Fro Startet 14.April.2017 Link til dette innlegget Startet 14.April.2017 Hei! Er det noen som har erfaring med Yamahas HPDI motorer? Jeg har hørt rykter om at ikke alle har udelt positive erfaringer med disse motorene til tross for Yamahas gode rykte i markedet. Er ikke denne totakteren like pålitelig som andre Yamaha-motorer? Jeg ser konkret på en båt med en 200hk som har gått ca. 400 timer og er på jakt etter andres erfaringer med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Det er i allefall populære og mye trøkk! Var veldig fornøyd med min så lenge den varte. hadde den vel i drift knappe 100 timer før toppakning røk. Da var den gått 650 timer. ble stående med vann i sylinder som rustet. dyrkjøpt erfaring å ikke sjekke kompresjonen tidlig nok ved problem... resulterte i skåret sylinder. byttet til 250 etec og det resulterte ikke i verken betydelig mindre forbruk eler fart. Farta har kanskje noe med skroget å gjøre, uansett ganske gode skussmål :) Deilig v6 lyd ;-) Men må stelles godt, og ha gode bensinfiltre før motoren. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Fro Svart 14.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 chrisrik skrev 5 minutes ago: ...dyrkjøpt erfaring å ikke sjekke kompresjonen tidlig nok ved problem... resulterte i skåret sylinder. Betyr det at du opplevde problemet før toppakningen røk? I form av redusert effekt e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Nei, fikk en "misfire" i drift, på tur inn Geirangerfjorden. Etter det kom alarm og den gikk i nødmodus. Feilsøkte mye rart, men ikke kompresjonen. Vet ikke årsaken til at toppakningen røk, men mistenker at dette medførte at kjølevann kom i sylinder. Etter mye feilsøking og irritasjon, mens dette vannet lå og rustet.. Heiv jeg på ny toppakning - starta opp og da kom ny misfire og etter det var hele sylinder gåen... antakelig på grunn av rust/vann inni systemet. Men jeg er hobbymekaniker... Var mye hjelp å få på nett. og mye dokumentasjon og lett å finne deler. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
John_Kr Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Hadde en Yamaha 150hk HPDI VMAX i 10 år, ikke et feilslag. Jeg brukte helsyntetisk olje og passetgodt på den, eneste var dyre plugger. Min hadde godt 114 timer når jeg solgte den. Har ingen negative momenter rundt Yamaha. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chrisrik Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Ja, bruk skikkelig olje! jeg kjørte på tscw3. vet ikke om det var en årsak, men jeg er ikke kjip på olje, service osv idag.. kjører nå etec med xd100 olje på xd50-setting... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Mort1 Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Har hørt fra yamahaforhandler at det er veldig gode motorer, men de liker ikke mye kjøring på sakte fart, kosekjøring. Slik jeg forstod forhandleren burde man være i plan med båten mest mulig. Altså en skikkelig kjøremotor... Ved mye sakte fart var problemet soting på stempel, stempelringer, plugger og dyser. Kan godt hende at det hjelper med de moderne gode totaktsoljene. Som andre nevner, herlig lyd i de der... Sitér dette innlegget Link to post
Fro Svart 14.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 Har jo bare hørt godt om Yamaha motorer, og de gamle forgassermotorene var/er jo uslitelige. Men skjer det noe med innsprøytningen er det vel gjerne litt mer innviklet og kostbart. (Ihvertfall for en med ti tommeltotter midt i hånda som meg.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.