Hulda Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Det får vær opp til en hvers smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 alidal skrev for 2 timer siden: Hvis man har et toalett som er beregnet på ferskvann-spyling (med tilbakeslagsventil og magnetventil) er det ingen problemer med dette. Slik har jeg det på 2 av 3 dasser. Den siste er et gammelt pumpedass med saltvann inn og septik rett i sjø, brukes svært sjelden. De to ferskvannsdassene er Jabsco sine elektriske. Ferskvannet kommer ut i toppen av skåla og septiken går ut i bunn rett til 275-liters tank. Ja, det er gjerne dumt å ta av ferskvannsreservene, men siden jeg bor ombord setter jeg pris på at det ikke lukter alt for ille. Så langt ikke vært utfordringer med å gå tom for ferskvann (2x 300-liters tanker, bruker bare den ene av dem aktivt), men så legger jeg heller ikke opp til langtur. Det går mest i dagsturer og helgeturer, da holder tankene mer enn nok. Alt til sitt bruk tenker jeg. Hadde heller ikke likt å bruke fra ferskvannstanken med pumpedass og liten ferskvannstank. Men slik det er nå med behov og elektriske kverndasser er ferskvann det gunstigste for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Hei Etter kvar tur plar me fylla dassen med ferskvatn frå dusjen, og pumpa ferskvatnet gjennom systemet. Me har aldri vore plaga med urinstein i slangane, og me har hatt båten i 14 år. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 X10an skrev On 14.4.2017 at 9.29: I huset mitt har jeg direkte kontakt mellom toalettet og øvrig opplegg for ferskvann. Fungerer helt greit der, uten bismak i springen på kjøkkenet. Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere like fint i båten, og har derfor planer om akkurat det samme selv. Går jeg tom for ferskvann løser jeg det heller med en brusflaske saltvann enn ved å ha ekstra hull under vannlinjen med tilhørende ventiler og rør. Det enkle er ofte det beste. Jau, det kan sjå ut som direkte kontakt, men inni spyletanken er der ein flottørventil som gir eit sopass brudd at kontakten illje blir direkte likevel Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Dinamo skrev 1 minute ago: Jau, det kan sjå ut som direkte kontakt, men inni spyletanken er der ein flottørventil som gir eit sopass brudd at kontakten illje blir direkte likevel Det har du selvfølgelig helt rett i. Noe liknende har jeg i båten også, egen spylepumpe som slipper inn vann i toppen av bollen, og egen kvern som drar ut dritten i bunn. Dette gir fullgodt skille mellom vann og gruff. Jeg ville nok tenkt annerledes med et manuelt pumpetoalett. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 X10an skrev 11 minutes ago: Jeg ville nok tenkt annerledes med et manuelt pumpetoalett. Er det noen vesentlig forskjell på dette da? Vanner kommer jo inn oppe og går ut nede. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) Vet da søren det der med å hente vann til dassen fra samme tank som drikkevann. Virus har en lei tendens til å komme seg både den ene og andre veien, på tross av diverse ventiler og annet stuff. Nei, tror ikke jeg ville hatt vannet på samme tank som drikkevann. Regner med at dere kjører desinfeksjon med gjevne mellomrom? Redigert 16.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) Kjellg skrev 6 minutes ago: Er det noen vesentlig forskjell på dette da? Vanner kommer jo inn oppe og går ut nede. Jeg vet faktisk ikke, for jeg har ikke en pumpedass. Men det jeg var litt redd for er at samme sylinder benyttes for begge sider med en dobbeltvirkende pumpe. Det hadde jeg visst om jeg hadde hatt et slikt. Redigert 16.April.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) X10an skrev 34 minutes ago: Jeg vet faktisk ikke, for jeg har ikke en pumpedass. Men det jeg var litt redd for er at samme sylinder benyttes for begge sider med en dobbeltvirkende pumpe. Det hadde jeg visst om jeg hadde hatt et slikt. Det er et poeng. Men fortsatt så synes jeg det er kort veg mellom sakene, særlig når jeg tenker på virus. Men jeg er jo ikke biolog så dette er bare synsing fra min side. :) Kan helt sikkert hende at det ikke er noe problem med samme tank både til drikkevann og dass, men når jeg tenker på hvor hysterisk Mattilsynet er på smittefare, så ville jeg i alle fall tenkt meg om før jeg implementerer dette i min båt. Redigert 16.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) Jeg kjører ferskvann på toalettet(Tecma) og det er originalt satt opp fra fabrikk. Vannet er koblet til samme system som drikkevann, men med eget rør(forgrenes etter akkumulatortanken) og solenoid-ventil som åpner når man aktiverer toalettet. Det er også en macerator pumpe som suger vann/skit ut av toalettet. Slik sett er det 2 systemer som gjør jobben, trykkvann som åpnes via solenoid og pumpe som suger ut(ikke noe rent vann går da gjennom pumpa). Slik er selve toalettet bygget opp(Pumpesystem) Redigert 16.April.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fjordgubbe Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Fordelen med ferskvatn er klart mindre lukt. (Stilleståande sjøvatn luktar over tid.) Det med å hindre tilbakeslag frå toalettet til reintvatnet bør ikkje vere problem idag. Det let seg ordne. Vurderte det, men fann ut det gjekk for mykje ferskvatn. Å installere to tankar vart for mykje styr. Får heller trekke oftare i "snora". Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Manuell pumpe er dobbeltvirkende ja. Når du trekker håndtaket opp, suger du ut av skåla og opp i sylinderpumpa. Samtidig presses skyllevannet ut i skåla. Da står dritten din i pumpa, på undersiden av stempelet. Så skyver du ned, drittet pumpes ut og nytt rent skyllevann suges inn på oppsiden av stempelet. Om igjen og om igjen. Sylinderveggene er dermed kontaminert. det er bare en liten gummiklaff hindrer rent vann i pumpa å bli presser tilbake til inntaksslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.April.2017 Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 Nei, ein gummiklaff blir for enkelt, ein må nok ha meir avanserte systemer om ein skal være 100 % sikker. Men so var det kostnaden då. Den blir sjølvsagt og høgre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Jeg har et elektrisk TMC toilett. Der ligger hjulet for utpumping og det for innpumping av rent vann inntil hverandre på en felles aksel. Mellom der er det en tvilsom gummipakning som uten tvil lekker hos meg (og hos andre jeg kjenner). Når jeg spyler er det høyere trykk på drittvannet som går ut i tanken enn på spylevannet. Det vises ved at det skyllevannet som kommer først har tatt seg en runde innom spylevannsdelen og er tydelig forurenset. Den som måtte være redd for bakterier i ferskvannsystemet burde ikke uten videre koble det til denne dassen . . . . . Dessuten: TMC er bokstavelig talt et drittsystem. Jeg har selv demontert pumpa en gang for å skifte pakninger. Som maskiningeniør slo det meg da hvor dårlig den er laget. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bonus Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Jabsco Quiet Flush (elektrisk) har helt adskilte kretsløp for spylevann og avløp. Den burde nok være helt trygg. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Samme med denne som jeg har...Hadde ikke gått for noen "kvasi-løsning" med et toalett som ikke er beregnet på ferskvann fra båtens vanntank Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Et to-delt system hadde til og med jeg godkjent. Type TMC og vanlige pumpetoaletter holder ikke mål. I hver fall ikke om bord i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) 34 minutes ago, Bonus said: Jabsco Quiet Flush (elektrisk) har helt adskilte kretsløp for spylevann og avløp. Den burde nok være helt trygg. Det har jo egentlig også TMC. Bare at teningen mellom kan lekke/lekker. For meg ser det ut som Jabsco har en ganske tilsvarende løsning. Håper de har en sikrere pakning mellom kretsene . . . . . http://www.go2marine.com/product/198771F/spare-parts-for-jabsco-quiet-flush-marine-electric-toilet-conversion-kit-37255.html Redigert 17.April.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 OK, da misforstod jeg. Hos meg hadde det ikke være aktuelt uten at det hadde vært to separate pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 NilsPils skrev 42 minutes ago: For meg ser det ut som Jabsco har en ganske tilsvarende løsning. Håper de har en sikrere pakning mellom kretsene . . . . . Jabsco Quietflush har, om ikke jeg er helt på jordet, helt adskilte kretser for spylevann og avløp. Hos oss (vi spyler med sjøvann ...), er det egen løs pumpe med foranmontert sil. Denne pumpa leverer spylevannet direkte til toppen av skåla i egen slange. Avløpsvannet kvernes og pumpes med egen pumpe i foten av toalettet. De to kretsene (spylevann og avløp) er ikke i nærheten av hverandre. Så, jeg kan ikke se noen enkeltkomponent som kan svikte og koble avløp og spylevann til hverandre. Om man ønsker å spyle med ferskvann fra båtens ordinære ferskvannstank. Vi skulle gjerne gjort det, men synes ikke at ferskvannstanken vår er stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 I opplegget mitt er det kun pumpen på ferskvannsanlegget som betjener spylevannet via en magnetventil som åpner når toalettet betjenes. Denne pumpen gir 11 liter/min. og går da kun noen få (10-15) sek. så toalettet bruker dermed ekstremt lite vann. En pumpe bak på toalettet suger det hele ut og opp i septikktanken. Opplegget er vel slik som hos VannTro. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 TMC er vel noko av det simplaste ein får? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Vet ikke. Den har pumpa dritt hos oss i 15 år uten klikk, med før eller senere må den jo gå i dass. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Hulda skrev for 2 timer siden: OK, da misforstod jeg. Hos meg hadde det ikke være aktuelt uten at det hadde vært to separate pumper. Nå vet jeg ikke om du så på Tecma sitt system som jeg linket til lengre opp, men det er egentlig såre enkelt. Man bruker eksisterende trykkvannpumpe som man har til vannet om bord Det settes på en forgrening fra dette som går videre til toalettet(her sitter solenoidventilen og åpner/stenger for vann) Dette vannet er helt separert fra kverna som pumper ut og det kommer inn via dyse som sitter helt øverst i toalettet Bryteren for toalettet har 2 knapper, den ene fyller vann og den andre aktiverer kverna som pumper ut(når den pumper ut kommer det også noe vann inn Toalettet tømmer seg 100% og har svanehals-system for å ikke få tilbakeslag fra tanken(lukt) Dette systemet fordrer for øvrig en ganske stor akkumulator-tank på trykkvannet(min er vel ca. 5 liter), slik at man har plenty av trykk med en gang solenoiden åpner. Som flere har vært inne på i tråden, det er ikke bare å bygge om eksisterende system. Man må ha toalett som er ment for å gå med ferskvann fra tanken. Vi har vel er rundt 600 liter vannkapasitet, men toalettet bruker ikke så mye. Beregner man 2 liter pr. gang tror jeg man er innenfor. Det er en justeringsbryter på baksiden av bryterpanelet hvor man kan justere trinnløst hvor mye vann som skal brukes pr. trykk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lady B Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Hulda skrev On 15.4.2017 at 11.32: Kunne aldri tenke meg å koble avføringen til drikkevannet. Jeg er positiv til resirkulering, men den holdningen har sine begrensninger. Når andre bærekraftige løsninger er såpass enkle, gidder jeg heller ikke ekstra installasjoner av gjennomføring, tank etc. Kloakken skal inn på septiktanken, ikke ferskvannstanken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.