delen av kjølen. Heldigvis er den solid konstruert, og selv om skaden var relativt stor, så tror jeg konstruksjonen fint kunne tålt en grunnstøting til uten særlig akutt fare. For sikkerhets skyld skar jeg bort alt skadet og støpte i nytt.

Selv om båten var i dårligere stand enn jeg innbilte meg (hadde lite erfaring med å undersøke bruktbåt), og dermed i etterkant har hatt endel utgifter på den, er jeg veldig fornøyd med båten. Særlig nå når jeg vet at ting er på stell både under og over vannlinja.

Albin Cirrus er absolutt en båt jeg kan anbefale, spesielt til de som er immune mot trefotssyken. Men det kan jo lønne seg å ikke betale for mye for en båt med gammel, saltvannskjølt motor, utblåste og slitte seil, skader på kjølinnfesting etter grunnstøting, og fuktig inneklima (lekkasjer).

Min sønn, som vokste opp med at vi hadde Cirrus, kjøpte en Cirrus som sin første seilbåt. Han seilte bl.a. til Shetland med sin båt. Han var også veldig fornøyd med båttypen. 

Konstruksjonen på skroget i forhold til kjølen er genial. Om en grunnstøter blir kreftene fordelt over hele skroget, mot mange båter, hvor kjølen trykkes opp gjennom bunnen i bakkant.

Ventilasjonssystemet er genialt. De to Elektroluxventilene på hyttetaket siger luft ut av båten. Luft blir trukket inn gjennom en 4" slange, som går fra det ene hanskerommet og til den kalde rommet under køya, hvor eventuelt fuktighet kondenserer mot den kalde bunnen, før det kommer inn i salongen. Motoren får luft fra tilsvarende slange fra det andre hanskerommet.

Prisen på jr 48.000 er det ikke noe å utsette på.

Redigert av arkmarin (see edit history)
8 hours ago, arkmarin said:

Jeg kjøpte ny Cirrus i 1980. Var meget fornøyd med båten. den selte bra og var rommelig i forhold til andre 26 fotere. Vi seilte fire mann over til Skottland fra Levanger med min båt. Det ble en vellykket tur. Båttypen kan jeg anbefale, og denne båten ser bra ut. Den kostet ny i 1980 kr 122.000. Hvor holder du til?

Du kan lese om vår tur på min hjemmeside under fanen Turer og Båtliv. Langt nede på siden finner du bildet av en Cirrus. Trykk på lnken.

Mvh 

Holder til på Nøtterøy. 

Takk for alle svar. Skal sjekke alt som har blitt skrevet her, og forhåpentligvis så blir det et bra kjøp. Han gikk med på 40'. I morgen skal vi få en omvisning :)

Lykke til med omvisning, båtkjøp er alltid gøy!

Ang. prisen dere har snakket om: betaling skjer etter inspeksjonsløft og evt. godkjenning der. Finner du feil under prøvetur/  inspeksjonsløft så få enten et prisavslag, at det blir reparert for selgers ansvar - eller gå fra kjøpet.

Bedre for deg med en sur selger enn et langt og irriterende båteierskap for kjøper  ?

som nevnt festina lente påpeker. Det er viktig å gjennomføre et løft og sjekke under. 

Vet du noe om når den fikk bunnmaling og anoder under vann sist? Hvordan var status på skroggjennomføringer? Er det aksling eller drev på denne? -når ble det byttet cutlesslager på akslingen sist? 

Dersom situasjonen tillater det, ved landsetting, og det blir risting av hender mens den står på land, så kan du jo ta over båten på land,  hive deg rundt, få på ny bunnmaling om nødvendig, nye anoder, sjekk eventuell bytte av gjennomføringer/ ventiler og cutlesslager. 

Men det fordrer selvfølgelig at du tid, og at det er plass så båten står på land 2-3 dager. 

Landsetting koster normalt ca 2500 kr for den størrelsen. 

Overtakelse på land fordrer selvfølgelig testing av båten på sjøen først ?

Da jeg kjøpte min Comfort30 var den såpass grodd under at den bare gikk 3 knop. Landsetting sammen med selger, siste prisreduksjon pga rustne røstjernfester, så risting av hender. 

Dersom båten ble bunnmalt i fjor, med et ok bunnstoff, så går det helt greit å kun spyle, skrape og koste skroget. Sette på ny Zinkanode og sette den ut igjen med en gang. 

Da sparer du deg noen tusen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...