Jump to content

Dårlig erfaring med KNBF sin besiktelsesordning


B2017

Recommended Posts

Har kjøper ikke gjort noen som helst avtale med selger ang. tilstanden på båten men overlatt hele kjøpsavtalen til utfallet av en "sikkerhetssjekk" der man mener at KNMB sitter med ansvaret? Det er vel til selger denne reklamasjonen må rettes.

 

Kjøper har gjennom sikkerhetssjekken fått bekreftet at båten er i en tilstand der den kan forsikres av Norske Sjø, ikke noe mer. Det må jo ansees som en positiv start iallefall.

 

Må nok dessverre si at i denne saken levner jeg ikke kjøper noen som helst mulighet for å nå fram mot KNMB. Men så kan jo de selvsagt ta en vurdering i ettertid om det kommer godt nok fram hvilken sjekk dette er. Å kalle det for en NAF test på sjøen er vel feil. Dette er jo basert på frivillig innsats fra personer i varierende yrker med båtinterresse samt grunnleggende opplæring men ikke med noen tung fagkompetanse. Det kan være en rørlegger, en fisker, en bilkemekaniker etc. som kommer ombord og foretar sikkerhetssjekken iht. skjemaet han har med.

 

Ofte blir ting basert på de opplysninger man får fra rekvirent der det ikke er tilskrekkelig grunnlag for å bevise/motbevise annet gjennom direkte funn. Tenker da i retning av om det f.eks. er foretatt årlig sinkbytte på motor etc.  En typisk ting som ikke lar seg kontrollere og der du dagen etter kjøpet kan få tæringslekkasje i kjøler med store kostnader til resultant.

Link to post

Jeg selv er besiktigelsesmann og har fulgt tråden igjennom påsken. Jeg har ikke tenkt å begi meg utpå en forlengelse av denne tråden, men poster et innlegg på vegne av Kongelig Norsk Båtforbund.

Samtidig vil jeg si at ordningen er digitalisert og alle besiktigelsesmenn kan benytte nettbrett, pc eller mobil.

 

Vi beklager. Vi lover å skjerpe oss!
På baatplassen.no har det vært en heftig debatt om en
besiktigelsesmann som har utført en sikkerhetsbesiktigelse som ikke synes å inneha den kvalitet vi ønsker. Slik skal det ikke være. Når våre besiktigelsesmenn foretar en sikkerhetsbesiktigelse så skal du som båteier føle nødvendig trygghet for at dette er gjort innenfor de rammer vi har besluttet. Vi foretar ca. 100 besiktigelser hver år. Denne ene har ikke vært god nok. Det beklager vi.
Vi vil i tiden framover se på våre rutiner og ha en gjennomgang sammen med våre besiktigelsesmenn og se på hva vi kan gjøre for å unngå slike feil. Det lover vi!

Vi føler at det derfor er viktig å få oppklart hvorfor Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF) gjennomfører sikkerhetsbesiktigelser og hva en sikkerhetsbesiktigelse er. Her følger vilkår for en sikkerhetsbesiktigelse:

VILKÅR FOR SIKKERHETSBESIKTIGELSE

AV FRITIDSBÅT

 

1. FORMÅL OG OMFANG

 

Sikkerhetsbesiktigelsen er frivillig og har to formål;

  • Vurdere båtens sikkerhetsmessige tekniske tilstand, og tilhørende utstyr

 

  • Verifisere båtens identitet

 

Sikkerhetsbesiktigelsen:

Er kun rådgivende og fritar ikke båtens eier/rekvirent for sitt ansvar for å holde båten i sjødyktig stand

 

  • Er ikke en verditakst

 

  • Er ikke en garanti for at båten ikke har skjulte feil eller mangler

 

2. BESIKTIGELSESMANNEN

Besiktigelsesmannen har gjennomgått Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) besiktigelsesmannskurs. Han/hun er, ved sin legitimasjon, autorisert til å foreta «KNBF frivillig sikkerhetsbesiktigelse for fritidsbåter».

 

3. ANSVARSFORHOLD

KNBF og/eller besiktigelsesmannen har ikke ansvar for tap som følge av feil og mangler på båten som

Ikke ble avdekket under besiktigelsen.

Besiktigelsen er basert på følgende forutsetninger:

 

  • Kan utføres på ferdig utrustet båt på land, eller sjøsatt ved brygge.

 

  • Eier eller rekvirent skal fortrinnsvis være til stede ved besiktigelsen.

 

  • Besiktigelsen omfatter båtens tekniske tilstand og utrustninger.

 

  • Båten skal være klargjort slik at adkomst for inspeksjoner er enkel.

 

Inngrep i båten for å fastslå ulike detaljers tilstand gjøres fortrinnsvis av rekvirent, eller på dennes ansvar og risiko.

 

KNBF og/eller besiktigelsesmannen har ikke ansvar for hendelser som inntreffer ved besiktigelsen, eller under båtens bruk etter besiktigelsen.

 

KONGELIG NORSK BÅTFORBUND (KNBF)

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...