Kjellg
Dette er et BEP voltsensitivt relé. Den gule skal du bare bruke om du ikke har strøm på startbatteriet og ønsker å hente strøm fra forbruksbatteriet. Denne skal normalt være skrudd av. Står på bryteren "Emergency parallell". Hadde et slikt på min forrige båt, og tar dette fra hodet og under forbehold at startbatteriet ditt er primærbatteri. Når dynamo går og spenning kommer opp i 13,7 volt så kobler releet inn og lader både startbatteri og forbruksbatteri. Når du stopper motoren og volt ramler til 12,8 så kobles batteriene fra hverandre og du kan "tappe" forbruksbatteriet uten at start batteri påvirkes. Om du skrur den gule på, så vil automatikken være "skrudd av" og du risikerer å tappe begge batteriene samtidig. Manualen sier at start batteri skal være det primære, men jeg vet noen som har forbruksbatteri som det primære. Primær = det som er direkte koblet til dynamo. Hva rødt lys betyr, tror jeg er preget inn på reelet.