Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

jomes skrev 15 minutes ago:

tusen takk. ja startbatteriet er primært batteri, blir kun brukt til start. jeg har brukt å sette den gule på under drift fordi jeg har trudd da lades alt opp under drift.i utehavn har jeg slått av den gule bryteren, slått av bryter for start batterie, og slått på bryter for forbruksbank. Så du mener jeg bør ha av den gule bryteren når jeg ligger i utehavn slik at automatikken skal virke ? Under drift mener du også at den gule skal være av ?

Under daglig bruk så rører du ikke den gule. Du bruker kun de to røde. Når du kommer i båten så skrur du bare på de to røde. Automatikken skal ta seg av resten. Men dette kan du prøve med et voltmeter. Den gule benytter du KUN når startbatteri er tomt og du må hente strøm til start fra forbruksbatteri. Når jeg hadde båten med samme panel så skrudde jeg på de to røde når jeg dro ut og skrudde dem av når jeg kom hjem igjen etter en tur, helg, eller lengre tur. Rørte dem aldri når jeg var i båten. Om jeg skulle ligge lenge i uthavn så må jeg innrømme at jeg ved et par anledninger skrudde av hovedbryter for motor. :)

Kjellg

Kjellg

jomes skrev 12 minutes ago:

tusen takk. ja startbatteriet er primært batteri, blir kun brukt til start. jeg har brukt å sette den gule på under drift fordi jeg har trudd da lades alt opp under drift.i utehavn har jeg slått av den gule bryteren, slått av bryter for start batterie, og slått på bryter for forbruksbank. Så du mener jeg bør ha av den gule bryteren når jeg ligger i utehavn slik at automatikken skal virke ? Under drift mener du også at den gule skal være av ?

Under daglig bruk så rører du ikke den gule. Du bruker kun de to røde. Når du kommer i båten så skrur du bare på de to røde. Automatikken skal ta seg av resten. Men dette kan du prøve med et voltmeter. Den gule benytter du KUN når startbatteri er tomt og du må hente strøm til start fra forbruksbatteri. Når jeg hadde båten med samme panel så skrudde jeg på de to røde når jeg dro ut og skrudde dem av når jeg kom hjem igjen etter en tur, helg, eller lengre tur. Rørte dem aldri når jeg var i båten. Om jeg skulle ligge lenge i uthavn så må jeg innrømme at jeg vet et par anledninger skrudde av hovedbryter for motor. :)

Kjellg

Kjellg

jomes skrev 5 minutes ago:

Under daglig bruk så rører du ikke den gule. Du bruker kun de to røde. Når du kommer i båten så skrur du bare på de to røde. Automatikken tar seg av resten. Men dette kan du prøve med et voltmeter. Den gule benytter du KUN når startbatteri er tomt og du må hente strøm til start fra forbruksbatteri.

• Create New...