B2017
Knude skrev for 18 timer siden:Hei igjen. B2017 : Synd når ikke den båten man kjøper svarer til forventningene. Jeg syns vel også at dine forventninger til besiktigelse er i overkant om du har basert avgjørelsen om å kjøpe akkurat denne båten. Jobben som ble gjort er heller ikke mye å skryte av om ikke skjema er riktig utfylt og det ikke blir bemerket at det er oljesøl i motor rom.
Nå har jeg studert den sjekklista litt og den går jo ganske langt i hva som skal kontrolleres. .Det er tydelig at den bygger på CE sjekklistene for sikkerhetskravene i tilleg til at det er tatt med kjøleskap , navigasjon, motor rom osv.
I følge artikkelen du linker til skal dette ta ca.et par timer. Dette kan for mange virke sannsynlig . Derfor har jeg forståelse for at du tok dette for god fisk. Der har KNBF en jobb og gjøre.
Min påstand om hvilken jobb dette er bygger på den tiden det faktisk tar å kvalitetskontrollere en ny båt. Å funksjonstaste at alt virker fra navigasjons utstyr , til Lensepumpe tar flere timer selv om man kjenner båten. Oppstart av motor med drev. Sjekk av alle vesker. Sjekke alt for lekkasjer. Gå med vannslange på utsiden av båten mens en sitter inne med godt lys for å sjekke alle vinduer og luker. Prøvekjøring osv. Flere timer det også. Bemerk da at alt er nytt og montørene har brukt et egenkontroll skjema for trykktesting av diesel anlegg og gass anlegg . Så sjekkliste for alle sikkerhetskrav ( feste av pullert .innsetting av vinduer osv...... )
Dette er jo en brukt båt hvor det skal sjekkes alt i fra kraner , alder på brannslukker, autoslukker, alder på gass slanger og regulator . (5år). Om selger har byttet ut noen komponenter i følge Samsvarserklæring eller liste over komponenter og utstyr osv.
Dette for å underbygge mitt utsagn tidligere.
Synd at ikke fler selgere og kjøpere ser sin begrensning og leier inn profesjonell hjelp i forbindelse med salg. Det er slettes ikke alle selgere heller som har tilstrekkelig kunnskap om hverken vedlikehold eller tilstand på egen båt.
Knude
Hei Knude!
Jeg skjønner at du har mye erfaring fra produksjon/test av båt... Jeg forventer ikke at en besiktigelse til en tusenlapp skal innebære kontroll av hver minste bagatell/funksjon. Men det som har med sikkerhet å gjøre forventer jeg at man gjør det man kan for å sjekke når man kaller det en sikkerhetssjekk. På en båt er vi vel enige om at fremdrift og skroggjennomføringer er viktige for sikkerheten. Også brannslukningsutstyr. Dvs. når man sjekker en båt som ligger på vannet må man i det minste sjekke hva slags dokumentasjon som foreligger på vedlikehold av drevet når en ikke fysisk kan sjekke olje og belg. I mitt tilfelle skrev han sogar at det var nytt drev og at alle dokumenter lå i båten. Drevet var langt fra nytt og det lå ikke dokumentasjon på vedlikehold av drevet i båten for det var ikke gjort vedlikehold på drevet. Det var også sparsommelig med dokumentasjon av vedlikehold av motor i den tiden hvor båten var i selgers eie. Og på motor lakk det altså diesel rundt dysene og det lakk olje fra slangene som går fra den ene siden av motoren opp til oljefilteret. Og under motor lå det mange liter med olje/vann. Og luftfilteret var Så skittent som jeg aldri har sett før. Og brannslokningsapoaratene var jo også gamle. For ikke å snakke om kuleventiler som satt fast. Så båten var slik jeg ser det heller dårlig vedlikeholdt enn godt vedlikeholdt i de 2-3 årene den selgeren hadde den i sin eie. Derfor reagerer jeg på at KNBF sin advokatpartner her i forumet kritiserer meg i stedet for å akseptere at denne KNBF-rapporten stod til stryk-karakter...