Lars O Startet 13.April.2017 Del på Facebook Startet 13.April.2017 (redigert) Er det så enkelt som å koble en T eller Y ved krana på badet, eller....? Toalettet er manuelt. Lars O. Redigert 13.April.2017 av Lars O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.April.2017 Del på Facebook Svart 13.April.2017 Du vil vel helst ikke ha direkte kontakt mellom toalettet og båtens øvrige opplegge for ferskvann. Da jeg overtok seilbåten min, så var avløpet til vasken på badet koblet inn på toalettpumpa fra TMC. Vasken avløp, ferskvann, gikk dermed ned i toalettskåla, og måtte pumpes ut. Det var ikke septiktank den gang. Nå er det koblet om, og siden det er tank nå, så har vasken egen skroggjennomføring. Men det ble ihvertfall ferskvann i do :) Om du vil ha ferskvann til toalettskylling, ville jeg løst det med en ekstra, dedikert, vanntank i båten og koblet den inn på en Y eller T på saltvannsinntaket. -og beholdt muligheten for saltvannsskylling. Man kan jo gå tom. Det finnes fleksible vanntanker som kan lett plasseres i et ledig hulerom i båten. Da med egen dekkspåfylling. Alternativ to er å bruke dusjslangen på toalettet for å fylle vann i doen. -eller montere vannkrane med dusjhode. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 I huset mitt har jeg direkte kontakt mellom toalettet og øvrig opplegg for ferskvann. Fungerer helt greit der, uten bismak i springen på kjøkkenet. Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere like fint i båten, og har derfor planer om akkurat det samme selv. Går jeg tom for ferskvann løser jeg det heller med en brusflaske saltvann enn ved å ha ekstra hull under vannlinjen med tilhørende ventiler og rør. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Jeg har vacumtoalett med ferskvannspyling direkte på øvrig ferskvannsanlegg. Ingen problemer med det. En magnetventil åpner når toalettet betjenes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Tror mann i sterkere grad bør skille snørr og barter når man drar parlleller mellom toalettanlegg i hus og båt. Dessuten er det også en mikroskopisk forskjell mellom vakuum- og pumpetoalett. Og i det heletatt hvordan sakene er konfigurert om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 ? inni den manuelle pumpa og dens mekanikk er det kun en gummiklaff, som åpner og lukker med pumpestempelets bevegelse, som skiller septik fra skyllevann. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Eureka skrev for 3 timer siden: ? inni den manuelle pumpa og dens mekanikk er det kun en gummiklaff, som åpner og lukker med pumpestempelets bevegelse, som skiller septik fra skyllevann. I en båt som slår, krenger og dasker rundt i sjøen ville ikke jeg hatt en sånn løsning.. En ting er septik, men er det ikke potensiell smitte/giftfare ved gasser fra septik også? Men en svanehals med ventil på toppen før vannet kommer til doen kan kanskje løse det meste? Da vil det kun være hel vannsøyle ned i do når vannet går i dosystemet, men som brytes når vanntrykket stopper. Men da må en ha en stoppekran før svanehalsen for den kan jo ikke stå under trykk fra vannpumpe.. Blir kanskje bare surr..? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 -tror jeg ville gått for dedikert flexibel tank. 1:du slipper all smittefare 2: du bruker ikke opp det øvrige ferskvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 (redigert) Men hvorfor vil du ha ferskvann i toalettet, det fungerer jo fint med sjøvann. Ihvertfall om du har manuelt toalett. Det kan lukte litt om sjøvannet har stått noen dageri varmen men lukt på badet er man jo vant med. Redigert 14.April.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Unngår vel urinsten i slangene med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Hvorfor skal man frakte ferskvann for og spyle toaletten når båten ligger i vannet har det noen fordeler og spyle med ferskvann kontra sjøvann ? Jeg ser ikke noen store fordeler med og frakte ferskvann for toalett spyling. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Hulda Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Bare å ha litt eddik i toalettet, så blir det verken urinstein eller dårlig lukt. Dessuten holder potta seg gullende ren. Eddik er et glemt vidundermiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Jeg har et T stykke på saltvanns sangen til toalett og en stenge kran på denne. Når jeg kommer inn fra tur og vet båten ikke blir brukt på en stund, spyler jeg gjennom med lunkent ferskvann. Fyller vann i vasken, stenger ventil ved skroggjennonføring (saltvann) åpner ekstra kran og putter slangen i vasken. Pumpeer/suger så vann fra vasken (fesrkvann) gjennom toalett. Satte på denne kranen i utgangspunktet for å lettere kjøre gjennom frostveske ved vinter konsevering. Husk å sette T stykket over vannlinjen, slik at et ikke kommer vann inn i båten skulle koblingen lekke. Sørg også for at slangen (åpningen) festet på en sikker måte over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 14.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2017 Jeg har i grunn bare hørt at det er bedre med ferskvann med hensyn til lukt og urinsten. Har brukt påsken til å skifte alt utenom tank og gjennomføringer under vann, så nå er alt nytt og rent.... Lufteslangen var av tynn type, så jeg regner med at den var synderen for litt dårlig eim til tider. Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Noen korker eddik løser både lukt og urinstein. Et par korker (en skalp) eddik i dassen når jeg går fra båten løser alle problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 (redigert) Hulda skrev for 4 timer siden: Bare å ha litt eddik i toalettet, så blir det verken urinstein eller dårlig lukt. Dessuten holder potta seg gullende ren. Eddik er et glemt vidundermiddel. Hvor mye og ofte bruker du eddik? Redigert Så det lenger nede i tråden. Må lese før jeg spør ;) Redigert 14.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Urinstein unngår en også lett ved å spyle med så mye vann at det ikke blir stående urin (eller annen "grums") i slangene. Og vann er det vel nok av i sjøen om en ikke også skal dra med seg ekstra vann for dassen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tom Rør Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Vrod skrev for 18 timer siden: Hvorfor skal man frakte ferskvann for og spyle toaletten når båten ligger i vannet har det noen fordeler og spyle med ferskvann kontra sjøvann ? Jeg ser ikke noen store fordeler med og frakte ferskvann for toalett spyling. Som det sies over her, er problem med lukt og urinstein borte ved bruk av ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 (redigert) Tom Rør skrev 1 time siden: Som det sies over her, er problem med lukt og urinstein borte ved bruk av ferskvann. Joda, men til hvilken pris? Vet ikke størrelsen på båten din, men jeg selv har en 28 foting og aldri i verden om jeg hadde orket å drasse med meg vann til dassen. Har nok med å drasse med vann til alt annet forbruk. Og til dassen går det myyye vann. Selv så opplever jeg lukt kun på den første turen til det er spylt gjennom tanken en gang. Urinstein vet jeg ikke, men tror man kommer langt med det som ble skrevet tidligere om eddik. Redigert 15.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Koble til dushode med slange i forkant av krana på toalettet sånn at en kan spyle med en dæsj ferskvann nå og da? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Jeg må nok si meg enig i at "vanlige" båter opp til ca 30-35 fot vil nok måtte ofre for mye av tilgjengelig plass hvis man skal ha vann til skylling av dass. Jeg har en 30 foter, og kan få plass til en tank på ca 100 liter hvis jeg vil, men er det nok for en helgetur? Da tror jeg det er bedre å øke kapasiteten på septiktanken, og være rausere med spylevannet etter hvert besøk. Eddik og skylling med ferskvann etter endt tur er obligatorisk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tuffff Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Tja. Min båt er bare 28 fot og jeg har en ferskvannstank på 140 liter. Toalettet bruker maks 2-3 liter pr. besøk. Føler overhodet ikke at det er noe drass med den vannmengden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Kunne aldri tenke meg å koble avføringen til drikkevannet. Jeg er positiv til resirkulering, men den holdningen har sine begrensninger. Når andre bærekraftige løsninger er såpass enkle, gidder jeg heller ikke ekstra installasjoner av gjennomføring, tank etc. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 "å koble avføringen til drikkevannet" Det setter bare en ekstra spiss på smaken det, Hulda. Særlig i godt varmt vær. Rent bortsett fra det så sparer jeg en gjennomføring under vann på arrangementet. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Hvis man har et toalett som er beregnet på ferskvann-spyling (med tilbakeslagsventil og magnetventil) er det ingen problemer med dette. Vannet er tross alt ikke koplet sammen med utløpet på toalettet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.