Jump to content

Erfaringer Yamaha HPDI

Fro

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med Yamahas HPDI motorer? Jeg har hørt rykter om at ikke alle har udelt positive erfaringer med disse motorene til tross for Yamahas gode rykte i markedet. Er ikke denne totakteren like pålitelig som andre Yamaha-motorer?

Jeg ser konkret på en båt med en 200hk som har gått ca. 400 timer og er på jakt etter andres erfaringer med motoren. 

Det er i allefall populære og mye trøkk! Var veldig fornøyd med min så lenge den varte. hadde den vel i drift knappe 100 timer før toppakning røk. Da var den gått 650 timer. ble stående med vann i sylinder som rustet. dyrkjøpt erfaring å ikke sjekke kompresjonen tidlig nok ved problem... resulterte i skåret sylinder.

byttet til 250 etec og det resulterte ikke i verken betydelig mindre forbruk eler fart. Farta har kanskje noe med skroget å gjøre, uansett ganske gode skussmål :)

Deilig v6 lyd ;-) Men må stelles godt, og ha gode bensinfiltre før motoren.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Nei, fikk en "misfire" i drift, på tur inn Geirangerfjorden. Etter det kom alarm og den gikk i nødmodus. Feilsøkte mye rart, men ikke kompresjonen.

Vet ikke årsaken til at toppakningen røk, men mistenker at dette medførte at kjølevann kom i sylinder.

Etter mye feilsøking og irritasjon, mens dette vannet lå og rustet.. Heiv jeg på ny toppakning - starta opp og da kom ny misfire og etter det var hele sylinder gåen... antakelig på grunn av rust/vann inni systemet.

Men jeg er hobbymekaniker... Var mye hjelp å få på nett. og mye dokumentasjon og lett å finne deler.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har hørt fra yamahaforhandler at det er veldig gode motorer, men de liker ikke mye kjøring på sakte fart, kosekjøring.

Slik jeg forstod forhandleren burde man være i plan med båten mest mulig. Altså en skikkelig kjøremotor... 

Ved mye sakte fart var problemet soting på stempel, stempelringer, plugger og dyser. Kan godt hende at det hjelper med de moderne  gode totaktsoljene.

Som andre nevner, herlig lyd i de der...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...