Chiefengineer Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Har kjøper ikke gjort noen som helst avtale med selger ang. tilstanden på båten men overlatt hele kjøpsavtalen til utfallet av en "sikkerhetssjekk" der man mener at KNMB sitter med ansvaret? Det er vel til selger denne reklamasjonen må rettes. Kjøper har gjennom sikkerhetssjekken fått bekreftet at båten er i en tilstand der den kan forsikres av Norske Sjø, ikke noe mer. Det må jo ansees som en positiv start iallefall. Må nok dessverre si at i denne saken levner jeg ikke kjøper noen som helst mulighet for å nå fram mot KNMB. Men så kan jo de selvsagt ta en vurdering i ettertid om det kommer godt nok fram hvilken sjekk dette er. Å kalle det for en NAF test på sjøen er vel feil. Dette er jo basert på frivillig innsats fra personer i varierende yrker med båtinterresse samt grunnleggende opplæring men ikke med noen tung fagkompetanse. Det kan være en rørlegger, en fisker, en bilkemekaniker etc. som kommer ombord og foretar sikkerhetssjekken iht. skjemaet han har med. Ofte blir ting basert på de opplysninger man får fra rekvirent der det ikke er tilskrekkelig grunnlag for å bevise/motbevise annet gjennom direkte funn. Tenker da i retning av om det f.eks. er foretatt årlig sinkbytte på motor etc. En typisk ting som ikke lar seg kontrollere og der du dagen etter kjøpet kan få tæringslekkasje i kjøler med store kostnader til resultant. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Trådstarter kan sende en klage på jobben som er gjort, og kanskje også en klage på at KNBF overselger produktet sitt. Resten er vel ikke noe å bruke tid på. --- Sitér dette innlegget Link to post
Marion Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Jeg selv er besiktigelsesmann og har fulgt tråden igjennom påsken. Jeg har ikke tenkt å begi meg utpå en forlengelse av denne tråden, men poster et innlegg på vegne av Kongelig Norsk Båtforbund. Samtidig vil jeg si at ordningen er digitalisert og alle besiktigelsesmenn kan benytte nettbrett, pc eller mobil. Vi beklager. Vi lover å skjerpe oss!På baatplassen.no har det vært en heftig debatt om en besiktigelsesmann som har utført en sikkerhetsbesiktigelse som ikke synes å inneha den kvalitet vi ønsker. Slik skal det ikke være. Når våre besiktigelsesmenn foretar en sikkerhetsbesiktigelse så skal du som båteier føle nødvendig trygghet for at dette er gjort innenfor de rammer vi har besluttet. Vi foretar ca. 100 besiktigelser hver år. Denne ene har ikke vært god nok. Det beklager vi. Vi vil i tiden framover se på våre rutiner og ha en gjennomgang sammen med våre besiktigelsesmenn og se på hva vi kan gjøre for å unngå slike feil. Det lover vi! Vi føler at det derfor er viktig å få oppklart hvorfor Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF) gjennomfører sikkerhetsbesiktigelser og hva en sikkerhetsbesiktigelse er. Her følger vilkår for en sikkerhetsbesiktigelse: VILKÅR FOR SIKKERHETSBESIKTIGELSE AV FRITIDSBÅT 1. FORMÅL OG OMFANG Sikkerhetsbesiktigelsen er frivillig og har to formål; Vurdere båtens sikkerhetsmessige tekniske tilstand, og tilhørende utstyr Verifisere båtens identitet Sikkerhetsbesiktigelsen: Er kun rådgivende og fritar ikke båtens eier/rekvirent for sitt ansvar for å holde båten i sjødyktig stand Er ikke en verditakst Er ikke en garanti for at båten ikke har skjulte feil eller mangler 2. BESIKTIGELSESMANNEN Besiktigelsesmannen har gjennomgått Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) besiktigelsesmannskurs. Han/hun er, ved sin legitimasjon, autorisert til å foreta «KNBF frivillig sikkerhetsbesiktigelse for fritidsbåter». 3. ANSVARSFORHOLD KNBF og/eller besiktigelsesmannen har ikke ansvar for tap som følge av feil og mangler på båten som Ikke ble avdekket under besiktigelsen. Besiktigelsen er basert på følgende forutsetninger: Kan utføres på ferdig utrustet båt på land, eller sjøsatt ved brygge. Eier eller rekvirent skal fortrinnsvis være til stede ved besiktigelsen. Besiktigelsen omfatter båtens tekniske tilstand og utrustninger. Båten skal være klargjort slik at adkomst for inspeksjoner er enkel. Inngrep i båten for å fastslå ulike detaljers tilstand gjøres fortrinnsvis av rekvirent, eller på dennes ansvar og risiko. KNBF og/eller besiktigelsesmannen har ikke ansvar for hendelser som inntreffer ved besiktigelsen, eller under båtens bruk etter besiktigelsen. KONGELIG NORSK BÅTFORBUND (KNBF) Sitér dette innlegget Link to post
sael Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Merkelig at ikke denne tråden ble fjernet - slik alle blir der KNBF er nevnt - HVORFOR ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 sael skrev for 19 timer siden: Merkelig at ikke denne tråden ble fjernet - slik alle blir der KNBF er nevnt - HVORFOR ? Hva måtte du betale for denne besiktigelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.