B2017
Pinkvin skrev for 5 timer siden:
Det er jeg helt enig i. De har oversolgt denne tjenesten, evt må de skru opp kompetansen og prisen slik at det blir en tjeneste som står i forhold til hva folk forventer.
Burde fått forsikringsselskapene på banen med en inspeksjonsordning og eierskifteforsikring for båter.
--
Kan man ikke båt i det hele tatt så mener jeg seriøst at man bør kjøpe nytt og benytte seg av de servicemuligheter som man kan kjøpe seg. Og beveger man seg på bruktmarkedet bør man faktisk kunne ganske mye om båt.. eller ha råd til å lære underveis ;-) Å sette en tredjepart til å vurdere båten må jo være i tillegg til det man vurderer selv, ikke i stedet for.
Jeg har flere titalls år med erfaring med båter med fast aksling og båter med påhengsmotor. Men før jeg kjøpte denne båten hadde jeg ikke erfaring med drev selv om jeg har lest en del på internett og i båtmagasiner om det.
Jeg sendte først et familiemedlem for å se på båten. Den personen rapporterte at båten så fin ut og sendte meg bilder som viste at på overflaten så alt ut til å være ok. Men siden den personen hadde null erfaring med båter, var ikke det tilstrekkelig.
Siden jeg ikke hadde erfaring med båter med drev, trodde jeg at en trent besiktelsesmann fra KNBF som i tillegg jobber på RS-skøyte med å redde mennesker i nød på havet kunne mer om båter med drev enn meg.
Jeg trodde i tillegg at KNBF ville stille opp og dekke opp for eventuelle feil gjort av deres besiktigelsesmann slik NAF gjorde da et verksted påpekte at de hadde gjort en elendig jobb med en NAF-test på en bil jeg kjøpte for noen år siden.
Da visste jeg ikke at besiktelsesmannen hadde holdt tilbake en del av rapportskjemaet (altså en del hvor det muligens var en ansvarsfraskrivelse)
Derfor trodde jeg at jeg var godt dekket da jeg inngikk kontrakt om kjøp av båten.
Grunnen til at jeg henvendte meg til KNBF etter at jeg fikk tilkjent en sum i Forliksrådet er naturligvis at summen ikke vil dekke reparasjonene, i tillegg til at jeg mener at båten selv etter reparasjonene ikke vil være så bra som jeg trodde den var på forhånd, i tillegg til at mine barn, kone og jeg måtte kansellere planene om en lengre båtferie ifjor på grunn av de skjulte manglene ved båten...